• Economia
  • Un Sistema Nacional de Mobilitat?

Un Sistema Nacional de Mobilitat?

El ministre de Transports Ábalos declara que es prioritzaran les infraestructures que siguin "realment productives" i el Corredor Mediterrani busca estar entre elles

Les empreses vinculades amb la mobilitat representen el 10,2% del PIB català | iStock
Les empreses vinculades amb la mobilitat representen el 10,2% del PIB català | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona/ Alacant
11 de Setembre de 2020
Act. 11 de Setembre de 2020

Un Sistema Nacional de Mobilitat, com ja existeix un de Seguretat Social o de Protecció Civil. És la proposta del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, que aquest dijous ha presentat telemàticament el document per al debat de la Estrategia de Movilidad Segura, Sostenible y Conectada. En la proposta, el Sistema Nacional de Mobilitat tindrà aspectes comuns amb altres organismes de coordinació establits, com el Sistema Nacional de Salut o el Sistema Nacional de Protecció Civil i el seu objectiu principal serà consolidar-se com a òrgan de coordinació i cooperació en matèria de transport i mobilitat entre les administracions amb competència en la matèria.

 

Segons ha explicat el ministre José Luis Ábalos, un dels seus pilars serà l'establiment d'un Sistema d'Informació Global sobre Transport i Mobilitat, digitalitzat i en temps real entre les administracions a Espanya, la necessitat de les quals també s'ha posat de manifest en la gestió de la pandèmia.

 

El nou Sistema s'integrarà en la futura Llei de Mobilitat Sostenible i Finançament del Transport, l'esperit de la qual és considerar la mobilitat com un dret, un element de cohesió social i de creixement econòmic." Això implica donar resposta als reptes ambientals, tecnològics, demogràfics i urbans que enfronta el nostre país, col·locant al ciutadà i a la mobilitat quotidiana en el centre de les decisions", ha apuntat. 

Entre els principals objectius a aconseguir per la futura norma, destaquen el fet d'avançar cap a una fiscalitat verda en el transport; establir un sistema de finançament del transport públic basat en criteris estables, predictibles i proporcionals; desenvolupar un model de governança que permeta un disseny coherent de les polítiques de mobilitat; impulsar la innovació i digitalització en el transport i la logística; i, en definitiva, avançar cap a un model de transport i mobilitat sostenible com a factor clau per al futur del nostre país.

El Corredor, prioritari

Un futur en què s'hauran de prioritzar les inversions que "realment siguen productives", per al que el ministre ha fet una crida a la seua implicació a fi d'eliminar els punts febles de les planificacions mútues i, així, "traure el màxim profit social al crèdit europeu posat a la disposició d'Espanya". 

Una d'aquestes inversions prioritàries és la del Corredor Mediterrani, que aquest dijous ha estat tema central de la Comissió de Logística i Transport de la Conferació d'Empresaris de la Comunitat Valenciana (CEV), reunida a Alacant. En la jornada ha participat el Comissionat del Govern per al desenvolupament del Corredor Mediterrani a Espanya, Josep Vicent Boira, qui ha exposat que la crisi provocada per la Covid-19 “no retardarà les obres del Corredor sinó que fins i tot les pot impulsar”. També ha assegurat que “el Corredor és més que una obra pública, té cabuda en l'estratègia contra el canvi climàtic i permetrà adaptar-se al dràstic escurçament de les cadenes de valor”.

Josep Vicent Boira, Perfecto Palacio i Yolanda Atienzar, aquest dijous a Alacant | CEV
Josep Vicent Boira, Perfecto Palacio i Yolanda Atienzar, aquest dijous a Alacant | CEV 
 

Després de desgranar l'estat de situació del Corredor a Alacant, Boira ha explicat que “existeix un full de ruta, però poder dur-la a terme es necessitaran nous Pressupostos Generals de l'Estat i que el Pla de Recuperació Europeu contemple el Corredor com una inversió productiva. Parlar d'infraestructures i de recuperació econòmica és molt difícil sense parlar del Corredor Mediterrani”, ha afegit.

Boira: "Parlar d'infraestructures i de recuperació econòmica és molt difícil sense parlar del Corredor Mediterrani”

En la trobada, Perfecto Palacio, president de CEV Alacant, ha demanat que es compte amb l'empresa privada per a accelerar la recuperació i la inversió en infraestructures, i s'ha compromés a fer un estudi rigorós de la demanda que ajude a determinar on haurien de situar-se les plataformes intermodals per a intercanviar les mercaderies. “Hem de saber on està la demanda real, on es concentra la càrrega exportable via Corredor Mediterrani, per a assegurar l'èxit de les plataformes logístiques”, ha conclòs.