• Economia
  • Trump anuncia nous aranzels: aplicarà un 25% a cotxes, semiconductors i productes farmacèutics

Trump anuncia nous aranzels: aplicarà un 25% a cotxes, semiconductors i productes farmacèutics

El president nord-americà ajorna fins a l'abril l'aplicació de les taxes per donar temps a les empreses d'aquests sectors a moure les seves fàbriques als EUA

Donald Trump a la Casa Blanca | EP
Donald Trump a la Casa Blanca | EP
Redacció VIA Empresa
Barcelona
19 de Febrer de 2025

Donald Trump ho ha tornat a fer. El president dels Estats Units ha anunciat aquesta matinada nous aranzels del 25% als sectors dels vehicles i "d'un 25% o més" als semiconductors i els productes farmacèutics. Unes taxes que, segons el republicà, entraran en vigor "tan aviat com el 2 d'abril" i que preveu augmentar durant l'any. Així doncs, l'aplicació d'aquesta mesura coincidirà amb el termini màxim d'entrega dels estudis sobre polítiques aranzelàries que Trump va encarregar a principis de mandat.

 

Ara bé, l'ajornament d'aquests aranzels també està relacionat amb la ubicació d'empreses rellevants dels tres sectors. El president dels EUA pretén que el seu anunci motivi a aquestes companyies a desplaçar-se al seu país i produir des d'allà. "Perquè, com vostès saben, quan arriben als Estats Units i tenen la seva planta o fàbrica aquí, no hi ha aranzels. Així que volem donar-los una mica de marge", ha agregat Trump.

D'aquesta manera, aquest és ja el quart paquet d'aranzels que el republicà ha anunciat des del 20 de gener, quan va assumir el càrrec. Els primers van ser uns gravàmens del 25% a Mèxic i el Canadà (que després va retirar), tot seguit va venir una tarifa general del 10% als productes de la Xina (lluny del 60% que va prometre en campanya electoral). El tercer i últim, fins ara, havien estat les taxes del 25% a les importacions d'acer i alumini, a més dels famosos aranzels recíprocs.

 

Cops per a Volkswagen i Àsia

Aquesta mesura s'aplica a tots els països del món, però té un impacte desigual. En el cas de l'automoció, l'any passat es van importar al voltant d'uns vuit milions de vehicles, segons Bloomberg, una xifra que representa gairebé el 50% de les vendes anotades als EUA. Si parlem de marques, les més afectades seran, a priori, l'alemanya Volkswagen i la sud-coreana Hyundai, tot i que també els automòbils japonesos (Toyota i Honda, per exemple) sortiran perjudicats.

En el cas dels semiconductors, el cop és encara més gran per al continent asiàtic. Països com Malàisia, Taiwan, Corea del Sud i Singapur són referents en aquest mercat, mentre que els aranzels als productes farmacèutics afectaran notablement la Xina i el Japó, però també estats europeus com Alemanya, França, Itàlia, Regne Unit o, en grau més baix, Espanya. En aquest sector, però, els Estats Units són clarament els líders mundials.