El senyor Amazon

En el context en què Amazon lidera el mercat online, s'anima a repensar els eixos comercials per impulsar noves maneres de viure a les ciutats

Un repartidor d'Amazon entrega un paquet | iStock
Un repartidor d'Amazon entrega un paquet | iStock
Albert Ortas
Director general d'Intermèdia Comunicació
Barcelona
22 de Desembre de 2020

Ho reconec. Sóc un més dels centenars de milions de compradors al món que han provat els serveis del senyor Amazon a través de la seva plataforma online. El black friday em va fer pecar i em va endinsar en la seva dimensió. Vaig comprar l’assistent virtual Alexa, un aparell amb altaveus intel·ligents que té la capacitat d’interactuar a través de la veu, reproduir música, crear llistes de tasques pendents, establir alarmes, reproducció de podcasts, audiollibres o proveir d’informació en temps real del clima, el trànsit i les notícies. Tot plegat per només 30 euros, t’ho porten a casa i sense cap extra cost.

 

En temps de pandèmia el senyor Amazon s’està consolidant com el líder indiscutible del comerç electrònic al món. La plataforma nord-americana lidera el mercat online, junt amb la xinesa Aliexpress, tant en facturació com en nombre de comandes i vendes. El senyor Amazon, altrament dit, Jeff Bezos, fundador, director executiu i avui dia la persona més rica del món, va facturar l’any passat a Espanya 7.567 milions d’euros, un 70% més que el 2018, triplicant alhora les vendes del seu segon competidor.

En temps de pandèmia el senyor Amazon s’està consolidant com el líder indiscutible del comerç electrònic al món

Pagar 30 euros per aquest producte i servei, realment fa pensar molt. Gaudir d’un petit, però nogensmenys aparell on pots escoltar tota la música que vols, obtenir informació gràcies a un assistent virtual, posar ordre a la teva llista de la compra o, simplement, informar de les notícies del dia, a un preu reduït preu de 30 euros, denota el poder que té el senyor Amazon. Algú més se’n pot beneficiar a un preu tan ajustat? A mi no em surten els números.

 

El comerç online ha vingut per quedar-se, està clar. Però el més inquietant és que el senyor Amazon ha fet grans mèrits per posicionar-se com una plataforma over the top a través del seu Amazon Prime, i que consisteix en la transmissió d'àudio, vídeo i altres continguts a través d’internet sense la implicació dels operadors tradicionals en el control o la distribució del contingut. 

Quin preu pagarem per aquest model? A priori, formar part de la xarxa Amazon pot semblar una gran oportunitat per empreses que innoven o productes que busquen nous canals i més globals. Però, al mateix temps, accentua una concentració de poder i un monopoli de preus que, certament, sense el permís del senyor Amazon, serà difícil competir.  

Amazon avui ja ocupa al 15,7% del total del mercat espanyol de l’ecommerce, mentre que Aliexpress n’ocupa el 4,4%. El tercer és El Corte Inglés, aquest apostant encara per l’omnicanalitat. La pandèmia ha accelerat molts processos i està canviant molts hàbits en diferents sectors i models de negoci. El comerç n’és un dels principals perjudicats.

L’associació de comerciants Barcelona Oberta alertava fa unes setmanes del perill de mortalitat dels comerços a la ciutat. Prop del 30% dels locals comercials desapareixeran aquest 2020. I el més greu, el perill d’una imminent tercera onada, i la manca d’ajudes al sector, pot incrementar l’índex de mortalitat dels comerços fins al 50% durant el 2021.

Estan en perill 45.000 llocs de treball, la meitat del total que ocupa aquest sector a Barcelona. Dit d’una altra manera, perillen 5 o 6 fàbriques de Nissan a la Zona Franca.

L’alcaldessa de París i de Barcelona, així com altres dirigents polítics de la ciutat, han animat aquestes festes de Nadal a no comprar a Amazon, tot promocionant el comerç de barri. Pretén ser més un desig i una declaració de bones intencions fruit de les demandes del sector que no pas una realitat factible. El mercat és lliure i així ha de continuar essent.

Ara bé, aquests canvis tan accelerats també ens haurien d’alertar i fer reflexionar cap on anem i com hem de repensar les ciutats del futur. Els eixos comercials o el centre ciutat ha de ser repensats, amb noves maneres de viure a les ciutats, recuperant el centre a la comunitat, on es barregin usos i hàbits basats en l’experiència de compra, però també on s’hi prioritzi l’habitatge, el consum cultural... i les activitats lúdiques i educatives dinamitzin amb més força els nou centre ciutat.

Els nous downtowns seran o no seran si es prima el projecte social enfront l’ús merament comercial. Cal recuperar la vida al cor de la ciutat, si no volem conviure amb una intensa desertització d’aquests espais. Impulsar noves experiències que promoguin la identitat del territori, posin en valor el patrimoni, dinamitzin la cultura i la personalitat de la pròpia urb. L’aposta per ciutats més humanes i fomentin un equilibri del benestar, basat en l’habitatge, l’economia i l’activitat cultural.

Cal recuperar la vida al cor de la ciutat, si no volem conviure amb una intensa desertització d’aquests espais

Una vegada més, una bona planificació i entesa entre el lideratge públic i el privat serà clau per redefinir  i planificar un nou centre ciutat.