Catalunya ‘love boat’

El sector navilier està enamorat de la costa catalana: creix el nombre de creuers, passatgers i els diners que es gasten

Imatge general del Port de Barcelona amb el Viking Sea al fons
Imatge general del Port de Barcelona amb el Viking Sea al fons
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
12 de Juliol de 2017
Act. 12 de Juliol de 2017

El sector navilier està enamorat de la costa catalana. Prova d’això són el nombre creixent de vaixells que s’apropen als ports, les navilieres que operen des de Catalunya, els milions de creueristes que ens visiten i els diners que es gasten. L'impacte econòmic del sector dels creuers és milionari: s'estima que la facturació arriba als 1.000 milions d'euros i aporten 500 milions d’euros al PIB català.

 

La temporada ja ha començat i s’espera que torni a ser de rècord: Barcelona manté el lideratge al Mediterrani amb gairebé 300.000 passatgers al maig, Tarragona espera el doble de vaixells i els ports de l'Empordà preveuen batre rècord d'escales.

Barcelona vol desestacionalitzar-se

El port de Barcelona va tancar la temporada de creuers del 2016 amb més de 2,68 milions de creueristes, un 5,6% més que l’any anterior, i 758 escales. Aquestes xifres situen l’enclavament barceloní com el primer port de creuers d’Europa i el quart port base del món. Per enguany les previsions són igualment bones: Barcelona ja ha rebut 770.501 passatgers a bord de 245 creuers en el primer quadrimestre de l'any, un 2,58% més que el 2016. Ara bé, el Port de Barcelona es posa com a objectiu un creixement sostenible. Les 44 línies de creuers i els quatre principals operadors –MSC, Carnival, Royal Caribbean i Norwegian Cruise Line- transportaran aproximadament 2,7 milions de passatgers.

 

El Port de Barcelona aposta per la sostenibilitat i consolidar-se com a port base allargant la temporada els 12 mesos

Per aconseguir aquest creixement sostenible de l’activitat de creuers, el Port fa una “una aposta ferma per la sostenibilitat i el medi ambient, la consolidació com a port base i l’allargament de la temporada els 12 mesos de l’any”, expliquen des de l’entitat. De fet, el 58% dels passatgers ja inicien i finalitzen el seu creuer a la capital catalana. Enguany, un total de 9 operadors de creuers oferiran rutes des de Barcelona durant els mesos de gener, febrer, novembre i desembre. Aquesta xifra suposa un avenç important respecte a l’any passat, quan van ser 5 les navilieres que van operar durant l’hivern al Port.

Enguany cap dels quatre gegants del mar farà parada a Barcelona. L’Oasis of the Seas, el Harmony of the Seas i l’Allure of the Seas de Royal Caribbean no visitaran la capital catalana, però la companyia compensa el Port de Barcelona situant a la capital catalana la seu de la seva eurozona. La nova zona estratègica incorporarà els equips comercials d'Espanya, França, Alemanya, Itàlia, Àustria i Suïssa, i tindrà la seu de les seves oficines a Barcelona.

L’empresa MSC Cruceros també ha anunciat que construirà una terminal privada al Port de Barcelona. L’empresa també ha escollit l’enclavament barceloní com a port base per a tres dels seus nous bucs, el MSC Meraviglia, MSC Seaview i MSC Bellissima, que s'inauguraran entre aquest any i 2019. Així mateix, està previst que l’any 2018 estigui operativa la nova terminal E de Creuers, que està sent construïda i serà gestionada per Carnival Corporation, el primer operador de creuers del món. La instal·lació, amb 12.500 metres de superfície construïda, serà la terminal més gran d’Europa i suposa una inversió de 30 milions d’euros.

 Barcelona ja ha rebut 770.501 passatgers a bord de 245 creuers en el primer quadrimestre de l'any, un 2,58% més que el 2016

El doble de vaixells a Tarragona

Tarragona vol deixar un bon gust de boca als creueristes que ja desembarquen a la ciutat. Tarragona, que s'estrena com a port base de Costa Cruceros, espera rebre enguany 40.000 creueristes, dels quals, un 80% -és a dir, uns 30.000- s'estima que recorreran la capital tarragonina. Amb aquesta xifra de visitants es multiplica gairebé per tres el nombre de creueristes de l’any passat, que va ascendir a 14.000, i que es preveu que comportin un impacte econòmic de 3,5 milions d’euros.

Les previsions de creuers per a aquesta temporada són de rebre 40 vaixells en les instal·lacions del Port de Tarragona, el doble que l'any passat, que fins al moment ha estat la millor temporada de creuers.

Enguany passaran pel port de Tarragona el doble de vaixells que l'any passat

Amb aquestes xifres sobre la taula, l'Ajuntament s'ha afanyat a dissenyar el denominat Programa Integral per a la Recepció de Creuers (PIRC). Inclou des d'accions bàsiques com un punt d'atenció amb informadors turístics, guies i plànols de la ciutat, i agendes dels esdeveniments culturals i festius que coincideixin amb l'escala del creuer, però també d'altres innovadores, com APP's gratuïtes de realitat virtual de Tàrraco i amb rutes temàtiques.

Ports a l’Empordà

El port de Palamós, al Baix Empordà, també ha donat el tret de sortida a la temporada de creuers 2017, que s’allargarà fins al 2 de novembre. Es preveu l’arribada de 39 escales de creuer i uns 38.000 passatgers. Segons aquestes previsions, el port palamosí rebrà un 54% més de passatgers i un 22% més d’escales, respecte a la temporada anterior, batent el rècord d’escales del port.

Els creuers deixaran un impacte econòmic de 3,5 milions d'euros a l'Empordà

El port empordanès estrena la visita de la companyia Aida Cruises i ceelbra el retorn de la naviliera britànica P&O Cruises. Així mateix, l’enclavament ha aconseguit fidelitzar companyies com Thomson Cruises que fa més de 13 anys que visita Palamós i la naviliera de luxe Seabourn Cruise Lines, que ja fa més d’una dècada que aposta per la Costa Brava. Les navilieres Azamara Cruises, Regent Seves Sea Cruises, Oceania Cruises i Ponant Cruises també visitaran el port de Palamós.

Pel que fa a la categoria de creuers, aquesta temporada també s’incrementen les arribades dels vaixells de luxe i les dels vaixells de categoria estàndard. D’entre les 39 escales previstes, 22 seran creuers de luxe, amb una escala més que l’any passat, i 17 creuers seran de categoria estàndard, amb sis escales més que la temporada anterior. Aquest nombre de vaixells suposarà l’arribada d’un 56% de creuers de luxe i un 44% de vaixells de categoria estàndard, amb una clara diversificació de les companyies i la tipologia dels turistes de creuer.

La Generalitat té dos ports amb tràfic de creuers a la Costa Brava, el port de Roses que va iniciar la temporada el dilluns 17 d’abril i Palamós. Els dos ports esperen rebre en conjunt 46 escales de creuer i uns 45.000 passatgers. Segons les dades de CLIA (Associació de Companyies de Creuers), aquests passatgers suposaran un impacte econòmic estimat de 3,5 milions d’euros al territori (3,1 milions a  Palamós i 400.000 euros a Roses).