• Economia
  • Twitch apaga les subscripcions gratuïtes: adéu al negoci dels 'streamers'?

Twitch apaga les subscripcions gratuïtes: adéu al negoci dels 'streamers'?

Grans noms com Ibai Llanos s'han plantejat la seva continuïtat a la plataforma després dels canvis al model de suscripcions que entraran en vigor el 3 de juny

'La Velada del Año III' d'Ibai Llanos és l'esdeveniment més vist de la història de Twitch | @IbaiLlanos
'La Velada del Año III' d'Ibai Llanos és l'esdeveniment més vist de la història de Twitch | @IbaiLlanos
Carlos Rojas | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
16 de Maig de 2024
Act. 16 de Maig de 2024

1 de juliol de 2023, estadi Civitas Metropolitano de Madrid. L'streamerIbai Llanos aconsegueix el que mai no s'havia vist a Twitch: trencar el comptador d'espectadors. Durant uns minuts, la xifra del seu canal no es va moure de 3,4 milions. La plataforma havia tocat sostre. Mai cap creador de contingut havia superat el llindar dels tres milions. Estadísticament, era el punt àlgid de la història de l'empresa propietat d'Amazon després de l'esclat durant la pandèmia. El 22 de setembre, en una entrevista amb el mateix Ibai, el CEO de Twitch, Dan Clancy, va assegurar que no modificarien la política de subscripcions. Una declaració que avui el persegueix, ja que a partir del 3 de juny, la plataforma dirà adéu al model que li va portar a l'èxit: les subscripcions gratuïtes desapareixeran tal com les coneixíem.

 

Però, què entenem per subscripcions gratuïtes? Quan va néixer, un dels punts forts de Twitch es trobava precisament en la facilitat amb què l'espectador podia premiar el creador de contingut. A partir del pagament de 4,99 euros (actualment 3,99 euros, després d'una polèmica rebaixa), tenia accés a diferents avantatges que permetien no veure anuncis, accedir a interactuar amb l'streamer amb missatges o desbloquejant icones o reaccions al xat, depenent del nivell de la subscripció (existeixen les tier 1, tier 2 i tier 3). Però no sempre era obligatori abonar aquesta quantitat: en ser propietat d'Amazon, Twitch permetia fer servir la subscripció Prime Gaming de l'empresa de Jeff Bezos per subscriure's a un canal al mes. És a dir, no s'havia de pagar res, però el creador rebia igualment una compensació econòmica equivalent als 4,99 euros. Aquest sistema va promoure que la gent se suscrivís amb més facilitat i que els streamers es poguessin enriquir més ràpidament.

 

El canvi de la subscripció Prime Gaming, l'esclat de la indignació

Ara, però, Twitch ha anunciat que canviarà el model de Prime Gaming: a partir d'aquest any, cada país tindrà un valor assignat a la seva subscripció gratuïta. Això vol dir que, independentment de la seva procedència, ja no tindran l'equivalència de 3,99 euros, dels quals l'streamer s'emportava entre un 50% i un 70%, segons el volum del canal. A Espanya, per exemple, les subscripcions d'aquesta mena tindran un valor d'1,55 dòlars. En el cas de països com Argentina o l'Uruguai, els creadors d'allà passaran a cobrar un 60% menys per cada Prime Gaming que tinguin. Les quotes s'actualitzaran cada any per adequar-se a la situació financera de cada país. "És una barbaritat, us animo a que no us subscriviu i que gasteu aquests diners en coses més importants", criticava l'streamer ElXokas al seu canal de YouTube. En el seu cas, calculava que el total dels seus ingressos anuals cauran aproximadament un 35% per aquest canvi de normativa. "Entenc que ho facin perquè Twitch és un pou sense fons, però el que molesta és que intentin enganyar-nos", lamentava.

Twitch ha anunciat la reducció dels ingressos per subscripció Prime alhora que ha confirmat l'ampliació del programa Socio Plus, que permet a molts streamers petits tenir el millor contracte de la plataforma

I és que des del punt de vista de molts creadors de contingut, Twitch ha intentat amagar aquesta nova normativa amb un altre canvi: l'ampliació del programa Socio Plus, el marc legal establert per arribar a cobrar més o menys diners. Quan un creador comença, ha de repartir els seus guanys amb un 50% amb la plataforma. A mesura que acumula punts Plus, pot millorar les seves condicions i arribar al sistema 70-30 (70% per l'streamer i 30% per Twitch). "En total, aquesta expansió permetrà que tres vegades més streamers puguin accedir a cobrar comissions més grans pels ingressos", explicava l'empresa en un comunicat. En resum, Twitch ha aprofitat per anunciar que facilitarà l'accés a aquest contracte pels streamers més petits alhora que ha passat la tisora a les subscripcions gratuïtes.

Canal de la Kings League a Twitch | Twitch.tv
Canal de la Kings League a Twitch | Twitch.tv

Tot plegat ha originat diferents reaccions. Alguns grans noms com Ibai Llanos van plantejar-se seriosament deixar Twitch i emigrar cap a YouTube. D'altres com Illojuan feien broma i comentaven que molts companys haurien de tornar a treballar. No és el cas de Norman López, un dels streamers més seguits en català al seu canal LopezNorman44. "Tot el meu negoci està fora de Twitch. Em prenc la plataforma com un aparador, tinc subscriptors i donacions, però des d'un principi a Gedi Media vam veure que Twitch sempre tindria la paella pel mànec i que havíem de generar una activitat de negoci pròpia on nosaltres poguéssim tenir el control", explica a VIA Empresa. De fet, la seva firma es dedica a diferents vessants. "Dissenyem cotxes per equips professionals de simracing, i els clients ens arriben a través del mateix Twitch. També oferim presentacions d'actes o formacions sobre plataformes d'streaming i derivats del que és la creació de contingut", comenta López.

La pandèmia, l'inici de la "bombolla"

Originalment, Twitch es va concebre com una plataforma d'streaming dirigida a tots aquells que volguessin compartir les seves partides de videojocs en directe. La pandèmia ho va canviar tot. De sobte, molta gent va començar a fer servir Twitch com un canal de televisió propi en directe, parlant i creant un altre tipus de contingut. Tot plegat va generar un trànsit enorme i moltes persones van començar a guanyar diners molt ràpidament. "Es podria dir que entre el 2020 i el 2022 hi va haver una bombolla perquè els números dels espectadors estaven molt inflats", admet López.

Ràpidament, el model de negoci va esdevenir insostenible per Amazon, que havia de pagar grans sumes de diners a streamers de tot arreu del món. Alguns d'ells com Ibai Llanos, AuronPlay o ElRubius tenen un contracte propi, amb un salari fix que complementa el que guanyen amb els seus streams. Per això, Twitch va decidir rebaixar primer el preu de les subscripcions de pagament. D'aquesta manera, reduïen dràsticament el que s'emportava cada creador. I ara, per primer cop han tocat les Prime Gaming. "Molts creadors d'Argentina han començat a deixar la plataforma perquè ja no els és rendible. Si no tens una base de seguidors prèvia a una altra xarxa social, és molt difícil començar des de zero i créixer ràpidament com per poder viure d'això", apunta a VIA Empresa l'streamer YihiRM, un dels últims a arribar a les posicions capdavanteres de Twitch Espanya.

Kick, una incògnita a resoldre

Fa aproximadament un any, va irrompre amb força Kick, una plataforma propietat d'Stake, la primera casa d'apostes amb criptomonedes. Grans noms com el Kun Agüero, Amouranth, xQc, WestCOL o Adin Ross van decidir fitxar per aquest projecte, que ha incorporat puntualment també a artistes musicals com Drake o Anuel AA. Tots ells han rebut grans quantitats de diners pel canvi, però les xifres d'audiència no han respost. "Kick és molt llaminera, però alhora es pot veure que allò és una mica de fum", assegura LopezNorman44. És el que pensa gran part del teixit streamer: cap dels grans noms espanyols com Ibai, AuronPlay, ElRubius o TheGrefg s'han mogut de plataforma. "Qualsevol creador de contingut que marxi cap allà es preguntarà com pot ser que els paguin tant amb un 10% de l'audiència que tenien a Twitch. Ja fa un any que diuen que pagaran molt als creadors, però la gent que ha anat a Kick ha acabat tornant perquè no és rendible", critica López.

El cantant Anuel AA jugant a la ruleta al seu canal de Kick | Cedida
El cantant Anuel AA jugant a la ruleta al seu canal de Kick | Cedida

Tot i això, hi ha creadors de contingut de gran rellevància a Espanya que s'han animat a canviar. És el cas d'Ampeter o Spursito, qui ha anunciat aquesta mateixa setmana el seu fitxatge. "Des del meu punt de vista, Kick ho està fent molt bé perquè està apostant pels creadors", comenta l'streamer andorrà a VIA Empresa. "És veritat que molts es pregunten quant de temps pot ser sostenible el projecte, però el tracte amb els streamers és molt directe i ens ajuden moltíssim", matisa. Per a Spursito, el projecte de Kick és seriós perquè en tot moment controla què està passant a la seva plataforma, i no gasta disparadament com al seu dia va fer Mixer. "Miren molt què fas amb els seus diners, volen saber si estan invertint bé amb tu. Realment els preocupa el creador i el contingut que fa", insisteix Spursito, que afirma que el model que li han proposat "no és una bogeria" i continuarà sent sostenible d'aquí uns mesos.

Això sí, de moment, tot i que els canvis no són d'agrat dels seus creadors estrella, Twitch continua regnant. De fet, des de fa uns mesos permet que els streamers puguin fer directes simultanis a altres plataformes com TikTok o YouTube, amb l'objectiu de retenir a tots aquells que se sentin temptats per abandonar-la. "No he experimentat la doble plataforma, però no m'agrada perquè deixes desemparat el xat. Per mi, la forma en què està estructurat el xat de Twitch és molt important, perquè et fa la sensació d'estar connectat amb l'audiència en tot moment", destaca YihiRM. L'streamer ho té molt clar: la millor plataforma per fer directes és encara Twitch. "Seguiré aquí fins que deixi de ser rendible o vegi una altra plataforma on el rendiment sigui molt millor", remarca.

Spursito: "Abans entraves a Twitch i escollies quin streamer volies mirar. Ara, primer tries la plataforma i després el creador"

A priori, no sembla que existeixi una competència ferotge per a Twitch a curt termini. "YouTube s'està posant les piles i els seus directes cada cop són millors, però ara per ara Twitch continua sent l'únic lloc viable en què tens molts espectadors i a més és on s'han construït les comunitats", explica LopezNorman44. Un dels motius que esgrimeix és que és "molt difícil" traspassar una comunitat d'una plataforma a una altra. "El més còmode és mantenir-se a Twitch, malgrat els canvis que estan havent-hi que afecten els streamers més grans", afegeix. Spursito, flamant fitxatge de Kick, reconeix que la seva nova plataforma encara està lluny, però avança un canvi d'etapa. "El que ha canviat és que abans tots teníem la sensació que hi havia un monopoli i ara ja no és així. Abans entraves a Twitch i escollies quin streamer volies mirar. Ara, primer tries la plataforma i després el creador", subratlla. 

Per la seva banda, YihiRM és més rotund. "Realment, YouTube és la plataforma més professional, però si Twitch acabés petant, crec que s'acabaria l'streaming tal com el coneixem, perquè no hi ha cap alternativa que pugui igualar les seves prestacions", reconeix. Amb subscripcions Prime o sense, ara per ara Twitch continua tenint el tron de les plataformes d'streaming i la paella pel mànec a l'hora de tractar amb els seus creadors.