La T-10 costarà 10,2 euros el 2018

Montoro ignora la reclamació de Colau i no es podran congelar les tarifes del transport públic de l'ATM

Imatge d'un usuari de metro agafant un bitllet de la màquina expenedora | ACN Imatge d'un usuari de metro agafant un bitllet de la màquina expenedora | ACN

La T-10 d'una zona, el títol de transport més utilitzat a l'àrea de Barcelona, s'encarirà 25 cèntims el 2018 i el seu preu serà de 10,20 euros, de manera que torna a superar la barrera psicològica dels 10 euros, tal com ha aprovat aquest dijous l'Autoritat del Transport Metropolità. Es tracta del primer increment del cost d'aquest bitllet en els darrers 4 anys. El seu preu no pujava des del 2014, quan es va situar en els 10,30 euros per afrontar la viabilitat de l'empresa de transport públic. El 2015, Xavier Trias va baixar el preu fins als 9,95 euros que costa ara en un pacte amb el PSC, i tant el 2016 com el 2017 la tarifa es va mantenir congelada. De mitjana, els títols de transport de l'ATM de Barcelona augmenten un 2% de cara a l'any vinent, tal com han acordat la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va demanar al Ministeri dirigit per Cristóbal Montoro que incrementés l'aportació estatal al transport públic barceloní per poder congelar les tarifes de cara al 2018. Colau reclamava 40 milions d'euros.

 

A la carta, Colau denuncia que l’Estat espanyol ha deixat d’invertir 540 milionsen els últims set anys, un 45%. Paral·lelament el consistori ha incrementat en un 86% la seva inversió entre el 2010 i aquest any. Així, l'AMB hauria aportat un 21,8% més i l’increment de la Generalitat ha estat d’un 26,9%.

Colau demanava a Montoro que la inversió del Govern central passi de 108 a 148 milions d’euros per tal de poder congelar les tarifes per al proper any. Montoro l'ha ignorat.

Pendents de 25 milions d'euros d'aportació estatal

L'increment de tarifes permetrà incrementar en 16 milions d'euros els ingressos del 2018. Però no n'hi haurà prou per fer front a l'increment d'oferta necessari, tal com informa l'ATM en el comunicat. Caldrà que l'any vinent hi hagi un increment de 75 milions d'euros en les aportacions de les administracions: 25 més de la Generalitat (amb una aportació total de 385 milions d'euros); 25 més de l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (que se situaran, respectivament, en 158 milions d'euros i en 130 milions d'euros) i 25 milions d'euros de l'Estat, xifra que està pendent d'acceptació. Si es validés, l'aportació estatal estaria en els 134 milions d'euros. 

Del 2010 al 2018, les administracions consorciades han incrementat les seves aportacions a l'ATM en un 56%. L'Estat, en canvi, les ha reduït en un 33%, segons el comunicat. 

Preus dels títols integrats

Mentre la T-10 d'una zona se situa en els 10,20 euros, la de dues zones costarà a partir de l'1 de gener 20,10 euros; la de tres, 27,40 euros; la de quatre, 35,25 euros; la de cinc, 40,50 euros i la de sis, 43,05 euros. 

El bitllet senzill d'una zona també puja i ho fa 5 cèntims, fins als 2,20 euros. El de dues zones costarà 3,10 euros (10 cèntims més); el de tres zones, 4,10 euros (10 cèntims més); el de quatre zones, 5,25 euros (15 cèntims més), el de cinc zones, 6,70 (20 cèntims més), el de sis zones, 7,80 euros (20 cèntims més). 

Per la seva part, la T-50/30 passarà a costar 43,50 euros i la T-70/30 d'una zona tindrà un preu de 60,90 euros. La T-dia d'una zona valdrà 8,60 euros. El viatge d'una zona de la T-aire, estrenada a principis de desembre per a episodis d'alta contaminació, passa a costar 1,85 euros. 

Hi ha dos títols de transport que mantenen congelades les tarifes: La T-Jove d'una a sis zones (també en la seva versió per a famílies monoparentals i nombroses) i la T-mes bonificada per a persones en situació d'atur. 

Augment tarifari a rodalies

Per la seva part, les tarifes de rodalies Renfe de Barcelona també augmenten. Pel que fa a les tarifes d'una zona, el bitllet senzill augmenta 5 cèntims, fins als 2,20 euros, el bonotren de 10 viatges passa a costar 9,20 euros (25 cèntimes més), l'abonament mensual valdrà 34,55 euros (85 cèntims més) i l'abonament trimestral tindrà un preu de 124,5 euros (3,1 euros més). 

En un comunicat, el consell d'administració de l'ATM ha considerat "necessària" la revisió de tarifes "després de 5 anys de contenció de preus i de diverses millores en prestacions dels títols socials". D'altra banda, en el comunicat l'ATM explica que hi ha un pla per adquirir 75 autobusos i 30 trens i tramvies per ampliar serveis, ja que hi ha hagut un augment constant de la demanda. 

L'any es tancarà amb 31 milions de viatges més que el 2016

D'altra banda, l'ATM ha informat que el mes de novembre s'ha assolit un nou rècord de viatgers interanual i es preveu tancar l'any amb 985 milions de viatges, un 3,2% més que l'any passat. 

Més informació
El TJUE: Uber és un servei de transport i se li pot exigir llicència
Urbaser neteja la via pública sense CO2
Avui et destaquem
El més llegit