Mobilitat fantasma

El transport públic i privat registra caigudes en picat d'afluència per l'estat d'alarma, al mateix temps que retallen horaris i serveis per acatar el confinament

Els voltants de l'Estació de França de Barcelona, buits per l'estat d'alarma | Europa Press
Els voltants de l'Estació de França de Barcelona, buits per l'estat d'alarma | Europa Press
Barcelona
23 de Març de 2020

Carreteres i carrers fantasma, metros buits, autobusos amb tots els seients lliures, carrers sense gent... El paisatge urbà i interurbà ha canviat completament des que el Govern espanyol va decretar l'estat d'alarma el passat 14 de març. Malgrat que els Mossos d'Esquadra, la Guàrdia Urbana i la resta de policies locals van identificar només aquest diumenge 12.288 vehicles a tot Catalunya i van aixecar  3.194 denúncies per incomplir el confinament, la majoria de la ciutadania que ho ha pogut fer es queda a casa obeint les ordres de les administracions catalanes i estatals. Precisament per això, la mobilitat ha caigut en picat: el trànsit de l'àrea metropolitana ha baixat entre un 92,3% i un 91,9% aquest diumenge respecte a un festiu normal, mentre que avui ho ha fet entre un 60,7% i un 64,6%. L'afluència de viatgers a Rodalies ha caigut un 90,2% en el primer dia laborable de la segona setmana de confinament, el metro ha registrat un 79% menys de passatgers i FGC entorn un 90% menys.

El balanç de la primera setmana és colpidor. El trànsit diari en vehicle privat per l'àrea metropolitana de Barcelona ha caigut una mitjana d'un 71%, tenint en compte que les caigudes més fortes es produeixen durant el cap de setmana, que és quan molts dels sectors que encara treballen fan festa. El metro ha registrat un 88% menys d'afluència de mitjana, un 91% els autobusos i un 95% els taxis. El TRAM, Rodalies i FGC han anat veient caigudes d'entre el 85% i el 90%. Només TMB estima que s'estan fent un 11% de les validacions de bitllets habituals, xifra que representa 1,9 milions menys que en una jornada normal.

També els taxis han patit una davallada del 95% i, juntament amb molts altres, és un dels sectors fortament colpejats per la crisi del coronavirus. La cancel·lació del Mobile World Congress ja va representar un cop dur per a ells, però la incertesa actual agreuja més la situació. Segons explica un taxista -ara a l'atur- a VIA Empresa, en el sector "no hi ha res clar". "És una bogeria perquè només podem portar una persona i no hi ha quasi gent, per això jo he decidit quedar-me a casa. Per què jugar-te-la?", es pregunta. Només a l'àrea metropolitana de Barcelona hi ha més de 10.500 taxis i 13.000 conductors, dels quals només menys de 1.500 són assalariats. Els autònoms, per la seva banda, també podran cobrar l'atur si els seus ingressos cauen més d'un 75%, segons les mesures anunciades pel Govern espanyol.

 

El desert, als carrers, carreteres (i benzineres)

La imatge de ciutats i pobles buits comença a ser una constant en el dia a dia del confinament. Des de divendres 13, quan el president espanyol, Pedro Sánchez, anunciava que decretaria l'estat d'alarma, s'ha notat una reducció considerable del trànsit. Barcelona ja ha vist com, dels 1,7 milions de desplaçaments diaris que es registraven en vehicle privat normalment, se'n deixaven de fer 1,2.

Les caigudes més significatives es produeixen el cap de setmana. Ja el 14 de març, el trànsit d'entrada i sortida a Barcelona va caure més d'un 30% en relació a la setmana anterior, però, al dia següent ho feia prop del 70%. Durant els dies laborables, la caiguda s'ha anat fent notar a mida que avançava la setmana. Començava del prop del 50% de dilluns fins al 61% divendres. Aquest cap de setmana, les carreteres barcelonines han vist passar entorn un 90% menys de vehicles.

 

La situació afecta pràcticament tots els sectors i les benzineres han vist com les seves vendes també queien en picat. El portaveu d'Anem x Feina i propietari de Petrolis Independents, Jordi Roset, posa damunt la taula en una conversa amb aquest diari que "ja estem notant problemes de liquiditat" i assegura que "la primera mesura que prendrem serà ajornar el pagament d’impostos, taxes i seguretat social" i, subratlla, "si l’Estat i/o les administracions públiques no ens ho permeten, deixarem de pagar-los unilateralment".

Economia de supervivència

La patronal independentista ja va fer ahir una crida "a la desobediència econòmica amb la garantia que se'ls oferirà el suport legal necessari per fer front a una iniciativa com aquesta". La seva prioritat són els treballadors que, avisen, "seran els últims en patir impagaments". Roset vol deixar clar que "en cap moment dic que ens perdonin el pagament d’impostos, el que demano es que es suspengui el pagament i, un cop superada aquesta difícil crisi, es renegociïn el pagaments". I és que, avisa, "hem entrat en un moment d’economia de supervivència".

Les benzineres de Petrolis Independents han patit la davallada de vendes més forta aquest diumenge 22 de març, amb un 87% menys que el diumenge anterior. Com la mobilitat, durant la setmana els descensos van ser menys pronunciats, però el cap de setmana tornaven a caure (encara més) en picat. Roset assegura que altres proveïdors de benzina amb qui està en contacte constaten unes caigudes similars a les de la seva empresa.

 

I és que la caiguda en la mobilitat s'està produint a tots els nivells i a tots els punts del territori. Per exemple, la línia més concorreguda dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la que connecta Barcelona amb el Vallès, és la que ha notat una caiguda més pronunciada, seguida de la de Llobregat-Anoia i, finalment, la de Lleida-La Pobla de Segur.

 

Aquest segon dilluns laborable s'ha llevat amb una caiguda del 90,2% a Rodalies, del 79% al metro fins les 8 hores del matí respecte a qualsevol altre primer dia laborable de la setmana i del 90% en els FGC, mentre el trànsit a les entrades i sortides de Barcelona queia entorn el 60%. I, en això, el model de declaració autoresponsable per facillitar als ciutadans i els agents de policia la comprovació que un desplaçament determinat corresponen a una activitat autoritzada posat en marxa pel Departament d'Interior, sumat a la reducció horària i de freqüència del transport públic, hi contribueixen i molt.

Amb la mirada posada a l'11 d'abril, nova data anunciada pel Govern espanyol per l'aixecament de l'estat d'alarma, segurament s'aniran veient caigudes encara més pronunciades en la mobilitat en general i és que, tot i que les Cambres de Comerç reclamen l'aturada total dels sectors no estratègics en considerar "totalment insuficients" les mesures econòmiques anunciades per pal·liar la crisi, molts treballadors ja fa dies que teletreballen, i moltes empreses de sectors que no són essencials ja s'estan acollint als ERTO per causes de força major. I és que, com insisteix el Departament de Territori, "continuem recomanant no viatjar si no és per raons inajornables".