La Unió Europea i la Xina negocien un possible augment en el preu dels vehicles elèctrics fabricats al gegant asiàtic abans que els aranzels impulsats als cotxes xinesos entrin en vigor el pròxim 30 d'octubre. En un comunicat, la Comissió Europea ha informat d'una nova reunió per videoconferència entre el vicepresident de l'executiu comunitari, Valdis Dombrovskis, i el ministre de Comerç xinès, Wang Wentao, una trobada en què ambdues parts han reiterat el seu compromís en assolir "una solució acordada" a la disputa i que s'emmarqui dins les regles de l'Organització Mundial del Comerç (OMC). Si bé no s'ha arribat a un acord, el comunicat assegurat que es produiran noves converses "ben aviat".
"La UE ha subratllat que, segons les normes de l'OMC, la possibilitat d'oferir compromisos de preus està oberta a les diferents empreses que participen en la investigació", ha assenyalat la Comissió Europea en el comunicat.
Sobre aquesta qüestió, el portaveu de Comerç de l'executiu comunitari, Olof Grill, ha assegurat que les converses es mantindran fins al 30 d'octubre i ha fet valdre trobades com les d'aquest divendres. "El fet que avui s'hagi celebrat una videotrucada indica que existeix la voluntat d'arribar a una solució", ha expressat.
Els aranzels s'estan imposant de forma provisional des del juliol passat
En cas que les dues parts no assoleixin un acord, els aranzels entrarien en vigor el 30 d'octubre, un cop s'hagin publicat al Diari Oficial de la Unió Europea. Els gravàmens en qüestió s'aplicarien al grup SAIC (en el seu cas serien d'un 35,5%), a Geely (18,8%) i a BYD (17%), que se sumarien als aranzels del 10% ja existents. També afectarien altres empreses que produeixen a la Xina com ara Tesla, a qui se li aplicaria un aranzel addicional del 7,8%, mentre que altres grups xinesos que han cooperat amb la Comissió Europea durant la seva investigació haurien d'assumir taxes del 20,7%.
Els aranzels s'estan imposant de forma provisional des del juliol passat, després que Brussel·les arribés a la conclusió que els subsidis que reben els productors de vehicles elèctrics xinesos són "injustos" i generen "competència deslleial".
Preocupació per una guerra comercial
En el mateix comunicat publicat per la Comissió, s'indica que Dombrovskis ha traslladat la seva preocupació per la decisió de la Xina d'elevar els aranzels a les importacions de brandi europeu, una decisió que es va prendre pocs dies després que els estats donessin llum verda a la pujada d'aranzels sobre els cotxes elèctrics.
Sobre aquestes pràctiques, Dombrovskis ha defensat que "no tenen fonament" i confia que Pequín no emprengui el mateix camí en sectors com el porcí o el dels productes làctics, també assenyalats per la Xina.