04
d'Abril
de
2017
Una trentena de persones (25 a Barcelona) conformen l'equip de Job Today a Espanya. Liderats per Sergio Balcells, l'aplicació ja té 2,5 milions d'usuaris en aquest mercat, el 95% dels quals són candidats i el 5% empreses. "Tenim 120.000 empreses a la plataforma que estan oferint unes 200.000 ofertes anuals, 30.000 noves ofertes al mes", celebra el responsable d'una app que ha creat un nou segment: trobar feina en 24 hores, al costat de casa i sense moure's del sofà. Una idea que es va posar en marxa a Barcelona l'any 2015 i que ja compta amb diverses imitadores. Per Balcells, però, difícilment en pot quedar més d'una. Per descomptat, creu que serà Job Today.
Fa poc heu anunciat una injecció de 35 milions de dòlars en media for equity. Què fareu amb tants diners?
Aquests diners serveixen bàsicament per desenvolupar l'expansió internacional de Job Today més enllà d'Espanya, França i el Regne Unit. Principalment per anar a Alemanya, que és el mercat que busquem al ser el país més gran d'Europa.
Sorprèn molt aquesta xifra elevada. Tan cara és l'expansió en aquest mercat?
No diria que sigui més car que en la resta de sectors, però quan has d'atacar un mercat tan gran com l'alemany necessites fer-ho amb molta potència. En el sector dels classificats, the winner takes it all. S'ha de ser líder com ja ho som a Espanya i com volem ser-ho a tots els països on anem. Per tant, per arribar a un país i aconseguir el lideratge que faci que tothom aconsegueixi feina gràcies a la nostra aplicació, requereix inversions potents en màrqueting.
Parles de la importància de ser els primers del sector. Com n'és de fonamental?
Hem estat els primers d'arribar perquè som els creadors d'aquest model de negoci, com el Wallapop però amb llocs de treball. I sí que és molt important ser el primer perquè la gent no té quatre o cinc apps per vendre les seves coses, per buscar pis, per comprar cotxe o per trobar feina. Si aconsegueixes aquesta primera posició pots ajudar més gent. Al final el que volem és crear ocupació a través de la nostra plataforma.
En qualsevol cas, han sortit altres aplicacions replicant el vostre model. Us preocupa?
Evidentment han aparegut seguidors i imitadors. És natural i passa en tots els sectors. És positiu però, innegablement, al principi fa mal. En qualsevol cas, t'empenta en la competitivitat per seguir-ho fent bé cada dia. Sigui com sigui, no pots liderar mirant pel retrovisor, hem de pensar quines innovacions fer cada dia per seguir líders. El mercat és molt gran, però la gent no tindrà tres o quatre aplicacions de feina i n'acabarà quedant una. Jo intueixo un escenari per l'any que ve on no hi siguin totes les aplicacions per trobar feina actuals. Per fusions, desaparicions o el que sigui.
Justament en el sector d'aplicacions per buscar habitatge, Fotocasa ha acabat comprant Habitaclia. Job Today es planteja comprar algun dels seus competidors?
No, no som en aquesta posició que tenia Fotocasa amb un Idealista empatat havent de comprar el tercer player per destacar. Humilment, crec que estem bastant a distància de qualsevol competidor i no necessitem aquesta estratègia. Mai no pots dir mai, però ara mateix la idea és seguir creixent com ho estem fent, nosaltres sols.
Parlem del model de negoci. Com ha d'acabar fent diners Job Today?
Job Today és un B2C, a la plataforma hi ha empreses i candidats. A diferència d'altres models C2C, com podia ser Milanuncios; és molt evident que qui pagarà diners pel servei és l'empresa. Li estem fent una feina de recruitment, de facilitar candidats, pel qual històricament han cobrat totes les empreses de selecció. Nosaltres ho fem d'una manera molt més eficient i ràpida. Les empreses, tant les grans com les petites, estan percebent un valor molt gran per part nostra. De fet, ja estem iniciant aquesta monetització. Les empreses volen tenir aquesta tranquil·litat que dóna el fet de pagar per aquest servei plenament disponible i eficaç.
En qualsevol cas, aquesta monetització comença ara i a l'inici les empreses no havien de pagar...
Tots els models de negoci d'Internet acostumen a passar per una fase de creixement. Després de demostrar la solidesa i el valor que aportes al mercat és quan pots cobrar. Quan ja estàs donant valor ja pots cobrar per la plataforma. Abans és molt difícil mentre estàs en expansió. Nosaltres ja hem acabat aquesta fase. Amb 2,5 milions de descàrregues i 120.000 empreses utilitzant-nos amb regularitat, queda clar que estem donant valor i és el moment òptim per començar a monetitzar-lo.
Com es concretarà aquesta monetització?
Cobrant per cada oferta que es penja oferint diversos paquets.
Com deies, aquest model requereix gaudir primer de massa crítica. Creant un model nou, com s'aconsegueix reunir tota aquesta audiència?
Crec que hi ha dues coses. D'entrada és un producte fantàstic; però després hi has d'aplicar màrqueting. Si tens un mal producte, per molt que inverteixis en màrqueting ningú et comprarà. I al revés, si a un gran producte no hi poses màrqueting és més difícil créixer. La nostra aplicació té unes característiques de geolocalització que et permeten trobar feines al costat mateix de casa teva. Ha revolucionat la manera de buscar feina i de trobar candidats. Poder buscar feina des del sofà de casa et permet aplicar a 30 empreses del que estàs buscant i tenir-hi una conversa a l'instant.
A quin sector pertanyen les ofertes?
El nostre target és el sector serveis, que és la majoria del teixit empresarial a Espanya, el 76%. Amb un producte que et permet trobar feina en 24 hores, si hi apliques màrqueting com hem fet nosaltres, arribes a moltíssima gent. Però la grandesa de Job Today no és que se la descarreguin, és que l'utilitzin cada dia. Les empreses són molt recurrents.
Què pesa més? La rapidesa en el tracte o la geolocalització?
Totes dues fan que el producte sigui fantàstic, però la geolocalització és la base per la rapidesa. Tenir gent al teu costat propicia aquesta rapidesa en la resposta. A més, el mateix sector serveis també hi ajuda. Si un cambrer marxa o es posa malalt a la nit, necessites algú per cobrir-lo l'endemà.
Precisament dins dels serveis, quins mercats generen més ofertes a la plataforma?
Seguim bastant la distribució del mercat a Espanya. Un dels principals sectors dins dels serveis és l'hostaleria i la restauració. És un dels clau, però també som experts en sector bellesa i perruqueria, retail, etc. I hi ha des de les grans marques com Inditex fins als petits comerços locals. S'ha acabat penjar el cartell 'Es busca dependent' i rebre persones que porten el currículum en paper. Sempre diem que el CV ha mort i ara la gent troba feina mitjançant l'aplicació de Job Today molt més ràpidament.
És possible trobar una feina estable i a llarg termini dins de Job Today?
A Job Today és possible trobar qualsevol tipus de feina. No filtrem, les empreses poden penjar feines permanents o temporals. Cada empresa decideix quin tipus d'oferta posa en funció del que necessiti.
El vostre model ha perfeccionat la proposta innovadora de LinkedIn o no competiu pel mateix públic?
Crec que no competim amb LinkedIn, estem en targets de mercat molt diferents. LinkedIn va a un mercat mig-alt, de directius. Nosaltres anem a un sector que ha estat desatès històricament: serveis, cambrers, dependents. El que sí que compartim és la vocació de xarxa social, però no competim en absolut.
Una de les curiositats de Job Today és tenir dos fundadors de Luxemburg que decideixen llançar l'aplicació a Barcelona. Per què aquesta elecció?
Hi ha diversos motius. Luxemburg no és el país més gran del món i fer-hi qualsevol test és poc pràctic. Quin país hi havia que fos gran, amb uns costos d'adquisició raonables i on es pugui fer un test de qualitat? I es va provar Espanya. Era un país molt atractiu pel nivell d'atur, fet que hauria de provocar candidats més motivats per descarregar-se l'aplicació. El millor, però, és que el model s'ha replicat a un país com el Regne Unit, amb un atur del 5%, i també ha funcionat molt bé. Això demostra que la recerca de feina és una activitat universal.
Un cop Job Today ha arribat a tots els racons d'Espanya, quins reptes teniu per endavant?
En queden molts! Som a tot el país però queden més de quatre milions d'aturats i nosaltres tenim només 200.000 ofertes de feina. Esperem tenir-ne moltes més. L'objectiu màxim que tenim és reduir aquest nivell d'atur. Però encara i així, sempre queden reptes. La diferència amb el Regne Unit és que aquí la gent busca una feina i allà busquen canviar de feina. Job Today també pot ajudar a aquest objectiu.
Fa poc heu anunciat una injecció de 35 milions de dòlars en media for equity. Què fareu amb tants diners?
Aquests diners serveixen bàsicament per desenvolupar l'expansió internacional de Job Today més enllà d'Espanya, França i el Regne Unit. Principalment per anar a Alemanya, que és el mercat que busquem al ser el país més gran d'Europa.
Sorprèn molt aquesta xifra elevada. Tan cara és l'expansió en aquest mercat?
No diria que sigui més car que en la resta de sectors, però quan has d'atacar un mercat tan gran com l'alemany necessites fer-ho amb molta potència. En el sector dels classificats, the winner takes it all. S'ha de ser líder com ja ho som a Espanya i com volem ser-ho a tots els països on anem. Per tant, per arribar a un país i aconseguir el lideratge que faci que tothom aconsegueixi feina gràcies a la nostra aplicació, requereix inversions potents en màrqueting.
Parles de la importància de ser els primers del sector. Com n'és de fonamental?
Hem estat els primers d'arribar perquè som els creadors d'aquest model de negoci, com el Wallapop però amb llocs de treball. I sí que és molt important ser el primer perquè la gent no té quatre o cinc apps per vendre les seves coses, per buscar pis, per comprar cotxe o per trobar feina. Si aconsegueixes aquesta primera posició pots ajudar més gent. Al final el que volem és crear ocupació a través de la nostra plataforma.
Foto: Bernat Millet |
En qualsevol cas, han sortit altres aplicacions replicant el vostre model. Us preocupa?
Evidentment han aparegut seguidors i imitadors. És natural i passa en tots els sectors. És positiu però, innegablement, al principi fa mal. En qualsevol cas, t'empenta en la competitivitat per seguir-ho fent bé cada dia. Sigui com sigui, no pots liderar mirant pel retrovisor, hem de pensar quines innovacions fer cada dia per seguir líders. El mercat és molt gran, però la gent no tindrà tres o quatre aplicacions de feina i n'acabarà quedant una. Jo intueixo un escenari per l'any que ve on no hi siguin totes les aplicacions per trobar feina actuals. Per fusions, desaparicions o el que sigui.
Justament en el sector d'aplicacions per buscar habitatge, Fotocasa ha acabat comprant Habitaclia. Job Today es planteja comprar algun dels seus competidors?
No, no som en aquesta posició que tenia Fotocasa amb un Idealista empatat havent de comprar el tercer player per destacar. Humilment, crec que estem bastant a distància de qualsevol competidor i no necessitem aquesta estratègia. Mai no pots dir mai, però ara mateix la idea és seguir creixent com ho estem fent, nosaltres sols.
Parlem del model de negoci. Com ha d'acabar fent diners Job Today?
Job Today és un B2C, a la plataforma hi ha empreses i candidats. A diferència d'altres models C2C, com podia ser Milanuncios; és molt evident que qui pagarà diners pel servei és l'empresa. Li estem fent una feina de recruitment, de facilitar candidats, pel qual històricament han cobrat totes les empreses de selecció. Nosaltres ho fem d'una manera molt més eficient i ràpida. Les empreses, tant les grans com les petites, estan percebent un valor molt gran per part nostra. De fet, ja estem iniciant aquesta monetització. Les empreses volen tenir aquesta tranquil·litat que dóna el fet de pagar per aquest servei plenament disponible i eficaç.
En qualsevol cas, aquesta monetització comença ara i a l'inici les empreses no havien de pagar...
Tots els models de negoci d'Internet acostumen a passar per una fase de creixement. Després de demostrar la solidesa i el valor que aportes al mercat és quan pots cobrar. Quan ja estàs donant valor ja pots cobrar per la plataforma. Abans és molt difícil mentre estàs en expansió. Nosaltres ja hem acabat aquesta fase. Amb 2,5 milions de descàrregues i 120.000 empreses utilitzant-nos amb regularitat, queda clar que estem donant valor i és el moment òptim per començar a monetitzar-lo.
Foto: Bernat Millet |
Com es concretarà aquesta monetització?
Cobrant per cada oferta que es penja oferint diversos paquets.
Com deies, aquest model requereix gaudir primer de massa crítica. Creant un model nou, com s'aconsegueix reunir tota aquesta audiència?
Crec que hi ha dues coses. D'entrada és un producte fantàstic; però després hi has d'aplicar màrqueting. Si tens un mal producte, per molt que inverteixis en màrqueting ningú et comprarà. I al revés, si a un gran producte no hi poses màrqueting és més difícil créixer. La nostra aplicació té unes característiques de geolocalització que et permeten trobar feines al costat mateix de casa teva. Ha revolucionat la manera de buscar feina i de trobar candidats. Poder buscar feina des del sofà de casa et permet aplicar a 30 empreses del que estàs buscant i tenir-hi una conversa a l'instant.
A quin sector pertanyen les ofertes?
El nostre target és el sector serveis, que és la majoria del teixit empresarial a Espanya, el 76%. Amb un producte que et permet trobar feina en 24 hores, si hi apliques màrqueting com hem fet nosaltres, arribes a moltíssima gent. Però la grandesa de Job Today no és que se la descarreguin, és que l'utilitzin cada dia. Les empreses són molt recurrents.
Què pesa més? La rapidesa en el tracte o la geolocalització?
Totes dues fan que el producte sigui fantàstic, però la geolocalització és la base per la rapidesa. Tenir gent al teu costat propicia aquesta rapidesa en la resposta. A més, el mateix sector serveis també hi ajuda. Si un cambrer marxa o es posa malalt a la nit, necessites algú per cobrir-lo l'endemà.
Precisament dins dels serveis, quins mercats generen més ofertes a la plataforma?
Seguim bastant la distribució del mercat a Espanya. Un dels principals sectors dins dels serveis és l'hostaleria i la restauració. És un dels clau, però també som experts en sector bellesa i perruqueria, retail, etc. I hi ha des de les grans marques com Inditex fins als petits comerços locals. S'ha acabat penjar el cartell 'Es busca dependent' i rebre persones que porten el currículum en paper. Sempre diem que el CV ha mort i ara la gent troba feina mitjançant l'aplicació de Job Today molt més ràpidament.
Foto: Bernat Millet |
És possible trobar una feina estable i a llarg termini dins de Job Today?
A Job Today és possible trobar qualsevol tipus de feina. No filtrem, les empreses poden penjar feines permanents o temporals. Cada empresa decideix quin tipus d'oferta posa en funció del que necessiti.
El vostre model ha perfeccionat la proposta innovadora de LinkedIn o no competiu pel mateix públic?
Crec que no competim amb LinkedIn, estem en targets de mercat molt diferents. LinkedIn va a un mercat mig-alt, de directius. Nosaltres anem a un sector que ha estat desatès històricament: serveis, cambrers, dependents. El que sí que compartim és la vocació de xarxa social, però no competim en absolut.
Una de les curiositats de Job Today és tenir dos fundadors de Luxemburg que decideixen llançar l'aplicació a Barcelona. Per què aquesta elecció?
Hi ha diversos motius. Luxemburg no és el país més gran del món i fer-hi qualsevol test és poc pràctic. Quin país hi havia que fos gran, amb uns costos d'adquisició raonables i on es pugui fer un test de qualitat? I es va provar Espanya. Era un país molt atractiu pel nivell d'atur, fet que hauria de provocar candidats més motivats per descarregar-se l'aplicació. El millor, però, és que el model s'ha replicat a un país com el Regne Unit, amb un atur del 5%, i també ha funcionat molt bé. Això demostra que la recerca de feina és una activitat universal.
Un cop Job Today ha arribat a tots els racons d'Espanya, quins reptes teniu per endavant?
En queden molts! Som a tot el país però queden més de quatre milions d'aturats i nosaltres tenim només 200.000 ofertes de feina. Esperem tenir-ne moltes més. L'objectiu màxim que tenim és reduir aquest nivell d'atur. Però encara i així, sempre queden reptes. La diferència amb el Regne Unit és que aquí la gent busca una feina i allà busquen canviar de feina. Job Today també pot ajudar a aquest objectiu.