El departament de Territori i Sostenibilitat ha posat en dubte les inversions en infraestructures previstes al projecte de pressupostos (PGE) de l'estat espanyol per al 2018. "El grau de compliment dels pressupostos anteriors ha estat molt baix i no hi ha res que ens faci pensar que aquest any hagi de ser diferent", han argumentat en un document.
El Govern espanyol va anunciar aquest dimarts que Catalunya rebria 1.244,91 milions d'euros d'inversió en infraestructures durant el 2018, un 16,7% més que l'any anterior -un augment de 178,18 milions d'euros-, la qual cosa situaria el principat com l'autonomia amb més inversió del ministeri de Foment. D'altra banda, des de Territori han apuntat que als PGE "no hi ha cap anunci d'obres noves, ni es redueixen els terminis de cap actuació". A més, han afirmat que als pressupostos "existeixen partides impossibles de gastar perquè les obres no estan licitades i en alguns casos amb projectes encara no acabats de redactar". Citen a tall d'exemple els accessos al Port de Barcelona -tant viaris com ferroviaris- o el condicionament de l'N-II entre Tordera i Maçanet.
També han criticat que "es repeteixen partides any rere any d'algunes actuacions que no s'arriben a començar mai". Segons el departament, és el cas de l'N-II al nord de Girona o de la implantació de l'ample de via mixt entre Vila-Seca i Castellbisbal.
Territori lamenta que els PGE inclouen "partides impossibles de gastar" perquè no estan licitades i també actuacions que s'hi inclouen "any rere any però que no s'arriben a començar mai"
n relació a Rodalies, han apuntat que entre 2014 i avui, dels 306 milions d'euros compromesos, només se n'han executat 31 milions d'euros. A banda dels 104 milions d'euros més que ja estan adjudicats a obres, segons el document. "Com és creïble que en el que queda d'any s'executin els que figuren als pressupostos?", es pregunten des de la Generalitat. De les inversions previstes al projecte de pressupostos d'enguany, 183,5 milions d'euros estarien destinats a millorar les infraestructures de Rodalies.
En relació al transport públic, la Generalitat ha lamentat que els PGE preveuen la mateixa quantitat per a l'Autoritat del Transport Metropolità que l'any anterior: 109 milions d'euros. Una xifra que consideren insuficient per "fer front a les exigències de millorar-lo" i de "fer front a la millora de la qualitat de l'aire". "Es van demanar 148 milions d'euros", han recordat. "Aquest any la resta d’administracions hem incrementat aportacions i hem apujat tarifes als ciutadans per suplir la reducció de les aportacions de l’Estat que venim patint des de 2011".
També han lamentat que no hi ha "cap compromís explícit per a l'impuls de cap projecte estratègic" durant el 2018. A banda de Rodalies i el transport públic, mencionen la Sagrera, el corredor mediterrani, els accessos ferroviaris a l'aeroport del Prat i vies com la B-40, la N-II, A-27, N-230, N-340 i N-240.
El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha explicat que davant la "pluja de milions" que s'anuncia des del govern estatal, "el que veiem és que els pressupostos d'aquest any estan en la mitjana d'inversió de l'Estat, un 13%, una mitjana que ha provocat un alentiment de la inversió i dèficits crònics en matèria ferroviària i viària".
A banda ha subratllat que el grau d'execució habitual dels pressupostos de l'Estat ha estat el 2015 i el 2016 "d'entre el 47 i el 59%". I aquest any, "que seran pressupostos aprovats el maig o el juny en el millor dels casos, difícilment es podran executar algunes de les inversions previstes".
Un altre punt que ha fet notar Font és que la inversió de l'Estat en matèria de carreteres a Catalunya està "al voltant del quilòmetre per any" i en obres ferroviàries "al voltant dels dos quilòmetres". Pel que fa a Rodalies, els plans d'execució "segueixen essent força deficitaris".
Finalment, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha explicat que des del punt de vista de la inversió per càpita del ciutadà, Catalunya se situa en el lloc catorze de les comunitats autònomes. I des del punt de vista de la inversió real a les diferents comunitats autònomes, "a nou aquest any s'incrementa més el percentatge d'inversió que no pas a Catalunya".