Transports Metropolitans de Barcelona ha formalitzat la compra de 36 autobusos d'hidrogen a l'empresa Solaris Bus Ibérica, fabricant de vehicles europeu, per un total de 23,4 milions d'euros (model Urbino 12 H2). La fabricació dels autobusos va ser adjudicada després de concurs públic el passat mes de setembre. Segons la companyia es tracta de la compra més important de vehicles d’hidrogen que s’ha fet mai, en una operació finançada pel Ministeri de Transports a través dels fons Next Generation.
En paral·lel, TMB també ha anunciat que incorporarà dos vehicles articulats d'hidrogen del mateix fabricant, adquirits per 1,8 milions d'euros i que seran els primers d'aquestes característiques que circularan a l'Estat. Segons previsions de la companyia, els nous vehicles s'incorporaran a la flota en el segon semestre de l'any.
Aquestes dues unitats s'adquiriran amb la subvenció del projecte europeu per impulsar l'hidrogen com a energia neta en el transport públic d'Europa (JIVE2), projecte en el qual TMB és el representant de l'Estat. El projecte JIVE ha desplegat 298 vehicles d'hidrogen i 20 estacions de recàrrega d'hidrogen en sis països de la Unió Europea. Amb aquestes adquisicions, TMB passarà a tenir vuit vehicles d'hidrogen, que actualment circulen per la línia X1, a 46, segons ha explicat la presidenta de la companyia, Laia Bonet, qui ha recordat en un comunicat que TMB és un "referent en hidrogen i mobilitat sostenible arreu d'Europa".
TMB ja va ser pionera en l'ús d'hidrogen posant en servei, per primer vegada, un bus d'hidrogen el 2022. A més, la primera planta d’hidrogen d’ús públic a Espanya també va ser la de TMB i Iberdrola.
L'aposta de Catalunya per l'hidrogen verd
Durant els pròxims anys, Catalunya tindrà un protagonisme destacat dins l’àmbit de l’hidrogen verd. En part, pel projecte H2Med, anunciat fa un any per França i Espanya, una canonada submarina que transportarà hidrogen verd entre Barcelona i Marsella i que comportarà una inversió de 2.500 milions d’euros. La infraestructura preveu transportar dos milions de tones anuals d'hidrogen verd l'any 2030, xifra que suposa el 10% del consum total d'hidrogen verd a la Unió Europea.
A Catalunya hi ha 140 empreses que treballen a les diverses fases de la cadena de valor de l’hidrogen verd (2022)
També el Port de Barcelona ha fet una aposta en ferm cap a aquesta energia renovable, signant el 2023 un acord amb Enagás per impulsar l'aplicació de més gasos alternatius com l'hidrogen. Com a resultat d'aquest acord, el Port de Barcelona ja compta amb l'única terminal marítima de tot l'Estat que acull, de manera permanent, un vaixell de proveïment de gas natural liquat.
De fet, segons el darrer informe d'Acció -publicat a finals del 2022-, a Catalunya són 140 les empreses que treballen en les diverses fases de la cadena de valor de l’hidrogen verd. Totes elles acumulen una facturació de 426 milions d’euros i generen més de 1.300 llocs de treball. Es tracta d’empreses que operen majoritàriament (61%) en el procés de transformació de l’hidrogen, mentre que un 23% ho fa en la seva fase de producció. En més de la meitat dels casos es tracta d’empreses exportadores (55%) i que facturen més de 10 milions d’euros (58%). De fet, un 82% del total ja factura més d’un milió d’euros. Catalunya també compta amb un entorn que contribueix al desplegament de l’ecosistema de l’hidrogen verd, amb vuit centres tecnològics i de recerca que investiguen sobre aquest element.