El RACC i Zurich Seguros presenten l’estudi La mobilitat quan arriba 1+ a la família. L'objectiu és analitzar l’impacte en la mobilitat familiar en dies laborables a la província de Barcelona després del naixement dels fills per a les famílies, mesurar l’ús de diferents modes de transport abans i després de ser pares i avaluar els canvis en la seva despesa econòmica. Per fer-ho, s’han realitzat 1.000 enquestes a residents de la província de Barcelona d’entre 25 i 55 anys.
L’estudi ha analitzat el perfil de les famílies de la província de Barcelona i la seva mobilitat en dies laborables. Pel que fa a l’estat civil, l’enquestat amb fills està principalment casat (57%), mentre que els que no tenen fills són majoritàriament solters (62%). Aquest grup de població és principalment treballador (89%), i per compte d’altri (80%). Pel que fa al lloc físic de feina, el 47% dels pares amb fills tenen l’opció de teletreballar, mentre que el 53%, no. Dels enquestats amb fills, el 54% declara que només en té un, mentre que el 40% assegura que en té dos.
El 36% dels enquestats de la demarcació de Barcelona declaren que ha canviat de mode de transport a l’hora de desplaçar-se des que ha tingut fills per anar a la feina
El 36% dels enquestats de la demarcació de Barcelona declaren que ha canviat de mode de transport a l’hora de desplaçar-se (mobilitat activa, transport públic o vehicle privat) des que ha tingut fills per anar a la feina. Tot i això, si ens fixem en els hàbits generals de desplaçament de les famílies, 5 de cada 10 pares i mares asseguren que els han canviat des del naixement del seu fill o filla. I aquest canvi es veu reflectit en la seva mobilitat quotidiana com, per exemple, quan el 17% assegura que ara prefereix caminar encara que trigui més. A més, els enquestats que tenen fills declaren un major ús del vehicle privat i menor del transport públic a l’hora d’anar i tornar de la feina que abans de tenir-los.
La mobilitat activa ha crescut gairebé 3 punts (19,8%) que abans de ser pares (16,9%); el transport públic baixa 5 punts (26,7 %) respecte a abans de ser pares (31,7%); i el vehicle privat creix lleugerament gairebé 2 punts (53,5 %) i abans de ser pares (51,3 %).
Els desplaçaments familiars passen, en la majoria dels casos, per viatges al centre educatiu dels infants. Dels pares i mares que declaren que els seus fills van ‘sols’ a l’escola, el 83% asseguren que hi van caminant, mentre que el 8%, en bus. Del conjunt de famílies que diuen que porten o acompanyen el fill, el 53% declaren que ho fan a peu, mentre que el 33%, en cotxe. El 77% dels infants triguen menys de 15 minuts en arribar al seu centre educatiu, segons l’enquesta del RACC i Zurich.
7 de cada 10 enquestats de la província de Barcelona asseguren rebre ajuda amb la mobilitat dels nens i nenes
El suport de la família o xarxa personal és essencial per a la criança dels fills: 7 de cada 10 enquestats de la província de Barcelona asseguren rebre ajuda amb la mobilitat dels nens i nenes. La majoria del suport ve per part dels familiars com, principalment, avis (81%). En segon lloc, tiets, cosins o germans representen el 18% del suport. A la pregunta de ‘per què no va en transport públic’, el 56% dels pares enquestats asseguren que no els ofereix una bona combinació fins al centre educatiu, mentre que el 33% diuen que va molt lent.
A l’hora d’escollir l’escola, una decisió molt important per a la planificació familiar, la mobilitat és un factor a tenir molt en compte: el 47% es decanta per l’opció de poder anar caminant o en bici, el 33% perquè estigui ben connectat en transport públic i el 13% en cotxe.
Pel que fa a l'economia familiar, el 58% de les famílies consideren que els desplaçaments que fan els seus fills en concret no els suposa una despesa afegida per a l’economia domèstica. El 21% considera que els suposa una despesa de 20 euros al mes i només un 4% considera que els suposa una despesa de 100 euros al mes. En contraposició, el 48% dels enquestats declaren que les seves despeses en mobilitat familiar sí que han augmentat des del naixement del seu fill. El 71% creu que és perquè ara fa més desplaçaments en vehicle privat. El 89% dels enquestats amb fills disposen de vehicles mentre que l’11%, no. Amb el naixement del seu fill, el 37% de les famílies enquestades han comprat o canviat el cotxe, mentre que el 51% assegura que té el mateix cotxe que anteriorment.
En resum, el 61% dels pares i mares entrevistats consideren que la seva mobilitat és més sostenible des que va néixer el seu fill. El 48% declara que utilitza més modes actius. El 34% declara que utilitza més transport públic i el 25% declara que disposa d’un vehicle menys contaminant.