• Economia
  • Aturar la "tempesta perfecta" de l'automoció catalana

Aturar la "tempesta perfecta" de l'automoció catalana

Empresa anuncia 48 actuacions per donar suport a un sector en risc: 24 empreses que tenen "un molt alt risc" de desaparèixer donen feina al 13,36% del total de l'ocupació

La planta de Continental a Rubí durant les protestes de la vaga de gener | ACN
La planta de Continental a Rubí durant les protestes de la vaga de gener | ACN
Redacción VIA Empresa
Barcelona
27 de Febrer de 2020

Creació del Mobility Tech Hub, elaboració d'un mapa de riscos de la indústria de l'automoció davant del vehicle elèctric o dotar d'una línia específica del programa PROACCIÓ 4.0 d'ajuts a la transformació digital del sector de l'automoció. Són algunes de les 48 mesures del programa de suport a la indústria de l'automòbil que hi ha anunciat aquest dijous la consellera d'Empresa i Coneixement Àngels Chacón, acompanyada de la directora general d'Indústria, Matilde Villarroya. La consellera ha assenyalat que "ens preocupa i ens ocupa especialment el sector de l'automoció perquè s'enfronta a la tempesta perfecta; no volem generar una alarma però sí una alerta, ja que estem parlant de més de 140.000 llocs de treball a Catalunya".

 

Chacón: "No volem generar una alarma però sí una alerta, estem parlant de més de 140.000 llocs de treball a Catalunya"

I és que la situació no és fàcil: l'estudi elaborat pel Departament d'Empresa i Coneixement a través de la Direcció General d'Indústria conclou que un total de 24 empreses de la cadena de valor principal concentren un molt alt risc de desaparèixer a llarg termini perquè es dediquen majoritàriament als subsistemes que desapareixeran de la cadena de valor. Aquestes companyies requereixen una acció directa i tenen una oportunitat en mercats exteriors menys sofisticats on el vehicle de combustió encara tindrà recorregut. Aquest conjunt d'empreses factura el 7,58% del total de la cadena de valor principal considerada a l'estudi i ocupa el 13,36% del total de l'ocupació.

Matilde Villarroya i Àngels Chacón, en la presentació d'aquest dijous | @Empresacat
​Matilde Villarroya i Àngels Chacón, en la presentació d'aquest dijous | @Empresacat

Un total de 211 empreses hauran de ser molt intensives en innovació en els seus productes per tal de mantenir-se a la cadena de valor. Aquest conjunt d'empreses facturen el 80,5% del total i ocupen el 73,71% del total de l'ocupació. L'estudi també apunta que 90 empreses no estan impactades en cap dels seus productes. Aquestes representen l'11,92% de la facturació i el 12,93% dels llocs de treball.

 

50 reunions i consens sectorial

La titular del Departament ha explicat que "hem fet un treball exhaustiu d'anàlisi per determinar el grau d'impacte que tindrà el vehicle elèctric en el nostre ecosistema davant la necessitat de produir nous sistemes i components". Un treball que es tradueix en un llistat de mesures desenvolupades després d'haver mantingut 50 reunions de treball amb el Consell Català de l'Empresa (Foment, Pimec, UGT i CCOO), el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya, els grans fabricants d'automòbils i empreses de la indústria auxiliar, els centres tecnològics i operadors del sistema, entre d'altres.

211 empreses hauran de ser molt intensives en innovació en els seus productes 

Els eixos d'actuació del programa de suport es focalitzen en quatre grans àmbits: Innovació i nous models de negoci; Internacionalització i inversió; Talent i ocupació i responsabilitat social i Infraestructures, marc regulatori i estímul de demanda.

Segons l'anàlisi d'Empresa, la producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya impactarà principalment en les 325 empreses que componen la cadena de valor principal que ocupen a 45.000 persones.

Aquestes companyies es localitzen a les comarques de la primera i de la segona corona metropolitana i es concentren en els sistemes de carrosseria, xassís i exterior; interior; motor; eix, frens i control de conjunt: procés de producció. De fet, actualment l'empresa alemanya Continental està a punt de desmantellar la seva planta a Rubí per l'impacte del vehicle elèctric en els plans estratègics de la companyia multinacional.