Siemens, ‘el sant grial’ de la robòtica

La multinacional instal·la al DFactory de la Zona Franca de Barcelona un centre digital per industrialitzar vehicles i robots autònoms

El centre DEX de Siemens al DFactory de Barcelona | Cedida El centre DEX de Siemens al DFactory de Barcelona | Cedida

Un centre de competència global de producció flexible. Sota aquest concepte, s’amaga l’aposta de la multinacional tecnològica Siemens, que ha concentrat a les seves instal·lacions del DFactory del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) el seu ‘Digital Experience Center (DEC)’, un centre que exposa les darreres novetats en l’àmbit dels vehicles i els robots autònoms, però també un espai per desenvolupar diferents solucions tecnològiques i llençar-les al mercat, especialment destinades a indústries com la intralogística, alimentació i begudes i automoció. El businnes partner de Siemens, Miguel Ángel Gavira, explica que a la seu barcelonina es treballa bàsicament en els Automated Guided Vehicles (AGV), els vehicles autònoms, i en els Autonomous Mobile Robots (AMR), els robots autònoms  i les seves aplicacions. Mentre que els primers tenen la missió de transportar qualsevol material d’un lloc a un altre sense la necessitat d’intervenció humana directa, el segon és capaç de moure's i operar de manera autònoma en diferents entorns.

Gavira detalla que els AGV “executen per millorar l'eficiència i a reduir el treball material”. En aquest sentit, posa com a exemple una activitat en la qual els empleats hagin de fer multitud de viatges pesats empenyent carros. Els vehicles autònoms “realitzen aquesta tasca perquè el personal es concentri en altres activitats de més valor afegit”. A diferència dels vehicles, els robots intel·ligents poden operar de manera autònoma. Aquesta tecnologia, equipada amb sensors avançats, càmeres i programari d'intel·ligència artificial facilita fer tasques no repetitives i amb obstacles a la superfície. 

Siemens destaca la importància dels vehicles i els robots autònoms  pel desenvolupament del sector logístic

Des de Siemens, es destaca la importància d’aquests elements pel desenvolupament del sector logístic. “Cada vegada és més  difícil trobar perfils laborals que acompleixin aquestes tasques repetitives. Per solucionar-ho, el futur passa perquè s'encarreguin aquestes activitats als AGV i als AMR i que es deixi el personal per a altres iniciatives de més valor afegit com a gestió de comandes o l’estratègia de compres”. A més, precisen que els cotxes i els robots autònoms minimitzen els accidents laborals, reduint un aspecte essencial en el sector logístic i industrial, com és la seguretat.

Bessons digitals

Tenint en compte la variació i el dinamisme dels magatzems logístics en funció de la demanda, Siemens està fent servir el seu ‘Digital Experience Center’ del DFactory per mostrar solucions de simulació. “Utilitzem un bessó digital que traça virtualment qualsevol flux d'un magatzem per poder evitar colls d'ampolla o col·lapses en tot el procés”. D’aquesta forma, la Intel·ligència Artificial (IA) els hi aporta un valor afegit al negoci intralogístic.

Un altre paradigma innovador que Siemens assaja al DFactory és l’aspiració que un robot agafi peces amb un braç de manera aleatòria. A través de la IA, en paraules de Gavira, “hem aconseguit el sant grial de la robòtica, és a dir, que un robot agafi una peça sense necessitat de tenir-la enregistrada per endavant”. L’objectiu ha estat possible gràcies a la tecnologia ‘Simatic Pick AI’. Paral·lelament, Siemens està industrialitzant la intel·ligència artificial en altres solucions que anirà integrant al DEX en el futur.

Sobre el DFactory, la firma afirma que “el nostre objectiu és crear un ecosistema de la tecnologia que s'apliqui a la intralogística industrial"

Aquest somni tecnològic es troba més a prop amb Siemens Copilot, una mena de ‘ChatGP’ per a la  indústria. En cooperació amb Microsoft, Siemens fa servir la tecnologia de la intel·ligència artificial generativa per generar codi de programació de sistemes d'automatització sense coneixement previ. Només explicant al Copilot la tasca que cal fer, es programa codi automàticament per aconseguir-ho. 

Necessitats de digitalització

Siemens recorda que des de fa anys aposta a l’Estat espanyol per la creació de nous centres de competència i hubs amb l'objectiu d'atendre les necessitats de digitalització de la indústria espanyola i de països propers. N’és un exemple el Centre d'Excel·lència del Sector Naval (Cesena), que des de Ferrol dóna suport al material de transformació digital a tota la indústria de les drassanes a Espanya. Un altre exemple més proper al negoci intralogístic seria el centre de competència mundial de tecnologia de ‘skids’ de transport intern per a la indústria de l'automòbil de Siemens. El desenvolupament d’aquest centre va ser una de les raons per les quals la matriu va pensar en Barcelona per instal·lar el Digital Experience Center. 

En relació amb els avantatges que proporciona ubicar-se al DFactory, Miguel Ángel Gavira afirma que “el nostre objectiu és crear un ecosistema de la tecnologia que s'aplica per a intralogística industrial. Per això, ens agrada estar a prop dels nostres partners per portar les nostres solucions al mercat de la mà, que donen un valor afegit al producte final”. En aquest sentit, indica que Siemens treballa amb la multinacional tecnològica HP, que al seu ‘showroom’ ha instal·lat la seva solució intralogística completa. Mirant al futur, Siemens vol desenvolupar un ecosistema i expandir-lo de manera sostenible entre els seus col·laboradors. Gavira precisa que “DFactory és molt a prop nostre i ens ajuda a promoure la col·laboració amb ells. Anirem de la seva mà, aprofitant el pla de creixement per expandir més el nostre ecosistema. Volem adaptar la nostra tecnologia a qualsevol necessitat del client”.

Més informació
Siemens inaugura al DFactory un centre de competència internacional
La nàutica Newsfender instal·la al DFactory Barcelona el seu centre de producció mundial
Avui et destaquem
El més llegit