• Economia
  • El Tribunal de Comptes destapa un sobrecost del 546% a les obres de la Sagrera

El Tribunal de Comptes destapa un sobrecost del 546% a les obres de la Sagrera

Un informe de fiscalització de les societats d'Adif revela que l'estació barcelonina carrega amb el major encariment de les 13 que s'han desviat de pressupost

Vista de la llosa inferior de l'estació de la Sagrera, quasi acabada : Ajuntament i BSAV
Vista de la llosa inferior de l'estació de la Sagrera, quasi acabada : Ajuntament i BSAV
TOT Barcelona
08 de Febrer de 2019

Un informe del Tribunal de Comptes ha revelat que les obres de l'estació del tren d'alta velocitat a la Sagrera ja tenen un sobrecost del 546%, malgrat que queden encara 4 o 5 anys per acabar. L'estudi, que recull l'agència ACN i es pot consultar en línia, va fiscalitzar les societats públiques participades per Adif-Alta velocitat l'any 2016. Fins al 31 de desembre d'aquell any s'havia executat un 30% de l'obra de l'estació de Barcelona per un valor de 652 milions d'euros, quan el cost previst inicialment per a tota la intervenció era de 335 milions. És el desviament més important de les 13 estacions d'AVE espanyoles que segons el tribunal han resultat més cares del que es preveia.

 

La principal causa de la desviació pressupostària han estat les actuacions d'integració ferroviària, concretament per un import de 6.863 milions, que el Tribunal de Comptes atribueix a les modificacions dels projectes inicials. En termes relatius, l'encariment global dels convenis va ser del 186,21%. En el rànquing d'estacions amb més sobrecost, a certa distància de la Sagrera, la segona i tercera posición són per les estacions d'Alacant (395,87%) i Cartagena (281,65%). 

Rànquing d'estacions d'AVE amb més sobrecostos d'Espanya / Tribunal de Comptes

 

Rànquing d'estacions d'AVE amb més sobrecostos d'Espanya / Tribunal de Comptes

Les obres estaven "pràcticament paralitzades" a finals de 2016 "com a conseqüència de les irregularitats detectades" en l'exercici 2014, quan van "comprovar-se discrepàncies entre el volum executat i l'obra certificada". L'obra s'ha reprès parcialment el 2018 i segons van explicar al desembre el Consorci Sagrera Alta Velocitat (BSAV) i l'Ajuntament de Barcelona, la llosa inferior està a punt d'acabar-se i l'estructura i accessos de l'estació han executat un terç del seu pressupost.