Sigui per l’ambientació típica de la Vespra de Tots Sants, o sigui per l’allau de consumidors atrets per les ofertes que comencen a treure el cap setmanes abans del BlackFriday, fer la compra en aquest moment de l’any pot esdevenir quelcom terrorífic. És per això que, en aquest context, neixen els supermercatsfantasma, aquells comerços que tenen forma de botiga, però que no estan oberts als clients. El motiu? En els seus passadissos només hi ha operaris que tenen la missió de rebre comandes en línia i entregar-les als clients en qüestió de minuts; un model de negoci “ultraràpid” que l’alcalde de Barcelona, JaumeCollboni, ha decidit reviure -mai millor dit- un any després de la seva prohibició a la ciutat comtal.
Els catàlegs de les botigues fosques generalment abasten entre 1.500 i 3.000 productes
Buits, cèntrics i ultraràpids: l'essència dels supermercats fantasma
Botiga fosca, supermercat fosc, centre dotcom o, en anglès, darkstores, són alguns dels sinònims amb els quals també es fa referència als supermercats fantasma. I és que malgrat tractar-se de negocis dissenyats exclusivament per a les comandes en línia, aquests se situen en zones estratègiques d'alta densitat poblacional per reduir els temps d'entrega. Amb catàlegs digitals pretenen replicar l’experiència d’un supermercat, com és el cas de Getir, un dels supermercats fantasma més populars, accessible des de la seva aplicació mòbil.
A la pràctica, no deixa de ser un magatzem; però la principal diferència rau en el temps d’entrega. Si bé aquests primers emmagatzemen productes de manera massiva i els lliura al cap d’uns dies o setmanes, els supermercats fantasma no poden demorar-se més d’uns quants minuts a l’hora de lliurar les comandes -d’aquí la seva ubicació en àrees residencials-. Ara bé, els catàlegs de les botigues fosques, que generalment abasten entre 1.500 i 3.000 productes, no són ni més ni menys que el d’un supermercat: no espereu trobar ni electrodomèstics, ni articles de la nova col·lecció de la tardor.
El decacorn de Getir i la fugaç vida de la catalana Blok
"Si tinguéssim massa articles, provocaríem malbaratament alimentari, i, en última instància, els nostres marges es veurien perjudicats", assegura el CEO de Getir, NazimSalur. La companyia va néixer a Turquia l’any 2015 i va aterrar l’estiu del 2021 a l’estat espanyol, en comprar l'empresa emergent catalana Blok, que no arribava als sis mesos de vida. L’operació va suposar una inversió per part de la companyia turca de 34 milions d’euros, en un context en què la seva matriu registrava pèrdues de més de 500 milions.
Getir va invertir 34 milions d’euros per aterrar a l'Estat, en un context en què la seva matriu registrava pèrdues de més de 500 milions
Amb la compra de Blok, el seu impulsor, HunabMoreno, va esdevenir el director general de Getir a Espanya fins a l’agost del 2023, any en què la ciutat comtal va prohibir els supermercats fantasma i que el gegant del repartiment va tancar a l’Estat. Una porta que es va tancar per a l’empresari català, a qui se li'n va obrir una de ben pròspera: SolarMente, la cleantech catalana que ha enamorat a Leonardo DiCaprio, i on Moreno exerceix de director d’Operacions.
El tancament de Getir a Espanya no va suposar un obstacle perquè la firma assolís una valoració superior als 10.000 milions de dòlars i s’adjudiqués l’etiqueta de decacorn, fet que posa en valor el mercat de les botigues fosques; sí que ho va ser, però, per als més de 1.500 treballadors que es van veure afectats. El motiu de la prohibició d’aquests negocis a Barcelona s’origina el 27 de gener del 2023 per les “excessives molèsties” que l’Ajuntament de Barcelona va assegurar que generaven en els barris, i va decidir actuar l’any passat per “preservar les botigues de barri de tota la vida i la qualitat de vida dels residents”.
Les botigues fosques reviuen a Barcelona entre riders i sancions
Aquesta prohibició també va posar en el punt de mira a la catalana Glovo, que comparteix el recel generat per les condicions laborals dels seus treballadors; de fet, el seu fundador, OscarPierre, ha estat recentment citat a declarar el pròxim 3 de desembre per mantenir els riders com a autònoms, segons ha avançat El Periódico i ha confirmat l’ACN. La regulació dels repartidors ocupa la primera posició en el llarg llistat de riscos que comparteixen companyies com Glovo o Getir on el rider és la cara visible. En aquest sentit, la memòria anual de l’exercici 2023 de DeliveryHero, el gegant alemany propietari de Glovo, estima que les multes a què s’enfronta Glovo oscil·len entre els 260 i 430 milions d’euros, unes xifres amb les quals el mateix informe posa en dubte la viabilitat de Glovo per fer front al pagament de quotes i sancions a la Seguretat Social.
Retornant al quid de la qüestió, ara per ara, els supermercats fantasma tornen a treure el cap a la capital catalana després que a la passada primavera, l’alcalde de Barcelona, JaumeCollboni, proposés suavitzar les condicions d’aquests negocis. Collboni ha plantejat que les botigues fosques es puguin instal·lar als teixits industrials -a excepció del 22@-, i sempre que no es trobin a prop d’àrees residencials; fet que podria afectar els temps d’entrega, l’actiu més valuós dels supermercats fantasma, que ara celebren la seva tornada a la capital catalana.