• Economia
  • Fent via contra el virus de la queixa i la desinformació

Fent via contra el virus de la queixa i la desinformació

VIA Empresa desmunta els mites sobre la suposada falta de seguretat en el transport públic per la covid-19 a través d'una conversa amb Renfe i un estudi internacional

El virus de les 'fake news' al transport públic
El virus de les 'fake news' al transport públic
Barcelona
08 de Novembre de 2020

La pandèmia de covid-19 ha vingut acompanyada del virus de la queixa i la desinformació. Aquesta ha estat la setmana en què la recomanació dels experts de viatjar sense parlar al transport públic no ha agradat gaire a moltes persones, que han criticat els consells del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) a la xarxa perquè consideren que "encara limiten més les nostres llibertats". Però per altra banda, internet continua sent un abocador de crítiques al transport de moltes persones que no el consideren segur. El conseller de Territori, Damià Calvet, ja va recordar a principis de setmana a través d'un tuit que "el transport públic és segur" i, de fet, va aportar una xifra que desmunta moltes teories que circulen arreu: l'índex de contagi és només del 0,06%. I no només això. Tenint en compte que la recomanació del teletreball i les classes a distància a les universitats han fet caure -encara més- la demanda, tant TMB com Renfe continuen oferint el 100% de metros, trens i autobusos, mentre que la demanda està entorn al 50%.

Sovint les fake news tapen les dades científiques que demostren, en aquest cas, que el transport públic és quasi 100% fiable en temps de coronavirus i estudis com el de l'Associació Internacional de Transport Públic (UITP) -una associació amb més de 135 anys d'història- cauen en l'oblit. Segons el seu informe batejat com a El transport públic és segur amb la covid, l'esforç realitzat durant aquests mesos per adoptar les mesures necessàries de seguretat ha comportat que "nombrosos estudis científics mostrin que el transport públic presenta un risc molt menor que altres llocs públics o reunions privades", però el problema radica en què potser això no s'ha sabut comunicar bé.

"Cal realitzar esforços addicionals per comunicar enèrgicament els beneficis del transport públic a la societat i restaurar la confiança de la ciutadania", prega el resum de l'estudi, que subratlla que els seus responsables "han sabut reaccionar amb extrema rapidesa a la situació i han demostrat un gran sentit de la responsabilitat", malgrat que, en un primer moment, no tenien cap tipus d'experiència en una situació així. Precisament en aquest sentit, fonts de Renfe asseguren a VIA Empresa que "és un tema de consciència global" i sostenen que, si el transport no fos segur, "les administracions haurien fet alguna cosa".

Renfe: "Cal realitzar esforços addicionals per comunicar enèrgicament els beneficis del transport públic a la societat i restaurar la confiança de la ciutadania"

Tant és així que, amb l'esclat de la pandèmia, les autoritats van recomanar agafar el més mínim possible el transport públic. Però això va ser quan encara no se sabia com actuava el virus. Llavors, els responsables de la mobilitat pública es van posar les piles i a treballar de valent i, si ho recordeu, la mascareta només era obligatòria en el transport públic quan en la resta d'espais no ho era. "El tren és segur perquè es duen a terme totes les mesures que marquen les autoritats sanitàries", expliquen aquestes fonts de Renfe, que posen damunt la taula que es renova l'aire a través dels filtres automatitzats i, a més, recorden que el tren cada tres o quatre minuts fa una aturada i obre portes i hi ha una renovació complementària d'aquest aire. "Al transport públic hi ha una sèrie de mesures que no hi ha en altres àmbits", ratifiquen.

Mirada llarga?

Mentre que la setmana passada el president de Pimec, Josep González, obria el meló de la possibilitat de fomentar la mobilitat privada en plena segona onada de la covid-19, des de Renfe consideren que això "és opinar des del desconeixement". La patronal de les pimes reclamava "fer mesures excepcionals en moments excepcionals" i aquestes passarien per "fomentar el transport privat" per evitar que es col·lapsi el transport públic.

En aquest sentit, Pimec volia deixar ben clar que no és que hagin deixat de banda la línia de la sostenibilitat, al contrari, però exposaven que l'ocasió es mereix fer coses que en una situació "normal" no s'haurien plantejat. Entre les seves propostes per complementar la mesura del teletreball -i per a totes aquelles feines que no puguin fer-lo-, hi destaquen la de "suprimir els peatges de les autopistes" o "deixar lliures de càrrec les zones blaves i verdes de les ciutats". Aquesta seria una manera de "facilitar l'ús del cotxe privat" només durant el temps que duri la pandèmia.

L'avís de Renfe: "Ara parlem a curt termini, però a mig termini també hi ha el problema de la contaminació"

Però Renfe no ho veu així i recorda que un estudi de l'Ajuntament de Barcelona va xifrar en 1.000 morts l'any les defuncions que són causades per la contaminació només a la capital catalana. De fet, aquest informe constata que l’exposició continuada als nivells de contaminació que hi ha a la ciutat és "un greu problema de salut pública" i adverteix que el 33% dels nous casos d'asma infantil i l'11% dels càncers de pulmó estan causats precisament per la contaminació.

"Ara parlem a curt termini, però a mig termini també hi ha el problema de la contaminació", insisteix Renfe, que reitera que, tot i que la demanda ha caigut en picat, "hem d'intentar que la gent recuperi la confiança en el transport públic" perquè, subratllen, "ens hi juguem tots molt i hem de ser molt curosos amb aquestes coses". Sigui com sigui, les xarxes socials fan molt de mal en aquest sentit i, tant Renfe com TMB no es cansen d'anar responent a comentaris per calmar els ànims dels usuaris. De fet, TMB està instal·lant dispensadors de gel hidroalcohòlic per totes les seves estacions i, de moment, ja en tenen a 123.

Dades objectives

L'Associació Internacional de Transport Públic assenyala, a més, que en cap país del món s'ha aturat el transport públic per la covid-19, al mateix temps que lamenta que, "tot i la manca d'evidències científiques, molts governs han demanat que les persones evitin fer servir el transport públic", cosa que, assenyalen, "ha afectat el comportament de les persones i la percepció pública de sentir-se en risc en espais públics".

Però del que sí que hi ha evidències és que, si les autoritats s'adapten a les recomanacions com, per exemple, adaptar les xarxes i els serveis, augmentar la capacitat operativa, invertir en noves tecnologies per proporcionar informació en temps real als clients i gestionar l’índex d’ocupació i aplicar mesures de seguretat, el transport públic és segur. Segurament per això, en un primer moment, el Govern va demanar a la ciutadania que evités el transport públic, però ara tenen clar que és un dels llocs públics més segurs.

Renfe: "El transport públic reuneix una sèrie de condicions que si es compleixen i si es prenen les mesures que marquen les autoritats és segur i el rati de contagis és mínim"

L'informe reconeix que totes aquestes mesures "augmenten els costos" del servei, però tornen a recordar que "cada vegada hi ha més estudis científics i anàlisis empírics que mostren el rendiment adequat dels sistemes de transport públic en comparació amb altres llocs públics i privats". Estudis provinents del Robert Koch-Institut d'Alemanya, de l'Institut públic francès d’informació sanitària, de l'organisme de seguretat ferroviària del Regne Unit o de la University of Colorado Boulder, entre molts altres. I, com assenyala Renfe, "el transport públic reuneix una sèrie de condicions que si es compleixen són segures i si es prenen les mesures que marquen les autoritats és segur i el rati de contagis és mínim".

El transport públic és segur per a tothom si se segueixen les recomanacions de les autoritats: no beure, no menjar, no parlar i dur sempre posada la mascareta. I, com s'ha dit en tantes ocasions en temps de pandèmia, i assenyala l'estudi, "ara és el moment d’idear solucions visionàries i enfortir la formulació de polítiques que fomentin una urbanització inclusiva, sostenible, resistent i intel·ligent, que protegeixi els drets dels ciutadans i els fonaments de la democràcia local, en suport de la prosperitat i el benestar". Tot en línia amb l'Acord de París sobre el canvi climàtic, l'Agenda 2030 i la Nova Agenda Urbana. Perquè el coronavirus ha accelerat allò que un dia o altre havia d'arribar i ara és moment d'aprofitar-ho.