Una setmana de xifres santes

Les vacances de pasqua animen la contractació, l’ocupació hotelera, el nombre de turistes i la despesa

Cambrils aposta pels esdeveniments esportius per Setmana Santa | Cedida
Cambrils aposta pels esdeveniments esportius per Setmana Santa | Cedida
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
26 de Març de 2018
Act. 26 de Març de 2018

Si la Setmana és Santa, vol dir economia animada. Les vacances de pasqua animen la contractació, l’ocupació hotelera, el nombre de turistes i la despesa. Durant aquest període s’espera rècord de contractació per cobrir la demanda d’hotels, restaurants, transport i oci. Una demanda de treballadors que vindrà per les bones perspectives d’ocupació hotelera i el nombre de turistes, que, al seu torn, s’espera que gastin un 37% més.

 

Feina i contractació

La contractació per aquesta Setmana Santa es preveu de rècord. S’esperen entre 25.000 i 28.000 noves contractacions per aquests dies, segons Randstad i Adecco. Aquestes xifres representen un increment del 8% del nombre de convenis signats respecte de la Setmana Santa de l’any passat. A més, segons indica el portal Infojobs, el 42% de les vacants publicades per treballar en aquest període s’allarguen fins a l’estiu, percentatge que creix respecte de l’any passat, quan només va ser de l’11,4%.

A Catalunya s’esperen entre 25.000 i 28.000 contractes per Setmana Santa, el 42% dels quals s'allarga fins a l'estiu

Tota la contractació girarà al voltant del turisme. Els sectors que més llocs de treball generaran seran l'hostaleria i la restauració, amb un increment del 12% interanual, i els aeroports, que contractaran un 9% més. La restauració concentrarà el 25% de les vacants. D'altra banda, el sector de les compres, logística i magatzem concentra el 18,7 % de les vacants publicades, mentre que el d'atenció al client compta amb un 10 % de les ofertes.

 

Els perfils amb més demanda per aquesta Setmana Santa són els de cambrer, ajudant de cuina, recepcionista, venedor, hostessa de terra i operari. Entre els requisits més valorats hi ha el coneixement d'idiomes. La llengua anglesa, sovint, és insuficient i s'exigeix un segon i fins i tot un tercer idioma. Aquest increment ve impulsat, principalment, per les bones dades registrades a Girona (16%) i Tarragona (11,7%). A continuació, es troben Lleida (6,6%) i Barcelona (5,8%).

Ocupació turística

L’ocupació turística s’espera que es concentri de manera desigual al territori, sobretot perquè enguany ha caigut més d’hora que l’any passat. El Gremi d’Hotelers de Barcelona apunta que de dijous sant i fins a l’1 d’abril, l’ocupació dels establiments hotelers de la capital catalana serà del 80%. L’any passat va ascendir fins al 85%, afirmen, i apunten que aquesta davallada s’atribueix a raons climatològiques i al fet que Pasqua ha caigut abans al calendari.

Si les temperatures són baixes, l'ocupació creixerà a les comarques de muntanya per aprofitar l'esquí, si pugen, la costa se'n beneficiarà

En canvi, la Federació d'Hostaleria de Girona preveu una ocupació per Setmana Santa de fins al 85% a les zones de muntanya i del 75% a la costa. El sector creu que les darreres nevades faran que els visitants optin per fer estades vinculades a l'esquí i detalla que un 30% dels establiments hotelers del litoral no tenen previst obrir fins a finals d'abril. Per zones, l'ocupació més alta s'espera a la Garrotxa (entre un 80 i un 85%), seguida del Ripollès i la Cerdanya (entre el 70 i el 75%). A la Selva Interior s'espera arribar a omplir entre el 60 i el 65% de l'oferta. Al litoral, preveuen una ocupació entre el 70 i el 75% a la Costa Brava centre i la Costa Brava Sud. A l'Alt Empordà, en canvi, s'espera que se situï entre el 60 i el 65%. En aquest punt, sobretot es concentrarà als pobles d'interior i a la ciutat de Figueres perquè la majoria d'allotjaments turístics costaners encara estaran tancats. A Girona ciutat i rodalies, preveuen una ocupació entre el 65 i el 70%.

Les zones turístiques de les comarques de Lleida preveuen arribar a una ocupació mitjana del 95% des del Dijous Sant fins al dilluns de Pasqua, sempre que les condicions meteorològiques acompanyin, segons les previsions del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida. En concret, les previsions apunten que s'ocuparan entre el 90% i el 100% de les places en un període de vacances que aquest any, pel fet de caure aviat al calendari, afavoreix el turisme d'interior i de muntanya amb les pistes d'esquí a ple rendiment i l'inici de les activitats d'esports d'aventura com a grans atractius, segons ha destacat el director del Patronat, Juli Alegre. Els dies anterior, entre el 24 i el 28 de març l'ocupació oscil·laria entre el 30-40% dels hotels i el 85% de les cases de turisme rural. L'organisme calcula que entre aquest dissabte 24 de març i el dilluns 2 d'abril uns 85.000 turistes visitaran el conjunt de la demarcació i faran més de 210.000 pernoctacions en les diferents modalitats d'allotjament turístic reglat, xifra que suposaria un 5% més que l'any passat. Pel que fa a la venda de forfets, el Patronat de Turisme estima que durant el període de 10 dies de vacances de Setmana Santa se'n podrien vendre fins a 100.000, 15.000 més que el 2017. Des de l'Associació d'Empreses d'Esports d'Aventura del Pallars Sobirà expliquen que si les temperatures són molt baixes, la gent tendirà a la pràctica de l'esquí i si són altes, la gent optarà per les aigües braves.

A Tarragona serà el turisme esportiu qui arrossegarà els visitants cap a la Costa Daurada, més concretament a Salou, Cambrils i Vila-seca, la Pineda. Des de la Federació Empresarial d'Hostaleria i Turisme de la província de Tarragona esperen que l’ocupació arribi al 85%, tot i que una Setmana Santa primerenca pot fer que els turistes prefereixin anar a esquiar. El sector campista de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre té, per Setmana Santa, el 100% de les places obertes, que són més de 70.000. A més, Port Aventura obre la temporada el dia 23 de març.

Cal destacar també que, més de 310.000 hostes usuaris d'Airbnb de tot el món passaran les seves vacances de Setmana Santa a Espanya, mentre que més de 275.000 viatgers espanyols s'allotjaran a través de la plataforma en destinacions nacionals i internacionals, ha informat la companyia aquest dimarts en un comunicat. Segons les previsions d'Airbnb, Barcelona serà la quarta destinació més visitada a Europa pels hostes usuaris de la plataforma, i només la superaran capitals europees com París, Roma i Londres.

Els hostes usuaris d'Airbnb que opten per Espanya durant Setmana Santa prefereixen grans ciutats com Barcelona, Madrid i Sevilla, les tres primeres en el rànquing.

Despesa: restaurants, descansar i viatjar

La despesa mitjana que pretenen fer els consumidors catalans en Setmana Santa creixerà un 37% respecte a l'any anterior, segons les dades de l'Observatori mensual de Cetelem sobre previsió de despeses en aquestes dates.

La despesa mitjana que pretenen fer els consumidors catalans en Setmana Santa creixerà un 37%

Segons l’entitat, la despesa mitjana que pretenen fer els catalans en aquest període és de 414 euros, un 24% superior a la mitjana espanyola. El 13,3% dels catalans enquestats pretén realitzar una despesa superior a la de les vacances de Setmana Santa del 2017, enfront del 8,9% de l'any anterior, la qual cosa suposa un increment de 4,4 punts percentuals. D'altra banda, disminueix el percentatge de catalans que pretén fer una despesa inferior a la de l'any passat, del 31,1% al 24,4%.

En comparació de la mitjana d'espanyols, el percentatge de catalans que pensa fer una despesa més gran és superior a la mitjana nacional (13,3% enfront del 12,5%), mentre que els catalans que esperen fer una despesa inferior també són més que la mitjana estatal (24,4% enfront del 23,8%). Quant a les tres principals activitats que els catalans pretenen dur a terme durant la pròxima Setmana Santa destaquen sortir a restaurants; descansar o quedar-se a casa amb amics, i viatjar.

Els catalans destaquen per sobre de la mitjana estatal en la intenció de viatjar (28% enfront de 25%), anar de compres (22% enfront de 20%), anar a balnearis (10% enfront de 7%), visites culturals (25% enfront de 24%) i activitats amb els fills (12% enfront d'11%).