La liberalització de l'AVE comença el 31 d'octubre. És quan acaba el termini per participar a la subhasta de capacitat d'Adif, al qual han anunciat que es presentaran la SNCF francesa, Talgo, Ilsa -controlada pels propietaris d'Air Nostrum- i Renfe, que actualment té el monopoli a l'Estat espanyol. La liberalització del servei de tren d'alta velocitat comença aquesta setmana i es farà efectiu al desembre del 2020.
SNCF té la intenció de licitar per introduir a l'Estat espanyol el model d'AVE low cost que té a França. Ilsa presentarà la seva oferta el mateix dia 31 d'octubre. Per la seva banda, Talgo ha decidit constituir una filial, Motion Rail, per a la què busca socis. L'exministra d'Economia Elena Salgado n'és la presidenta. A aquestes primeres empreses que han confirmat la seva intenció de competir per l'AVE privat s'hi poden afegir d'altres, com Alsa i Avanza, que valoren aquesta possibilitat.
Acciona ha descartat la possibilitat d'optar a l'AVE, ja que vol centrar-se en el negoci de renovables i la resta d'activitats. Adif ofereix tres paquets de serveis pels AVE de Barcelona, Llevant i el que conecta Sevilla amb Màlaga. Cada paquet té una freqüència diària de trens diferent. Al desembre donarà a conèixer els dos nous operadors de l'AVE, que tindran un any per preparar el negoci.
L'aposta de Renfe
Renfe ja ha anunciat que optarà al primer paquet, el que té major capacitat, amb 104 trens diaris en els tres corredors. Això suposa augmentar un 20% els trens que té ara. A més, Renfe també té la intenció de llançar un AVE low cost. Els dos paquets petits inclouen 16 trens al dia i cinc freqüències diàries.
Una de les conseqüències que s'espera que tingui aquesta liberalització és que baixin els preus dels bitllets, ja que Adif establirà un nou model de cànon, el preu que paguen els operadors per utilitzar la xarxa de l'empresa pública.