• Economia
  • 'Smart toy': tecnologia, diversió i dilemes en les joguines del futur

'Smart toy': tecnologia, diversió i dilemes en les joguines del futur

Les joguines intel·ligents s’han convertit en protagonistes de les cartes dirigides a l’Olentzero i la Mari Domingi, ja que ofereixen aprenentatge tecnològic, però també plantegen riscos

Com podem garantir que aquestes eines siguin una ajuda i no un obstacle? | iStock
Com podem garantir que aquestes eines siguin una ajuda i no un obstacle? | iStock
Alejandro Juez Latatu
Barcelona
02 de Gener de 2025

En les darreres dècades, els avenços tecnològics han transformat no només les nostres vides, sinó també la manera com juguen els infants. Els smart toys, joguines intel·ligents connectades a Internet, s’han convertit en un fenomen creixent. Combinen entreteniment i aprenentatge, però també susciten debats sobre la dependència, la privacitat i l’impacte en el desenvolupament infantil.

 

Fa més de 25 anys, el món va presenciar el primer smart toy: el Tamagotchi. Aquella mascota virtual que requeria una atenció constant va marcar l’inici d’una era en què les joguines començaven a interactuar amb els nens més enllà de l’àmbit físic. Avui dia, les joguines intel·ligents han evolucionat fins a nivells sorprenents, integrant tecnologies com Internet, la realitat augmentada i la programació. Els infants ja no només volen nines o cotxes de joguina. En les cartes escrites a l’Olentzero i la Mari Domingi, demanen robots que ensenyin programació, ulleres de realitat augmentada per explorar mons virtuals i jocs de taula híbrids que combinen taulells tradicionals amb aplicacions mòbils. Aquest salt tecnològic no només redefineix l’entreteniment, sinó també la manera com els més petits es relacionen amb l’aprenentatge i les noves tecnologies.

Entre els principals beneficis dels 'smart toys' destaca la seva capacitat per fomentar habilitats tecnològiques des de ben petits. Jocs que ensenyen robòtica, programació bàsica o realitat augmentada permeten que els infants siguin tant consumidors com creadors de tecnologia

Un exemple són els kits com el Lego Mindstorms, que permeten construir i programar robots, o jocs clàssics com el Monopoly o el Trivial Pursuit, que, amb aplicacions de realitat augmentada, afegeixen una dimensió educativa mostrant cases virtuals o informació addicional sobre personatges històrics. A més d’enriquir l’experiència, això estimula la creativitat i el pensament lògic. També afavoreixen la familiaritat amb les eines tecnològiques, preparant els infants per a un futur cada cop més digital. La interacció amb aquests dispositius pot ser el primer pas cap a carreres relacionades amb la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques.

 

Diversió o risc?

Tanmateix, no tot són avantatges. L’ús excessiu de joguines intel·ligents també pot comportar riscos significatius. Un dels problemes principals és la dependència tecnològica. Les joguines intel·ligents, en oferir respostes immediates i molt personalitzades, poden limitar el desenvolupament d’habilitats com la tolerància a la frustració o la capacitat de resoldre problemes de manera autònoma. Un altre desafiament pot ser la reducció del joc social. A diferència de les joguines tradicionals, que fomenten la interacció entre infants, algunes joguines intel·ligents tendeixen a aïllar-los, substituint les relacions humanes per interaccions amb una màquina. Això pot afectar habilitats com l’empatia i la comunicació.

Des d’un punt de vista tècnic, les joguines intel·ligents connectades a Internet també presenten riscos de seguretat. En un món on els ciberatacs són cada cop més freqüents, aquests dispositius poden ser piratejats, exposant dades sensibles dels infants i les seves famílies

Les joguines intel·ligents són una revolució a la indústria del joc, oferint una finestra a l’aprenentatge tecnològic i un pont cap al futur digital. Però, com passa amb qualsevol avenç, és essencial trobar un equilibri. Promoure un ús moderat, prioritzar la interacció social i escollir joguines que estimulin la creativitat pot marcar la diferència entre un passatemps enriquidor i un risc per al desenvolupament infantil. Aquest any, quan l’Olentzero i la Mari Domingi passin per les llars basques, no només repartiran regals, sinó també eines que modelaran el futur dels infants. La pregunta és: com podem garantir que aquestes eines siguin una ajuda i no un obstacle?