Després d'invertir 13 milions d'euros. Després de quatre anys tancat. Després de dos licitacions públiques desertes. Després de tot això el Centre de Fromació Professional de l'Automoció de Martorell (CFPA) mereix una segona oportunitat. I sembla que les converses es van encarrilant. El malestar al sector del motor català i sobretot a Seat, que vindria sent el cor del sector de l'automoció a casa nostra, ha estat la gota que ha fet vessar el got. Luca de Meo ha donat un cop a la taula abans de marxar a Renault.
S'han iniciat les converses per reconduir la situació. Un cop descartada la gestió pública del centre, les conselleries implicades seuen en un procediment negociat, una taula de diàleg creada quan un concurs queda desert. En la taula hi seuen les conselleries de Treball, Educació, Empresa i Presidència i, segons ha pogut saber VIA Empresa, una de les empreses que optaria a la gestió del CFPA i que seu a les taules de negociació és l'Eurecat.
Soci industrial i finançament públic
L'Eurecat necessitaria d'un soci industrial per dur a terme una tasca tan complicada i delicada com la gestió del CFPA i pel que sembla ni Seat ni Nissan han fet cap pas endavant. La gestió per part del centre de transferència tecnològica també xoca amb el fet que la majoria de finançament que rep és públic, uns 20 milions d'euros anuals que es reparteix amb Leitat.
En la taula, que ha passat a un nivell d'interlocutors polítics a més tècnics, es discuteixen detalls de la licitació que va redactar el Servei d'Ocupació de Catalunya -dependent de Treball- i que va rebre moltes crítiques per part del clúster de l'automoció (CIAC) i altres conselleries implicades. L'objectiu és trobar un punt intermig en la licitació per aconseguir un gestor, un procés que durarà uns tres mesos. Tot per no haver de fer un tercer concurs.
El CIAC, a petició del departament de Treball en aquell moment, va emetre un informe detallant les modificacions en el redactat de la licitació per tal de fer-lo atractiu per a les empreses i no convertir-lo en un CIFO. Segons el clúster, l'esperit que es volia donar a la infraestructura no respon a la visió ni les necessitats de com s'ha d'impartir l'FP per a cobrir les seves necessitats.
El que reclamaba el CIAC era més poder per decidir com formar els professionals de l'automòbil, cosa que xocava amb el plec de condicions. Fonts de Treball consideren que van incloure les modificacions, mentre el CIAC ho nega.
Però sembla que les negociacions es fan, de nou, d'esquenes al clúster. Segons ha pogut confirmar VIA Empresa, el CIAC no participa en la taula del procés negociat. "Estem a l'espera del que decideixi fer la Generalitat", indica un portaveu del clúster, "Sabem que s'hi està treballant, però no en sabem res més", afegeix.
Un altre Alguaire
El CFPA de Martorell actualment acull una cinquantena d'alumnes, quan la capacitat és per a gairebé 14.000. El CFPA es va començar a construir el 2012 després que tres anys abans l'ajuntament de Martorell cedís els terrenys de manera gratuïta. Amb un cost de 13 milions d'euros, disposa una superfície d'uns 10.000 metres quadrats que inclouen una gran nau industrial, 39 aules i diversos laboratoris.