El recinte històric de la Universitat de Barcelona (UB) torna a ser amfitrió de la innovació i portador del canvi cap a una educació més basada en les noves tecnologies. En aquest cas, StartUB acull la seva pròpia convenció de startups i innovació i -sota el lema Let’s UB- convoca i organitza un dia sencer de conferències per parlar de tecnologia aplicada a la vida quotidiana, avanços tecnològics, startups, inversions i sobretot, el paper de la universitat en tot aquest canvi. Ja ho va dir Joan Guàrdia, rector de la UB i l’encarregat d’inaugurar la jornada: "El fet de ser institucions mereixedores de confiança fa trobar-nos en la situació ideal per convertir-nos en una font de recerca i innovació centrada en la societat".
Les inversions i l’emprenedoria són dos conceptes que van agafats de la mà. Quan les startups pregunten els inversors responen. Actualment, la gran majoria d’empreses emergents acudeixen a fons d’inversió o fundacions per tal d’aconseguir fer dels seus somnis una realitat. Seguint aquesta mateixa línia, Narciso Escrigas, analista d’inversions a Dozen Investments (una plataforma d’inversió en línia que, en termes generals, és un crowfounding), recorda que empreses com la seva tenen la gran labor d’ajudar a tots aquells emprenedors i emprenedores que necessiten un suport a l’hora de llançar la seva companyia al mercat: “Nosaltres no només fem inversions, sinó que volem convertir-nos en molt més que això”. De manera intel·ligent, l’analista parafraseja el títol de la taula rodona de la qual forma part La Inversió, molt més que diners moderada per VIA Empresa i recorda que el seu model de negoci també inclou “campanyes mediàtiques i l’oportunitat per als usuaris d’invertir amb un mínim de 3.000 euros”.
D’aquesta manera, el món de les inversions s’està transformant, i podríem acceptar que està millorant, per tal d’apropar-se a totes aquelles persones que potser no tenen el capital suficient, però una idea molt potent: “Al final no tot es redueix en tenir formació, per a nosaltres és més important la il·lusió pel projecte i l’equip que hi ha al darrere”, raona Javier Sánchez, responsable d’operacions d’ENISA. Des de la seva companyia, els requisits per entrar a participar en els seus programes són bastant senzills, ja que les empreses necessiten estar constituïdes i tenir un pla de negoci: “No busquem un pla perfecte sinó realista, equiparable a les necessitats de l’empresa emergent”, afegeix el responsable d’operacions d’ENISA.
Sánchez: “Al final no tot es redueix en tenir formació, per a nosaltres és més important la il·lusió pel projecte i l’equip que hi ha al darrere”
L’altra cara de la moneda són els emprenedors i emprenedores disposats a innovar i aconseguir l’èxit per a les seves startups. El CETT -centre universitari de referència de Turisme, Hoteleria i Gastronomia- i adherit a la Universitat de Barcelona ja fa anys que acompanya a emprenedors i emprenedores en el seu camí cap a l’èxit de la seva companyia. Sota el lema Aprendre a emprendre: Competències i habilitats necessàries per emprendre amb èxit aquest centre obre el debat sobre les necessitats i habilitats que han de tenir els emprenedors per tal de no morir en l’intent: “Crec que del que més he après és del fracàs de la meva primera empresa”, recorda Luz Alvarado, cofundadora de ChartOk. Una opinió que comparteix una de les altres premiades pel CETT, Sofia Furlotti, CEO i cofundadora de Gastrocampo, qui afegeix que “es necessiten moltes habilitats per emprendre, però parlant de manera personal la resiliència és clau”.
L’univers femení d’inversions
No és cap secret que les dones encara avui dia senten una pressió major a l’hora d’emprendre o invertir. El mite de què “és un món d’homes” s’apropa més a una realitat que no pas a una llegenda urbana. En aquest sentit, Alba Guzmán, business angel de Wa4steam recorda que la fundació Wa4steam vol canviar aquests rols i interactuar i animar a totes aquelles dones emprenedores a llançar-se al mercat: “Només el 19% de les dones emprenen i això és quelcom que hem de canviar”, afegeix la inversora. A més, també retorna a les dades per explicar que realment les empreses creades per dones també són molt solvents, ja que “les empreses creades per dones són un 15% més profitoses que les que estan creades per homes”.
Guzmán: “Les dones tenen moltes dificultats per accedir a finançament en el sector STEM”
Tot i això, l’ímpetu per emprendre de les dones no és l’únic problema per a elles. En l’àmbit de la inversió, a l’hora de la veritat no hi ha les mateixes oportunitats pels homes i per les dones. De fet, i sobretot en l’àmbit de la tecnologia i les ciències, està provat que el sector femení té menys oportunitats, ja que tal com explica Guzmán: “Les dones tenen moltes dificultats per accedir a finançament en el sector STEM”. D’aquesta necessitat també neix la iniciativa de Wa4stema, la qual, segons diu la inversora, ja ha invertit prop d’un milió i mig en startups liderades per dones per tal d’afavorir a l’ecosistema: “Us imagineu la tecnologia i la Intel·ligència Artificial només amb la mirada de la meitat de les persones del planeta? No oi? Doncs això és el que intentem canviar des de la fundació”.
La vida de l’emprenedor
“Un emprenedor ha de ser un bon surfista, surfejar onades, aprendre a caure i sempre trobar onades noves”, explica Toni Mascaró, CEO i fundador d’eMascaró. Davant les adversitats els emprenedors són capaços d’adaptar-se, ja que aconsegueixen trobar les oportunitats de mercat que semblen inexistents per altres sectors o companyies ja enquistades en el mercat: “Els humans no hem deixat d’inventar i en el moment de la disrupció de les tecnologies la societat va canviar. Les empreses emergents que van aprofitar els oceans blaus i els buits en el sector van triomfar, les altres es van enfonsar”, recorda Mascaró.
Un emprenedor és una persona amb talent i tal com explica Mascaró el talent marxa perquè no troba les oportunitats necessàries per quedar-se: “Els emprenedors ja no volen quedar-se en una empresa tot el que li queda de la seva vida professional i per tant, si no canviem el model de l’ecosistema, no retindrem el talent suficient”, afegeix el directiu.
El món està canviant i la innovació està portant a la disrupció digital i això moltes vegades crea oportunitats de mercat per a totes aquelles persones que volen emprendre. Així doncs, cal posar èmfasi en la necessitat d’un canvi de model i recuperar la humanització davant de qualsevol cosa, ja que tal com recorda Luz Alvarado: “La innovació no només va de la mà de la tecnologia sinó també de les persones”.