La crisi de la pandèmia s'ha deixat sentir amb menys intensitat en el sector nàutic de Barcelona i només el 10% de les empreses han aplicat un ERTO als seus treballadors. Així ho ha assegurat aquest dijous el director general del Barcelona Clúster Nàutic, Andor Serra, en la taula rodona Barcelona, hub marítim i nàutic del Mediterrani. Oportunitat per a la recuperació econòmica de la ciutat, on també ha apuntat que el 20% de les empreses han recuperat el 100% de l'activitat, el 25% ho farà durant el poper trimestre i el 45% al llarg del 2022.
Serra ha subratllat que s'"ha cuidat molt" els treballadors del sector perquè són "molt importants" i ha comentat que les empreses han aplicat mesures de flexibilització conscients que la situació milloraria. La taula rodona s'ha celebrat a la seu de Foment del Treball i que també ha comptat amb el director general de Marina Port Vell, Ignacio Erroz; la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, i el director financer d'MB92, Antoni Cirera, en substitució del president i conseller delegat, Pepe Garcia Aubert.
No obstant això, ha cridat a ser "prudents" i esperar "una mica més" que arribi la recuperació de la mà del turisme, sobretot a partir del 2022. "El sector nàutic veu amb optimisme el futur i per això ha anat treballant i preparant-se", ha assenyalat Serra, que ha precisat que fins al 75% dels socis vol invertir més en els seus respectius negocis. Actualment, en el Barcelona Clúster Nàutic s'hi agrupen una setantena d'empreses del sector.
Mercè Conesa ha destacat la capacitat de tot el port per diversificar l'activitat. "Anem a posicionar el port perquè estigui a la Champions League dels ports", ha dit Conesa. "La Champions League dels ports es juga amb la infraestructura ben preparada, amb unes concessions amb empreses sòlides i absolutament implicades amb el port i amb una bona connectivitat amb el hinterlands i garantint els tràfics i els rutes marítimes amb Àsia", ha indicat.
Per la seva banda, Ignacio Erroz també ha remarcat que el sector està "clarament vinculat" al turisme i que també serà "clau" en la recuperació econòmica. Ha reivindicat les oportunitats que genera Barcelona com a hub marítim i nàutic i internacional i ha elogiat el Port Vell com a infraestructura especialitzada per als grans iots i on hi hibernen. En aquest sentit, les instal·lacions disposen de 150 amarratges d'entre 30 i 190 metres d'eslora i un moll de 400 metres, únic en els ports de les mateixes característiques.
El director financer d'MB92, Antoni Cirera, ha explicat que cada any guanyen un 30% de nous clients i ha ressaltat el valor que ofereix Barcelona amb uns "actius que no tenen competència", en comparació a altres ports que acullen empreses del mateix sector. Cirera ha comentat que amb aquest increment de feina s'han quedat sense espai i no poden donar resposta a totes les demandes. Actualment, hi ha unes 40 empreses a les instal·lacions. "Molts volen establir-se a Barcelona perquè saben que és un 'hub' nàutic", ha dit Cirera, que a la seva empresa compta amb personal altament especialitzat.
La cloenda de l'acte ha anat a càrrec del primer tinent d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, que ha ressaltat la importància per a Barcelona de l'economia blava i "l'impressionant potencial de futur" de la capital catalana. "Tenim tots els atributs: una ciutat marinera, oberta al mar, platges urbanes.. i a més tecnologia i talent que són dos requisits fonamentals per ser competitius", ha enumerat. Actualment, l'economia blava aporta un valor afegit brut de 218.000 milions d'euros a Eurpoa, dels quals 23.636 són de l'Estat i d'aquests 7.300 milions d'euros es generen a Catalunya. En llocs de treball, suma 214.000 persones entre ocupació directa i indirecta.