Érem 100 i teníem 100 idees, ara som 20 i les idees te les dona el mercat. En el frenètic viatge empresarial cap al 2024, la volatilitat de la societat ens exigeix una adaptació contínua, convertint la innovació en la clau mestra que orienta cada pas a les startups. Com a empresari, passes per diferents programes d’especialització, en el meu cas, per diferents universitats i recentment per BarcelonaActiva. Dels 10 seleccionats al programa de preincubació del 2022, aproximadament 9 de 10 hem pivotat l’empresa o explorat noves verticals en menys de 8 mesos.
En una era saturada d'estímuls visuals, la rapidesa i accessibilitat defineixen el joc. Amb una audiència impacient, el que és fàcil agrada i la simplicitat ven. L'agilitat és clau, i connecta amb una audiència que demana immediatesa. Setmanalment, ens ajuntem amb diferents emprenedors; debatem sobre innovació i afrontem conjuntament reptes. Aquestes són algunes de les conclusions que n’extraiem:
- La capacitat de pivotar, adaptar-se i mantenir una perspectiva flexible és crucial en un entorn en constant canvi.
- Mai enamorar-se cegament d'un projecte, sinó estar disposat a ajustar-se segons les demandes del mercat, és la clau per la supervivència.
- Visió estratègica que prioritzi la innovació constant.
- Assumeix que el que fa la teva empresa, no interessa a ningú. Partint d’aquesta base et podràs centrar a generar valor, i no capital.
- A Europa tenim gairebé de tot, estigues preparat per lluitar i competir/col·laborar durant temps per a créixer.
- Cal centrar-se en nínxols, fer les coses bé, per a uns pocs. Així, la innovació és molt més eficaç; construir de pressa, fallar i repetir el procés fins que soluciones un problema real. Aquests primers consumidors, als quals soluciones un problema tangible, t’ajudaran a millorar i si hi ha espai, a escalar.
Tot és bastant incert, hi afegim la IA?
Recentment, he acabat formació executiva en intel·ligència artificial per negocis i puc dir que ja entenc menys d’un 5% de la seva envergadura. La IA emergeix com una força disruptiva que transforma les bases mateixes dels nostres negocis. Integrar-la parcialment o completament és gairebé una obligació per a mantenir-se competitiu.
Avui dia, una persona amb formació, actitud i una inversió per part d’empresa de 300 euros al mes en apps o recursos d’IA, fa la feina que abans feien 3 o 4 persones. La IA introdueix rutinàriament incerteses i noves actualitzacions sense precedents. D’aquí la importància de cultivar la resiliència mental i l'adaptabilitat. Aproximadament 10 empresaris del meu entorn estan adaptant el model de negoci per a incloure-hi la IA com a eix central.
Visualitzem un mapa de posicionament BCG amb les variables de volum i dates. Et pregunto, tens molt volum i molta ingesta de dades? Estàs al quadrant que més creixerà. Tens una empresa amb pocs clients, de diferents sectors, amb dates poc qualitatives i difícilment classificables? No podràs aprofitar-te en la mateixa mesura dels avantatges que la IA ofereix ja, a líders com IBM, Amazon, Microsoft o Google. Enormes conjunts de dades analitzades en temps real, ofereixen una visió profunda i detallada dels patrons, comportaments i preferències dels usuaris.
Una persona amb formació, actitud i una inversió per part de l'empresa de 300 euros al mes en recursos d’IA, fa la feina que abans en feien 3 o 4
Necessitarem urgentment consideracions ètiques en el desenvolupament i la implementació de la IA. Des del meu punt de vista ja anem tard.
Blockchain: més que una tecnologia, el nou Internet
Els emprenedors en web3 identifiquem la Blockchain com la tecnologia via per a un nou internet. Tot i la mala atribució a “volatilitat”, “fluctuació” i “especulació”, hi ha molta inversió i equips amb talent aportant valor a la construcció de models de negoci amb blockchain que aporten solucions real a la societat. Cal fixar-se bé en utilitats reals de la tecnologia i deixar de banda el hype i el fum de projectes sense fonaments.
A diferència de la intel·ligència artificial, la blockchain ofereix descentralització, transparència amb registres inalterables i accessibles, estabilitat mitjançant acords intel·ligents, redueix els riscos de frau, accelera les transaccions... podria seguir. En acord amb múltiples innovadors del sector, l’ús de la blockchain ens permetrà posar el focus en el consumidor com mai s’ha fet anteriorment. Sigui fidelitzant, tokenitzant objectes o generant comunitats col·laboratives, la blockchain i, l’arribada de la web3, tindran un rol indispensable a l’hora de verificar l’autenticitat i la confiança, davant les línies borroses entre els mons físics i digitals.
Ara bé, no serà senzill, hi ha múltiples barreres a superar a escala fiscal, tecnològica, educativa i financera, entre d’altres. Portarà temps i, canviar models establerts és feixuc. Tanmateix, sembla obvi que necessitem noves eines fiables per a afrontar la creixent digitalització global. De cara al consumidor final, la seva adopció massiva no depèn només de la innovació en la tecnologia, sinó de la seva capacitat per ser accessible.
Encarant el 2024
Actualment, la innovació en empreses i, especialment, en aquelles que comencen, ha de ser totalment dinàmica i continua. Des de models de negoci preparats per pivotar de forma àgil, a equips que entenguin que res no roman i que cal cultivar mentalitats amb capacitat d’adaptar-se contínuament. La inclusió de la IA a les tasques diàries personals o d’empresa, augmentarà sense dubte la teva productivitat. Visualitzo un 2024 on les startups més disruptives, seran aquelles amb més volum, amb més dades o les que funcionen amb IA com a eix central.
"La innovació en empreses ha de ser totalment dinàmica i continua"
Davant de la incertesa i la volatilitat de les nostres societats, la tecnologia blockchain ofereix solidesa en un entorn en constant canvi. Funcionant ja avui, a gairebé tot sector, la blockchain i l’arribada de la web3, obriran un nou món de possibilitats que tothom acabarà utilitzant, sense necessitat d’entendre els fonaments de tecnologia que hi ha al darrere. És així doncs, a través de trobar solucions a problemes reals, resiliència i innovació constant, que el futur empresarial no només esdevé emocionant, sinó també sostenible.