El pecat original d’Uber

L’empresa es mostra predisposada a discutir propostes de regulació pel taxi i els VTC, però no es treu de sobre l’animadversió dels taxistes

Barcelona té una llicència VTC per cada sis taxis
Barcelona té una llicència VTC per cada sis taxis
Barcelona
10 de Juliol de 2018

"La forma en què vam entrar a Espanya va ser un error. No vam tenir en compte ni el context ni la regulació local". La frase és del director d'Uber a Espanya, Juan Galiardo, durant la jornada El taxi i els vehicles de lloguer amb conductor (VTC), en la que l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) presentava el seu informe sobre el sector i la seva proposta de liberalització per assimilar les condicions de taxistes i VTC. Uber reconeix el pecat, accepta negociar les noves normes del joc, però no es treu de sobre la penitència. Després d'argumentar que la companyia ha entès que "cal una regulació per assolir objectius comuns en medi ambient, seguretat i accessibilitat", Galiardo rebia una bateria de cops des d'un esvalotat galliner en el qual els representants dels taxistes es van fer forts. "Per què els seus conductors no saben circular per la ciutat sense un GPS? Per què es multipliquen el nombre de denúncies per serveis cobrats però mai atesos?". Silenzio Stampa.

Més enllà de la incomoditat i les poques ganes d'entrar en una baralla pública, el silenci de Galiardo tenia a veure amb què la major part de les preguntes dels taxistes estaven fora de concurs. El que es presentava en la jornada era un informe per valorar si és necessària una nova regulació que canviï el mercat per a taxis i nous serveis com Uber i Cabify. La resposta de l'ACCO és un sí rotund, justament quan l'Àrea Metropolitana de Barcelona ha aprovat un nou reglament per limitar l'acció d'aquestes empreses. Un reglament que Unauto VTC ja ha dut als tribunals.

Segons l'informe de l'Autoritat l'actual model del taxi, amb preus fixes, restriccions geogràfiques pels conductors i, sobretot, una política de numerus clausus que limita el nombre de llicències adjudicades i, en conseqüència, la competència, ha provocat un sobrepreu per carrera del 14,4%, una reducció artificial de 1.061 llicències i una pèrdua de fins a 6.158.719 desplaçaments. Una gotera que, sempre segons els càlculs de l'estudi, ha suposat una pèrdua del benestar pels consumidors de 56.301.373 euros.

"La nostra recomanació és establir un règim únic per al taxi i el VTC i eliminar les restriccions innecessàries, desproporcionades i discriminatòries per l'accés al mercat"

Fet l'anàlisi, l'ACCO aposta per la liberalització del mercat. "La nostra principal recomanació és establir un règim únic per al taxi i el VTC, en el que s'eliminin les restriccions innecessàries, desproporcionades i discriminatòries per l'accés al mercat", argumentava la tècnica de l'autoritat, Victòria Siguan.

Entrant en detall, les mesures recomanades per l'ACCO són l'eliminació del numerus clausus en la concessió de títols, la liberalització dels preus, la generalització de l'ús compartit dels desplaçaments per diferents usuaris, la llibertat de calendari i horaris per a taxis i la flexibilització de les limitacions geogràfiques, que impedeixen a molts taxistes sortir de la ciutat on tenen concedida la llicència.

Una reforma necessària

Ja estiguin més o menys d'acord amb les propostes concretes de l'ACCO, tots els actors del sector coincideixen que cal una reforma legislativa per adequar el servei als nous temps. "Hem de recordar que fa tres anys, quan començàvem a parlar d'economia col·laborativa, semblava que qualsevol podria fer el que fos sense atendre a regulacions econòmiques i administratives, i avui tothom té clar que cal un marc d'actuació", valorava amb optimisme el subdirector general d'ordenació del Transport i Desenvolupament Sectorial del Departament de Territori i Sostenibilitat, José María Fortuny. "Estem en un escenari més cert del que teníem fa un temps, ja que sabem quin tipus d'intervenció ha de fer l'administració", apuntava.

Per la seva banda, la representant de MyTaxi, Elia Ferrer, considerava que no era encertat plantejar una reforma legislativa com una batalla de taxis contra VTC, sinó que cal començar a parlar del taxi del futur. "Els taxis tenen normes massa immobilistes i cal començar a flexibilitzar les normes per modernitzar el sector i fer-lo més competitiu".

Ferrer es va presentar amb el llistat de reformes proposades per MyTaxi, no sempre coincidents amb les de l'ACCO. Flexibilització de tarifes sí, però sempre amb un màxim i un mínim "per a no menystenir l'interès econòmic del conductor ni atemptar contra els drets dels consumidors", argumentava Ferrer recordant la "indefensió dels taxistes, que en les hores de menys demanda han de mantenir preus i els VTC els poden baixar a nivells insostenibles".

Galiardo: "La regulació ha d'afavorir la competència en igualtat de condicions. Això no va de què els VTC hagin d'assumir la regulació del taxi ni que els taxis es converteixin en VTC" 

La companyia aposta també per mantenir el sistema de llicències com a sistema de seguretat que garanteixi que només qui tingui el permís pugui agafar a passatgers del carrer. Pel que fa a la flexibilització horària, l'empresa recorda que més del 50% de les demandes de servei que entren per la seva aplicació no poden ser satisfetes pel simple fet que molts taxistes estan obligats a descansar, pel que demanen que els conductors puguin decidir quan treballen, imitant el model del VTC, però amb límits legals per garantir la seguretat.

Al seu torn de paraula, Galiardo va preferir no ser tan concret en la seva proposta de reforma. "La regulació ha d'afavorir la competència en igualtat de condicions. Això no va de què els VTC hagin d'assumir la regulació excessiva del taxi ni que els taxis es converteixin en VTC a través d'una desregulació total. Cal partir de la reflexió sobre què és millor per al ciutadà i, a partir d'aquí, discutir els detalls".

En una picada d'ullet inesperada als taxistes, Galiardo va assegurar que "el taxi és un client natural per a Uber, i esperem col·laborar amb ells per competir amb MyTaxi". Una afirmació que va tenir l'efecte contrari a l'esperat. El que era una mà estesa va trobar una rèplica en forma quasi de maledicció. "Els dies d'Uber a Espanya estan comptats", preveien els taxistes en el seu torn de paraula. Uber segueix carregant el pecat original.