Amb la sensació -i la certesa que donen les xifres- d'haver perdut la batalla, el turisme ja demana l'hora a aquest incert 2020. Les estadístiques del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç mostren que l'entrada de turistes (FRONTUR) ha caigut un -75,46% des del gener, la seua despesa un -73,82% i les pernoctacions un -68,85%. Com si l'àrbitre estigués al mig camp, els empresaris de l'hostaleria es marquen l'horitzó de la Setmana Santa de 2021 o, fins i tot, del pròxim estiu, com el límit per dir que sí, aquesta vegada sí que ens hem recuperat. Final de partit.
En Benidorm, a Alacant, on el turisme de sol i platja té el seu màxim exponent, se celebra aquest dimarts la jornada EresTurismo: todos somos clave en la reactivación del turismo, que organitza l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) de la mà d'AEFA, APD, Cámara Alicante, CEV Alicante, EDEM i HOSBEC. I és allí on s'han queixat els empresaris de "com estem" alhora que han intentat animar-se uns als altres amb l'objectiu posat en el pròxim any.
"Fins a la primavera o la Setmana Santa no hi haurà remuntada", ha expressat José Luis Zoreda, vicepresident executiu d'Exceltur, l'associació que agrupa més d'una trentena de grans empreses del sector. Zoreda que, amb una actitud pessimista ha reconegut que hi ha empreses conegudes que estan a punt de presentar concursos de creditors, ha lamentat que "s'ha tardat bastant en entendre que el turisme és un sector tractor de l'economia espanyola".
Zoreda: "S'ha tardat bastant en entendre que el turisme és un sector tractor de l'economia espanyola"
En una conversa compartida amb el director de desenvolupament de negoci d'IBM, César Romera, al voltant de les tendències actuals, Zoreda ha exigit al Govern espanyol eines noves, més enllà dels ERTO i els crèdits ICO dels quals també s'ha beneficiat el turisme. "Som un sector que necessita altre tipus d'instruments, una millor comprensió perquè nosaltres no podem emmagatzemar serveis. De com ajudar-nos dependrà dissenyar un futur per a tirar endavant els reptes", ha afegit. I com a advertència, ha recordat que mai ningú va dubtar en crisis passades que s'havia d'ajudar a la banca o a altres sectors. "Doncs ara cal ajudar el turisme".
Seguretat, paraula clau
La força destructora de la pandèmia és el que ha posat en el seu lloc el valor del sector, també ha vingut a dir. "Els rebrots de la pandèmia són els principals riscos pel turisme, res del que fem tindrà sentit si no podem recuperar la imatge de seguretat", ha destacat Zoreda.
La seguretat també ha estat substantiu important en el discurs de l'empresari Kike Sarasola, mediàtic hostaler que gestiona una cadena d'hotels i altra d'apartaments, també amb presència a Barcelona, i que ha participat en la jornada per donar la seua visió. Sarasola, amb un to més positiu però també molt crític amb les Administracions públiques, ha advertit que aquesta és "l'època de les oportunitats" però que "sense turisme, no anem a cap lloc".
Sarasola ha posat d'exemple les mesures de França o Itàlia, que ha creat un bo turístic per gastar en hotels del país, una mesura que al País Valencià també existeix, ja que el Consell anunciava recentment la creació del Bo Viatge Comunitat Valenciana, que busca estimular el consum de les famílies valencianes amb una bonificació del 70%, una ajuda que arribarà als 600 euros, aproximadament.
A la pregunta d'Adolfo Tudor, president de Baleària, de quines són les xifres de Room Mate, la seua cadena hotelera, Sarasola ha explicat que actualment manté oberts 8 hotels, ha reincorporat els seus treballadors dels ERTO (prèvia polèmica del vídeo viral que hi va circular per xarxes socials en què s'enfadava amb els treballadors que no volien tornar) i té previstes inauguracions a l'abril de 2021, tant a Eivissa com a Magaluz, a Mallorca. El seu grup va facturar el 2019 un total de 108 milions d'euros i aquest 2020 preveia uns 140 milions d'euros, però el comptador es va reduir dràsticament amb el confinament.
Per tot això, Sarasola ha apostat perquè "el 2021 siga l'any de la nostra recuperació, però ens hem de reinventar i reformular. La mesura no pot ser comptar els milions de turistes que vénen a visitar-nos, no pot ser aquesta la formula, ja no. No podem dedicar 'ni un duro' més a portar a turistes d'Europa, els que interessen són els xinesos i els nord-americans, que es deixen diners". La seua proposta implica defensar més qualitat en el servei, posant el client al centre i donant importància a la paraula "seguretat". Per això, ha explicat, farà tests d'antígens de coronavirus als clients dels seus hotels i als treballadors els hi farà cada cinc dies, com ja fa cada actualment.