• Economia
  • Taxistes i VTC, descontents amb la proposta de decret valencià ‘a la catalana’

Taxistes i VTC, descontents amb la proposta de decret valencià ‘a la catalana’

El taxi demana ampliar la precontractació a 12 hores i les VTC amenacen d’anar-se’n també de València

Els taxistes de València també protesten contra el decret de les VTC
Els taxistes de València també protesten contra el decret de les VTC
València
06 de Febrer de 2019
Act. 06 de Febrer de 2019

Com era d’esperar, ningú queda content amb la proposta de decret valencià per a "establir una regulació” en el sector del taxi i de les VTC semblant a la catalana, fixant els 15 minuts de precontractació. Els taxistes demanen que s’amplie a 12 hores i les VTC –Uber i Cabify- amenacen d’eixir també de València si s’aprova eixe requisit.

 

Taxistes demanen 12 hores de precontractació i més inspectors

Les associacions de taxistes del País Valencià consideren “escassa i insuficient” una iniciativa amb què la Generalitat “vol acontentar als dos sectors” i al cap i a la fi, “no solucionarà el problema”. El president de la Confederació de Taxistes Autònoms, Fernando del Molino, creu que el Consell “ha perdut l’oportunitat per a prendre mesures que realment diferencien als dos sectors”.

 

Amb les 12 hores de precontractació que ells defensen consideren que es “defineix clarament” que els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) “no és un servei immediat”. Als seus competidors els hi demanen que “tornen a la base” després de realitzar un servei. El decret estableix que no puguen aparcar en la via pública, però els taxistes denuncien que no saben “com es farà complir” perquè es fa “i no hi ha forma de demostrar-ho”. Per això, demanen també més presència de cossos d’inspecció.

VTC amenaça amb la pèrdua de 500 llocs de treball i amb anar als tribunals

Per la seua banda, la patronal de les VTC, Unauto, considera que “és impossible operar en eixes condicions” que “van en contra del lliure mercat”, en referència als 15 minuts de precontractació, i ha amenaçat en deixar d’operar en València, com han fet en Barcelona. El seu president, Ricardo González, assegura que el decret és un “despropòsit total”. Considera que la Generalitat s’ha “rendit a les exigències del taxi” i suposa “eliminar la competència”.

En València, González sosté que acabarà amb “més de 500 llocs de treball” i amb el fet que la ciutadania tindrà “una solució de mobilitat menys”. I llança una nova amenaça: si finalment les VTC van als tribunals i reclamen indemnitzacions, “els valencians hauran de pagar aquest despropòsit”.

Respecte a la mesura de prohibir la geolocalització, considera que és “tornar al segle XX”. “És un avantatge tecnològic que tenim i l’eliminem. No l’entenem”, ha lamentat el president de la patronal Unauto.

L’Ajuntament de València tindrà l’última paraula

Des de la Regidoria de Mobilitat Sostenible de l’Ajuntament de València han assegurat que “faran tot el que siga necessari per a regular de la manera més efectiva i eficaç possible els serveis discrecionals que presten les VTC”, assumint les competències que els faculta la Llei del Taxi i els decrets llei que impulse la Generalitat.

En aquest sentit, han recordat que la Conselleria regularà els serveis de transport interurbà de les VTC, mentre que els ajuntaments seran els que ordenaran i intervindran en els serveis urbans municipals. València ha creat una Mesa del Taxi amb aquesta finalitat, on “es contemplaran totes les opcions, inclosa, per descomptat, la d’ampliar el temps de precontractació”. En tot cas, subratllen, estan “a l’espera de la convalidació del decret perquè es faça efectiu el traspàs de competències en la regulació”.