• Economia
  • Sr. i Sra. Dummy, això no és per a ximples!

Sr. i Sra. Dummy, això no és per a ximples!

Dirigir o aplicar el management a les empreses no és per a dummies

Què volen dir els Dummies? | iStock
Què volen dir els Dummies? | iStock
Barcelona
17 de Juliol de 2020
Act. 21 de Juliol de 2020

Al llarg d'aquests mesos hi ha qui ens ha preguntat el perquè del títol de la nostra secció. Avui tractarem d’explicar-ho breument.

 

En un determinat moment es va posar de moda el concepte de dummies, gràcies sobretot als llibres adreçats a ells. Això va començar, com diem, amb una sèrie de llibres que pretenien ser guies per a lectors nous sobre una determinada temàtica. De fet, la sèrie "per a dummies" és una marca registrada, que a nivell d’aprenentatge té com a objectiu presentar guies senzilles sobre diversos temes, que no pressuposen coneixements previs. És a dir, no són per a ximples, sinó per a inexperts o persones que no saben del tema. Aquesta sèrie de llibres ha tingut molt èxit ja que consta de cap al voltant dels 1.500 títols. En cada llibre apareix el Sr. Dummy. Es classifiquen en temes, com ara el títol Física per a dummies que vol indicar que es tracta d’un llibre de física per a tots els públics.

En general, la idea ha estat bona, i de fet, tots aquests llibres comparteixen la presència del Sr. (o Sra.) Dummy, amb les idees fonamentals del tema explicades en senzill, resums o decàlegs per recordar allò més rellevant, i anècdotes del tema tractat. En general, tenen una estructura similar sigui quina sigui la temàtica. El més curiós és que aquests llibres van començar per apropar la informàtica al públic en general, i han acabat estenent-ho a altres coneixements fins i tot a alguns menys tècnics, però especialitzats, i més si necessiten matemàtiques o senzillament “són de números”.

 

"Sobretot quan es tracta d’un coneixement tècnic i la idea no és formar experts, sinó generar interès o treure la por sobre un determinat tema que es pot “fer senzill”"

Seguint aquesta estela tots aquells que volen fer arribar un determinat tema al gran públic, posen la paraula dummies al costat del seu tema o concepte. I això ha estat molt generalitzat, no només en el món dels temes complexos tècnicament sinó també en temes relacionats amb la direcció, on es necessita un gran coneixement pràctic i per tant no és possible apropar al gran públic un contingut simplificat que sigui útil. En aquestes matèries, com el management, cal sumar l’experiència, activant un tipus de  coneixement aplicat a casos concrets. Per entendre’ns, un llibre que es digués “Prendre decisions per a dummies” per exemple, seria per a nosaltres una contradicció.

Perquè a veure, què és un dummy? Segons el Cambridge Dictionary, un dummy és un maniquí o rèplica d’un ésser humà, o bé un objecte que serveix com a substitut d’un de real, o bé un xumet de bebè, alguna cosa que vol semblar real però que no ho és, una empresa que es crea per amagar informació dels seus actius, una persona estúpida, és a dir, bàsicament una cosa falsa, enganyosa i de broma. En el joc de cartes del bridge, es diu dummy (“mort”, en català) a aquell jugador que deixa de jugar com a persona, però estén les seves cartes sobre la taula i el company (el declarant) les fa anar per ell. I en estadística, una variable dummy és simple però molt útil, ja que et classifica els fenòmens en dos grups, en un d’ells pren el valor de 0 i en l’altre 1. Per tant, és una variable que simplifica i dona informació de la presència o absència d’algun efecte categòric mútuament excloent que acostuma a canviar el resultat d’una altra variable. Per exemple, aplicat a dona-home, fumador - no fumador, entre d’altres.

L’accepció del bridge és particularment interessant, perquè sovint en management el que molts llibres prediquen és com fer funcionar les persones com “dummies”, és a dir, no fent res i ja, el “responsable/cap” jugarà amb les seves cartes. I això no és possible, és clar.

La idea de la sèrie de llibres és bona per apropar el coneixement i divulgar-lo. Sobretot quan es tracta d’un coneixement tècnic i la idea no és formar experts, sinó generar interès o treure la por sobre un determinat tema que es pot “fer senzill”. Ara bé, tocar Beethoven sense saber solfeig ni entrenar l'oïda, seria millor no fer-ho si es vol ser concertista o professor. Si es vol fer en la solitud sense més afectació que ensordir els veïns ja és una altra cosa.

És per això que a la nostra secció l’anomenem Management per non-dummies.

"Ningú pot dirigir sense un interès genuí en les persones, perquè segur que les seves decisions les afectaran. Per tant, no pot dirigir considerant-se un dummy, ni tampoc tractant els altres com a dummies (com al bridge)"

Els articles que fem aquí, no van destinats a dummies sinó a directius, empresaris o els qui han de prendre decisions en organitzacions. Van destinats a aquells que provenint de formacions diverses, els interessa el management de debò, com allò que no té una solució prefixada sinó que depèn de les circumstàncies concretes i evoluciona. Ens dirigim a aquells que els interessa el coneixement i que no es deixaran enredar per qualsevol enganya-pagesos de consultor, que normalment ja té la solució abans de conèixer el problema i no entén que la naturalesa del management és aprendre i fer solucions a mida un cop es coneix la situació concreta. Volem implicar a aquells que el seu procés d’aplicar el coneixement els empeny a reflexionar i aprendre contínuament dels seus errors, posar-se a prova en la tasca de dirigir que si la fa un dummy estem perduts. Ningú pot dirigir sense un interès genuí en les persones, perquè segur que les seves decisions les afectaran. Per tant, no pot dirigir considerant-se un dummy, ni tampoc tractant els altres com a dummies (com al bridge). Per tant, ser conscient que el management és clarament per a persones que volen seguir un camí de virtut en un món on tot va molt de pressa i les empeny a fer just al contrari del què han de fer, aplicar les fórmules suposadament d’èxit sense reflexió. És en aquest sentit que podríem dir que des d’aquesta secció prediquem un management per anar a contra corrent... i no morir en l’intent!