El Palau de les Arts de València s'ha omplert de gom a gom aquest divendres. Unes 1.400 persones, entre elles, empresaris com Vicente Boluda o Juan Roig. L’òpera valenciana acollia aquesta vegada un espectacle un poc diferent: un monòleg a quatre veus -la dels catalans Santi Millán, Jose Corbacho, Javi Sancho i la de la valenciana Maria Juan- sobre assumptes de parella, de família, del veïnat, de la televisió, dels joves, de les noves tecnologies... amb un fil conductor, el Corredor Mediterrani. Es de risa, es diu l’espectacle. Ha arrencat al País Valencià (València i Castelló) i continuarà per Cartagena, Barcelona i Granada.
“Els meus pares es van conèixer en el tren en Granada, es van casar en Múrcia, i com que volien que jo fos de Tarragona, es van esperar fins a ser allà per a parir-me. En Barcelona ja érem tres germans”. “Si vols anar a Barcelona, pots fer-ho per Madrid o per la costa. En tren trigues el mateix temps! I si vas per carretera, no cal pagar peatges. És cert que has d’eixir en Torredembarra, pegar la volta a la rodona que és com un espai intergalàctic i tornar a entrar. Fins a Salou és gratis. Des de Torreblanca ja és debades si no t’importa fer 13 kilòmetres per nacional. Però a banda d’això, és possible no pagar en l’AP-7”.
Són algunes de les crítiques que s’anaven colant en els monòlegs costumistes contra l’Espanya radial. El Corredor Mediterrani, una reivindicació clau de la patronal de l’Arc Mediterrani, enceta una nova etapa: l’espectacularització, convertir la proclama en un show. I de pas, durant l’espera de les vies, riure’s un poquet (per no plorar).
Les diferents etapes de la campanya d’AVE pel Corredor Mediterrani
El secretari general i director de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Diego Lorente, explica que aquesta acció és un pas més enllà del moviment que van encetar en 2016 amb la creació del canal de comunicació El Corredor Mediterráneo. Es tracta del web que permet navegar per la infraestructura de forma interactiva, gràcies a l’enregistrament que es va fer en helicòpter per tot el traçat ferroviari, des de la frontera francesa fins a Algesires. Fa un seguiment de les obres, informa de l’estat dels trams i de totes les novetats i avanços que es produeixen.
L’any següent, en 2017, els esforços es van centrar en el món empresarial -“on cadascú feia la guerra pel seu compte en cada Comunitat Autònoma i en cada organització”, recorda Lorente- i en donar a conèixer el projecte a la societat civil mitjançant esdeveniments esportius del món del futbol, bàsquet, ciclisme, atletisme... Ja en 2018, l’objectiu era compartir la informació sobre la infraestructura amb la ciutadania amb un autobús itinerant que va recórrer nou ciutats de l’Arc Mediterrani amb els hashtags #VullCorredor / #QuieroCorredor. Van arreplegar 150.000 signatures de suport.
I el xou de 2019? “Enguany volíem anar més enllà del món empresarial i de la societat civil organitzada, per això fem cinc representacions a les quals tindran accés unes 5.000 persones”, explica Lorente. I no només això, sinó que “passar una nit divertida d’humor” ho veu com “un xicotet premi d’agraïment” per a totes aquelles persones que han donat suport a la iniciativa durant aquests anys (l’espectacle és gratuït, amb reserva prèvia). “El rerefons és el Corredor Mediterrani, hi haurà bromes relacionades, però la gran majoria seran sobre el dia a dia. No només parlaran sobre gàlibs i trens!”, conta.
El show comença de forma interactiva, amb preguntes senzilles i plenes d’humor on participa tot el públic sobre el Corredor Mediterrani -no podem revelar més- i tanca amb una cançó sobre el traçat ferroviari. La resta, qüestions del dia a dia. És cert que no és la primera vegada que AVE tira d’humor per reivindicar el Corredor: ja van fer algunes bromes amb gent que no arribava a les vacances desitjades o camells que no lliuraven a temps els regals en Nadal. “Fem humor pràcticament des del dia 1”, assegura.
“Que els que han de decidir sobre la infraestructura sàpiguen que no ens aturarem fins que no estiga feta”
“Quan vam iniciar el projecte en 2016, volíem crear alguna cosa que perdurés, que no fora flor d’un dia. És important que la reivindicació estiga permanentment en boca i oïdes de tots”, explica el secretari general d’AVE. En aquest sentit, recorda que fan revisions semestrals de les obres representants de l’entitat i tècnics. En 2019, el primer serà el 8 de juliol i el segon, el 28 de novembre en Elx, que coincidirà amb un acte empresarial com els que es van fer els últims anys en Madrid i Barcelona.
“Hem de mantenir la flama encesa, que els que han de decidir sobre la infraestructura sàpiguen que no ens aturarem fins que no estiga feta. Invertirem el temps i els diners necessaris perquè la societat no s’oblide d’una infraestructura que és positiva per al conjunt d’Espanya. És fonamental saber-ho i entendre-ho”, subratlla Lorente.
Què esperen del nou Govern de Madrid?
Diego Lorente té molt clara la resposta respecte al pròxim govern que es configure a Madrid: “És que el Corredor Mediterrani és imparable”. “No hi ha cap govern que puga aturar això. És un projecte-país per a la competitivitat, per a la logística, per al turisme, per a l’agricultura, per a les exportacions... La qüestió fonamental és assegurar-nos de què es compleixen els ritmes, i per a això està la pressió de les revisions, la constant informació que anem publicant i els controls que anem fent”, destaca.
“Les infraestructures d’aquest nivell són lentes, i si abans no estaven planificades ni programades com tocava, s’han alentit. No tenim cap dubte de què el govern que es forme seguirà tirant del carro. Per descomptat, ha d’haver-hi voluntat política i pressupost per executar-lo”, adverteix.
Més espectacle des de la Generalitat Valenciana
El xou d’AVE no és el primer que ix dels formats més habituals per a posar en agenda el Corredor Mediterrani. El passat mes de novembre la secretaria autonòmica de la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana ja va impulsar un acte diferent al voltant del traçat ferroviari: l’Spanish Brass va interpretar la cançó instrumental Moviment del Metall, composta pel músic Voro García, i que van exposar com “la cançó del Corredor Mediterrani” en el Mercat de Colom de València.
Els instruments simulaven el so clàssic de la locomotora i es va interpretar amb motiu el primer segle de reivindicació del traçat. La Conselleria va recordar aleshores que l’economista IgnasiVillalonga ja la va demanar en 1918 en el text Socialismo y Regionalismo.
Com adverteixen des d’AVE, mentre no s’acabe el Corredor Mediterrani show must go on.