"No rebem el respecte que mereixem com a creadors d'activitat per part de l'Ajuntament". Gabriel Jené, propietari de La Mallorquina i president de Barcelona Oberta, ha conclòs d'aquesta manera el segon Summit organitzat aquest dimarts per a l'associació dels principals eixos comercials turístics de la capital catalana. L'acte, on han pres la paraula una àmplia i diversa representació d'empresaris del comerç, el turisme o la restauració; s'ha convertit en una crida a l'actual govern municipal perquè enceti una gestió que escolti també els dinamitzadors de l'economia de la ciutat i busqui una major col·laboració. "El lideratge públic no és suficient", ha assegurat Jené. "Cal trobar un lideratge compartit per buscar el benefici comú", ha reblat. Al seu entendre, "la col·laboració público privada és la gran oportunitat de Barcelona".
La fila zero de la trobada organitzada per Barcelona Oberta ha permès escoltar opinions de tota mena, però la immensa majoria amb el denominador comú de reivindicar un canvi en l'actual gestió. "L'Ajuntament escolta massa les queixes dels veïns i massa poc els empresaris. Si escolta tant les queixes la ciutat perdrà oportunitats i es deprimirà", ha assegurat el propietari de Santa Eulàlia, Lluís Sans. Una mica més de consens ha buscat Maria Abellanet, CEO del Grup CETT, per qui "la ciutat ha de passar del debat a l'acord. Tant l'Ajuntament com els empresaris han de canviar la seva postura".
El cofundador de SITMobile i expresident de l'Aijec, Marc Bonavia, ha recalcat que "si volem una ciutat lluminosa i pròspera hem de fer que les persones amb iniciativa i idees vulguin ser aquí i no tenir ganes de sortir corrent". Tot i que Barcelona sigui una ciutat molt atractiva, diu Bonavia, "quan et planteges venir més enllà d'un cap de setmana no et poden posar tantes traves que acabis volent marxar". Al seu entendre, cal "abraçar el tsunami de revolucions tecnològiques i no esperar que ho lideri algú altre"; i ha alertat que el govern municipal ha d'evitar "no mirar les noves tendències, és una irresponsabilitat".
L'associació dels principals eixos comercials turístics de Barcelona ha organitzat el segon Summit. VE
El turisme centra el debat
L'exalcalde Xavier Trias també ha agafat el micròfon, i tot i assegurar que no volia exercir de cap de l'oposició en aquest acte, ha lamentat que "s'ha creat una cultura anti turisme per motius electorals". De fet, aquest ha estat un dels temes estrella del debat i la gran majoria dels que hi ha intervingut han defensat un canvi en la valoració que s'està fent del fenomen turístic a Barcelona. "Limitar un flux d'entrada de recursos i d'activitat no té sentit. El que cal és gestionar-ho d'una altra manera i resoldre els conflictes que sorgeixin", ha apuntat Eduardo Ceballos, Country Head Spain de Neinver, l'empresa que ha impulsat el nou centre comercial outlet de Viladecans.
Anna Gener, sòcia del grup Aguirre Newman ha reclamat "canviar la percepció que tenim del turisme. Es fa un discurs que sembla que sigui un depredador de la ciutat, i això és nociu". Gener ha recordat que "perquè hi pugui haver tributacions calen empreses amb beneficis i Barcelona brilla pel turisme. El que cal és gestionar-lo adequadament, que les molèsties siguin mínimes pel ciutadà i entenguin que la riquesa que genera és transversal i no només per omplir les butxaques dels hotelers". Assumit per tothom que, malgrat tot, els inconvenients de la massificació són reals, Gener ha proposat "descongestionar els punts calents i que els turistes puguin conèixer altres barris com Sants o Poble Nou, on els seus eixos comercials també en puguin sortir beneficiats".
"Hem de reconèixer l'èxit del turisme a Barcelona, aquest ha de ser el punt de partida". Pau Guardans, president de Unico Hotels, ha reconegut que "hi ha un problema de massificació, de turisme massa estacional i de conflicte amb l'habitatge per als veïns". Tot i així, ha assegurat que l'única via per resoldre-ho és un canvi en la seva gestió. "Estem aprofitant poc el turisme, que hauria de ser una palanca de creixement per a altres sectors com la cultura o el comerç".
Dèficit de gestió
Al seu entendre, "Barcelona té un dèficit de gestió. No pot ser que tinguem 1,5 milions de turistes que col·lapsin la Rambla a l'agost i consumeixin 32€ de mitjana; mentre al desembre els hotels estan mig buits". Alhora, Guardans ha lamentat que l'actual executiu de la ciutat no hagi volgut portar a la pràctica els acords que l'anterior govern havia assolit amb els empresaris del centre per compartir despeses en la rehabilitació urbanística. "Ens van trucar dient que el sector privat no havia de pagar cap reforma de l'espai públic. És una llàstima, l'únic que volem és col·laborar a desenvolupar el barri", ha explicat.
Finalment, Artemi Nolla, fundador i president d'AN Grup, ha evidenciat que "anar en contra del turisme és absurd". Per aquest empresari de la restauració, "la moratòria hotelera no ha tingut en compte les conseqüències negatives que tenia. S'ha fet de manera unilateral, amb poca col·laboració entre les administracions i la societat privada". Nolla ha assegurat que "ens podríem ajudar molt els uns als altres" si hi hagués un diàleg fluid, inexistent a hores d'ara. Un lament que ha exemplificat amb la polèmica de les terrasses, on "s'ha creat un problema on no hi era. Algun punt concret necessitava alguna intervenció i pautes mínimes, però poc més. S'ha demonitzat el sector però les terrasses hi són perquè les volen els clients".
La fila zero de la trobada organitzada per Barcelona Oberta ha permès escoltar opinions de tota mena, però la immensa majoria amb el denominador comú de reivindicar un canvi en l'actual gestió. "L'Ajuntament escolta massa les queixes dels veïns i massa poc els empresaris. Si escolta tant les queixes la ciutat perdrà oportunitats i es deprimirà", ha assegurat el propietari de Santa Eulàlia, Lluís Sans. Una mica més de consens ha buscat Maria Abellanet, CEO del Grup CETT, per qui "la ciutat ha de passar del debat a l'acord. Tant l'Ajuntament com els empresaris han de canviar la seva postura".
El cofundador de SITMobile i expresident de l'Aijec, Marc Bonavia, ha recalcat que "si volem una ciutat lluminosa i pròspera hem de fer que les persones amb iniciativa i idees vulguin ser aquí i no tenir ganes de sortir corrent". Tot i que Barcelona sigui una ciutat molt atractiva, diu Bonavia, "quan et planteges venir més enllà d'un cap de setmana no et poden posar tantes traves que acabis volent marxar". Al seu entendre, cal "abraçar el tsunami de revolucions tecnològiques i no esperar que ho lideri algú altre"; i ha alertat que el govern municipal ha d'evitar "no mirar les noves tendències, és una irresponsabilitat".
L'associació dels principals eixos comercials turístics de Barcelona ha organitzat el segon Summit. VE
El turisme centra el debat
L'exalcalde Xavier Trias també ha agafat el micròfon, i tot i assegurar que no volia exercir de cap de l'oposició en aquest acte, ha lamentat que "s'ha creat una cultura anti turisme per motius electorals". De fet, aquest ha estat un dels temes estrella del debat i la gran majoria dels que hi ha intervingut han defensat un canvi en la valoració que s'està fent del fenomen turístic a Barcelona. "Limitar un flux d'entrada de recursos i d'activitat no té sentit. El que cal és gestionar-ho d'una altra manera i resoldre els conflictes que sorgeixin", ha apuntat Eduardo Ceballos, Country Head Spain de Neinver, l'empresa que ha impulsat el nou centre comercial outlet de Viladecans.
Anna Gener, sòcia del grup Aguirre Newman ha reclamat "canviar la percepció que tenim del turisme. Es fa un discurs que sembla que sigui un depredador de la ciutat, i això és nociu". Gener ha recordat que "perquè hi pugui haver tributacions calen empreses amb beneficis i Barcelona brilla pel turisme. El que cal és gestionar-lo adequadament, que les molèsties siguin mínimes pel ciutadà i entenguin que la riquesa que genera és transversal i no només per omplir les butxaques dels hotelers". Assumit per tothom que, malgrat tot, els inconvenients de la massificació són reals, Gener ha proposat "descongestionar els punts calents i que els turistes puguin conèixer altres barris com Sants o Poble Nou, on els seus eixos comercials també en puguin sortir beneficiats".
"Hem de reconèixer l'èxit del turisme a Barcelona, aquest ha de ser el punt de partida". Pau Guardans, president de Unico Hotels, ha reconegut que "hi ha un problema de massificació, de turisme massa estacional i de conflicte amb l'habitatge per als veïns". Tot i així, ha assegurat que l'única via per resoldre-ho és un canvi en la seva gestió. "Estem aprofitant poc el turisme, que hauria de ser una palanca de creixement per a altres sectors com la cultura o el comerç".
Dèficit de gestió
Al seu entendre, "Barcelona té un dèficit de gestió. No pot ser que tinguem 1,5 milions de turistes que col·lapsin la Rambla a l'agost i consumeixin 32€ de mitjana; mentre al desembre els hotels estan mig buits". Alhora, Guardans ha lamentat que l'actual executiu de la ciutat no hagi volgut portar a la pràctica els acords que l'anterior govern havia assolit amb els empresaris del centre per compartir despeses en la rehabilitació urbanística. "Ens van trucar dient que el sector privat no havia de pagar cap reforma de l'espai públic. És una llàstima, l'únic que volem és col·laborar a desenvolupar el barri", ha explicat.
Finalment, Artemi Nolla, fundador i president d'AN Grup, ha evidenciat que "anar en contra del turisme és absurd". Per aquest empresari de la restauració, "la moratòria hotelera no ha tingut en compte les conseqüències negatives que tenia. S'ha fet de manera unilateral, amb poca col·laboració entre les administracions i la societat privada". Nolla ha assegurat que "ens podríem ajudar molt els uns als altres" si hi hagués un diàleg fluid, inexistent a hores d'ara. Un lament que ha exemplificat amb la polèmica de les terrasses, on "s'ha creat un problema on no hi era. Algun punt concret necessitava alguna intervenció i pautes mínimes, però poc més. S'ha demonitzat el sector però les terrasses hi són perquè les volen els clients".
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.