• Economia
  • La UE crearà quatre gigafàbriques d'IA per convertir-se en una "gran potència computacional"

La UE crearà quatre gigafàbriques d'IA per convertir-se en una "gran potència computacional"

Brussel·les espera mobilitzar 200.000 milions d'euros per a inversions en IA a Europa que se centraran en "aplicacions industrials i amb objectius crítics"

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen | ACN
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
11 de Febrer de 2025

La Unió Europea crearà quatre gigafàbriques d'intel·ligència artificial amb un fons de 20.000 milions d'euros per convertir-se en una "gran potència computacional". Així ho ha anunciat la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, aquest dimarts coincidint amb la cimera de la intel·ligència artificial a París.

 

El bloc europeu ja ha impulsat 12 fàbriques d'IA, entre elles el Supercomputing Center de Barcelona, però ara vol portar-les a "un altre nivell" creant infraestructures "molt grans" de dades i informàtica. Von der Leyen també ha anunciat que aportarà 50.000 milions d'euros a la Iniciativa Europea per als Campions de la IA, sumant-se als 150.000 milions d'euros que empreses del sector i inversors han promès destinar-hi.

Així, Brussel·les espera mobilitzar 200.000 milions d'euros per a inversions en IA a Europa que se centraran en "aplicacions industrials i amb objectius crítics". "Serà l'associació públic-privada més gran del món per al desenvolupament d'una IA fiable", ha dit Von der Leyen. Dins d'aquests 200.000 milions d'euros s'inclouen els 20.000 milions anunciats per al fons de gigafàbriques. La presidenta de la CE ha promès que "totes les empreses, no només les grans companyies, puguin accedir a la potència informàtica" d'aquestes gigafàbriques. "Volem que els desenvolupadors d'IA competeixin en funció de la seva innovació, no només pel seu accés als xips o la seva potència financera", ha remarcat. 

 

"Només estem a l'inici"

Von der Leyen ha reivindicat el paper d'Europa en la cursa per la IA: "Només estem a l'inici". La dirigent europea considera que aquest sector pot ajudar el bloc europeu a competir amb la Xina i els EUA. Ara bé, Brussel·les aposta per "portar la IA a aplicacions industrials específiques" per millorar la productivitat de les empreses europees, però amb un plantejament "cooperatiu" que obri el mercat a "diferents països i sectors". "Europa aposta pel poder del codi obert", ha assegurat l'alemanya.