• Economia
  • El turisme en temps de Blade Runner: tecnologia vs. experiències

El turisme en temps de Blade Runner: tecnologia vs. experiències

L'aparició de tecnologies com la realitat virtual i augmentada obren les portes a un turisme on primen les experiències, les propostes personalitzades i la comoditat

El futur del turisme es conjuga amb tecnolgies com la realitat virtual i augmentada
El futur del turisme es conjuga amb tecnolgies com la realitat virtual i augmentada
Barcelona
22 de Març de 2019

L'estrena de Blade Runner 2049 va obrir el ventall d'especulacions sobre com seria el món del futur que ja va avançar amb encert la primera pel·lícula del 1982. Més enllà dels vehicles voladors, les ciutats hiperconnectades i els ecosistemes urbans tancats que ja presentava la idea original de Ridley Scott, la seqüela obria un nou debat. Com estimarem al futur? El protagonista de la pel·lícula, interpretat per Ryan Gosling, s'enamorava d'un holograma tan real que li valia per mantenir-hi una relació plena. La ciència-ficció planteja les preguntes, però només cal mirar les innovacions actuals per començar a especular sobre com serà el nostre futur en àmbits en plena transformació, com el turisme. Una pregunta que es fa el saló B·Travel de Fira de Barcelona i que obre portes aquest divendres. La jornada Smart Tourism: les ciutats intel·ligents i el desenvolupament econòmic del turisme, organitzada per la Universitat de Barcelona i Telefónica posa sobre la taula el debat sobre com viatjarem en el futur.

"El turisme del 2030 el faran els joves asiàtics o gent gran occidental, molt més propers a la tecnologia que els turistes actuals, i aquesta habilitat els atorgarà una capacitat molt més gran d'autogestionar-se els viatges i no dependre dels operadors", apuntava el director d'administracions públiques i serveis digitals de Telefónica, Bruno Vilarasau.

En l'actualitat l'intermediari tecnològic per la gestió dels nostres viatges és, bàsicament, el nostre telèfon mòbil, però Vilarasau preveu grans canvis en la pròxima dècada que obligaran a reconfigurar el sector. "En els anys vinents veurem com la intel·ligència artificial ens permetrà dissenyar experiències de viatges totalment personalitzades, però el gran canvi pot arribar amb el ple desenvolupament de la realitat virtual. Si aconseguim una reproducció visual i experimental que ens permeti entendre, explorar i visitar un destí sense moure'ns de casa tindrem molta més informació prèvia, però també planteja la gran pregunta: ens caldrà viatjar?".

Benassar: "Avui encara prenem les nostres decisions mirant fotografies i guies, i productes com les imatges 360° són un gran pas en el factor inspiracional"

L'expert entén que la gent seguirà viatjant, però apunta a la creixent importància de l'experiència en els viatges. "El turisme d'avui, en el que visites els monuments típics i segueixes la mateixa ruta que tothom el tindrem resolt abans de sortir de casa; voldrem participar en activitats solidàries, aprendre a cuinar els plats locals, i tenir tota mena de vivències que ens permetin dir que hem experimentat la realitat del lloc".

La utilització de la realitat augmentada per a la promoció del turisme no és pas ciència-ficció. El 2017, el govern de Gal·les va impulsar un projecte que, mitjançant aquesta tecnologia, permetia veure de forma virtual els dofins de la costa de Pembrokeshire, una de les grans atraccions del país. A Bristol s'està apostant per la realitat augmentada i virtual per millorar el servei als turistes que visiten els seus banys romans, i a Luxemburg podem viure el passat de la ciutat a través de les ulleres.

Els experts coincideixen en l'impacte de la realitat virtual en el turisme, però no tots ho veuen com un desincentivador per al moviment de les persones. "He vist molts documentals en la meva vida, però res s'apropa a l'experiència de viure un safari", explica el CEO de Logitravel, Tomeu Benassar. L'empresa ha apostat en l'últim any per la creació de vídeos 360° per a moltes de les seves propostes en viatge. Una inversió que Benassar considera un pas endavant en la capacitat de decidir dels viatgers. "Si penses en fa 10 anys, les agències triaven el teu viatge per tu. Avui encara prenem les nostres decisions mirant fotografies i guies, i productes com les imatges 360° són un gran pas en el factor inspiracional que ens ha de fer decidir, però no ens acostem a les sensacions i les vivències de l'experiència real".

Colomés: "La taxa de conversió dels hotels en què hem aplicat la relitat virtual és molt més alta que en la resta"

Una altra de les empreses que ha apostat per les imatges envolvents en la promoció dels seus productes és ByHours, que permet als seus usuaris veure en detall les habitacions que reservaran. "La taxa de conversió dels hotels en què hem aplicat aquesta tecnologia és molt més alta que en la resta", explica el CMO de la companyia, Xavier Colomés.

Per a Colomés, el 360° és una eina de màrqueting, que indica el nivell d'innovació de l'empresa, però, sobretot, és la manera d'arribar a les noves generacions de viatgers. "Estem davant d'un nou consumidor exigent que ho audita tot a través de les reviews. Amb la realitat virtual poden veure exactament l'habitació que reservaran i eviten sorpreses com que després hi hagi poca llum o no hi hagi balcó, per exemple".

Comoditat i personalització

La mostra prèvia del viatge no és l'únic camí en què s'està avançant. Un altre en el que vol millorar el sector és en el de la comoditat. "La tecnologia ja permet validar de forma ràpida i automàtica documents, pagaments i, fins i tot, utilitzar el mòbil com a clau de qualsevol habitació. Aquestes innovacions han de permetre que, en un futur, acabem amb una de les grans incomoditats, com és el chek-in i la recepció dels hotels", indica Colomés.

Benassar coincideix en el paper que han de jugar les noves tecnologies en eliminar les molèsties derivades d'un viatge "com les cues a l'aeroport", i marca un altre punt d'evolució en els serveis a destí. "La realitat és que, avui en dia, per molt que paguem, seguim les mateixes rutes i tenim els mateixos plans que qualsevol altre viatger, i això és perquè les agències no som especialistes en el lloc on portem als nostres clients".

En un futur "escollirem un destí i la tecnologia serà capaç de buscar automàticament el vol, hotel, farà tràmits i ens farà propostes personalitzades al destí", segons Benassar

El CEO de Logitravel considera que aplicacions com Tripadvisor, Google Maps i similars més que personalització aporten improvisació. "El client no té gaire idea d'on va i, idealment, en el futur hauríem de comptar amb un company de viatge virtual en destí que ens fes una proposta en funció del que ens agrada: activitats culturals, esportives, planificació de trajectes de no més de tres hores de durada, etc.".

Benassar resumeix la seva visió de futur explicant que "avui viatjar encara és un estrès i això no té cap sentit", pel que endevina un futur en el qual "escollirem un destí i la tecnologia serà capaç de buscar automàticament el vol que més s'adeqüi a les nostres necessitats, reservar un hotel segons els nostres gustos i fer la resta de tràmits, mentre que a destí explotaran encara més les propostes d'experiències i la personalització dels viatges".