18
d'Octubre
de
2016
A banda de president del Barça, Josep Maria Bartomeu és empresari en el camp de l'enginyeria de ports i aeroports, ha passat per Esade i va ser alumne de José María Gay de Liébana. El famós economista (tot i ser perico confés) ha parlat aquest vespre de dilluns sobre futbol i economia amb el seu exalumne i màxim dirigent blaugrana. Ho ha fet en un auditori del Col·legi d'Economistes de Catalunya ple a vessar, i amb un Bartomeu relaxat i proper, que no ha esquivat cap tema. El fet que el Departament de Comunicació del club no permetés les preguntes de la nombrosa representació de la premsa esportiva potser hi ha ajudat; i Bartomeu s'ha permès la llicència d'anunciar com qui no vol la cosa un acord amb Nestlé per sumar la multinacional a la llista de patrocinadors regionals del club.
Ara bé, potser parlar de club queda curt quan es fa referència al FC Barcelona. Bartomeu ha assegurat que la temporada 2015/2016 s'ha tancat amb una facturació de 695 milions d'euros i 21 de benefici. El Barça ja fa temps que és una multinacional. Queden lluny els primers dies de Bartomeu a les oficines blaugrana, com a membre de la directiva de Joan Laporta, quan la institució tot just facturava uns 150 milions d'euros l'any 2003.
Més lluny encara queden les xifres que ha recordat Gay de Liébana: "Quan Josep Lluís Núñez va entrar a la presidència, el 1978, el Barça facturava sis milions d'euros; la mateixa xifra que es va pagar per Maradona al 1982". Números d'un temps i d'un futbol que ja no tornarà. Si aleshores el 80% dels ingressos del Barça provenien dels carnets dels socis i abonats, avui les quotes dels "propietaris" del Barça amb prou feines representen el 10% dels seus ingressos. "La facturació s'ha multiplicat per 100", ha ressaltat Gay de Liébana.
Un futbol desigual
Per Bartomeu, els 150 milions d'euros de facturació del 2003 eren "xifres insuficients pel que el Barça representava". Ara, assegura, el club culer "és un dels líders de l'esport i som en una categoria on hi ha poca gent". Perquè sí, tal com en la societat les desigualtats s'han accentuat, el futbol no n'ha estat cap excepció. "Al món del futbol s'han creat categories i el Barça és a la gran", se n'ha enorgullit Bartomeu; a qui no li importa reconèixer que el Barça, el Real Madrid, el Bayern de Munic o el Manchester City exerceixen la seva posició dominant per fer prevaldre els seus interessos particulars en aquesta indústria. Uns interessos que "no coincideixen" amb els clubs de les altres categories econòmiques.
Tot i així, Bartomeu reconeix que en algun cas s'ha d'acabar cedint, com amb els drets televisius, "la grada digital", on finalment el Barça ha assumit que una gestió centralitzada "serà positiva a llarg termini per fer la competició més interessant". Que Barça i Madrid s'emportessin tot el pastís estava molt bé... fins que es van trobar sense competitivitat en la competició. En qualsevol cas, Bartomeu adverteix que encara "som lluny de la Premier League anglesa", on els ingressos per televisió són molt més elevats. Una situació que el president del Barça explica, en part, "perquè allà hi ha 14 milions d'abonats pels tres milions de la lliga espanyola".
Sigui com sigui, l'autèntica lliga del Barça és amb els grans clubs del continent. "Competir amb els nous rics del futbol és complicat, però és un repte", afirma amb optimisme Bartomeu; que reivindica la dificultat afegida de no comptar amb cap milionari o magnat al darrere que pagui la festa. El Barça segueix sent oficialment dels socis. "El caràcter democràtic i plural és el que fa gran el Barça", defensa Bartomeu; a qui tot aquest context empeny a insistir que "pel 2021 hem d'arribar als 1.000 milions d'euros de facturació. I no ho diem perquè sí, sinó veient l'evolució del sector". Això sí, reclama a la UEFA "fer un esforç en el fair play financer per competir en igualtat de condicions. Els ingressos comercials del Barça són reals, de mercat. Aquí no tenim un propietari que pagui la factura a final d'any".
Més que una marca
"No n'hi ha prou amb ser un gran club, has de ser una gran marca global, reconeguda i admirada per tothom més enllà de l'esport". El president del Barça insisteix constantment en la necessitat d'enfortir el branding blaugrana. "El Pla Estratègic pels propers cinc anys inclou moltes coses per ser alguna cosa més que un club de futbol", adverteix.
La constant comercialització i internacionalització de la marca té en un club de futbol uns temors diferents dels d'una empresa convencional. Per exemple, que els socis pateixin per una pèrdua dels valors tradicionals substituïts pel màrqueting. "Tenim clares les arrels, el 96% dels socis viuen a Catalunya", es defensa Bartomeu. Amb la careta d'empresari sempre a punt, però, introdueix el discurs que li interessa: "per créixer has de sortir fora, tenir presència física als mercats, ser a prop dels seguidors que tenim al món. És un repte compartit amb la resta de clubs, com ser admirat al món sense perdre les arrels".
Pel president del Barça són precisament els valors blaugrana els que enforteixen la marca. "Els seguidors del món admiren la Masia, els seus valors, l'estil de joc, que treballi pels nens del món. Això fa que la gent entengui que el Barça va més enllà del futbol", indica.
Ara, a més, hi sumen el projecte FCB Universitas, acabat de presentar a Nova York. "Farem màsters i postgraus exportant coneixement mèdic i esportiu. Com més compartim aquest know-how, més haurem d'innovar i fer recerca". Una exportació del talent que per Bartomeu "és un cercle que segur que ens farà estar molt contents d'aquí 10 o 15 anys".
Un estadi que generi ingressos
Malgrat les enormes xifres que mou el Barça, des de la seva directiva veuen una àrea que encara s'ha d'explotar: els ingressos que genera un estadi modern. "Els ingressos que provenen de l'explotació de l'estadi estan desfasats amb la resta de clubs, segur que som l'últim dels grans clubs en aquest aspecte", diu Bartomeu.
Amb aquesta premissa s'ha projectat l'Espai Barça, una autèntica remodelació urbanística del barri de Les Corts i "una inversió molt gran però que generarà uns 45 o 50 milions d'euros a l'any", segons el president culer. "Si no el fem, el Barça quedarà enrere respecte els altres clubs amb estadis moderns i equipats". El soci ja està avisat.
Ara bé, potser parlar de club queda curt quan es fa referència al FC Barcelona. Bartomeu ha assegurat que la temporada 2015/2016 s'ha tancat amb una facturació de 695 milions d'euros i 21 de benefici. El Barça ja fa temps que és una multinacional. Queden lluny els primers dies de Bartomeu a les oficines blaugrana, com a membre de la directiva de Joan Laporta, quan la institució tot just facturava uns 150 milions d'euros l'any 2003.
Més lluny encara queden les xifres que ha recordat Gay de Liébana: "Quan Josep Lluís Núñez va entrar a la presidència, el 1978, el Barça facturava sis milions d'euros; la mateixa xifra que es va pagar per Maradona al 1982". Números d'un temps i d'un futbol que ja no tornarà. Si aleshores el 80% dels ingressos del Barça provenien dels carnets dels socis i abonats, avui les quotes dels "propietaris" del Barça amb prou feines representen el 10% dels seus ingressos. "La facturació s'ha multiplicat per 100", ha ressaltat Gay de Liébana.
Un futbol desigual
Per Bartomeu, els 150 milions d'euros de facturació del 2003 eren "xifres insuficients pel que el Barça representava". Ara, assegura, el club culer "és un dels líders de l'esport i som en una categoria on hi ha poca gent". Perquè sí, tal com en la societat les desigualtats s'han accentuat, el futbol no n'ha estat cap excepció. "Al món del futbol s'han creat categories i el Barça és a la gran", se n'ha enorgullit Bartomeu; a qui no li importa reconèixer que el Barça, el Real Madrid, el Bayern de Munic o el Manchester City exerceixen la seva posició dominant per fer prevaldre els seus interessos particulars en aquesta indústria. Uns interessos que "no coincideixen" amb els clubs de les altres categories econòmiques.
Tot i així, Bartomeu reconeix que en algun cas s'ha d'acabar cedint, com amb els drets televisius, "la grada digital", on finalment el Barça ha assumit que una gestió centralitzada "serà positiva a llarg termini per fer la competició més interessant". Que Barça i Madrid s'emportessin tot el pastís estava molt bé... fins que es van trobar sense competitivitat en la competició. En qualsevol cas, Bartomeu adverteix que encara "som lluny de la Premier League anglesa", on els ingressos per televisió són molt més elevats. Una situació que el president del Barça explica, en part, "perquè allà hi ha 14 milions d'abonats pels tres milions de la lliga espanyola".
Sigui com sigui, l'autèntica lliga del Barça és amb els grans clubs del continent. "Competir amb els nous rics del futbol és complicat, però és un repte", afirma amb optimisme Bartomeu; que reivindica la dificultat afegida de no comptar amb cap milionari o magnat al darrere que pagui la festa. El Barça segueix sent oficialment dels socis. "El caràcter democràtic i plural és el que fa gran el Barça", defensa Bartomeu; a qui tot aquest context empeny a insistir que "pel 2021 hem d'arribar als 1.000 milions d'euros de facturació. I no ho diem perquè sí, sinó veient l'evolució del sector". Això sí, reclama a la UEFA "fer un esforç en el fair play financer per competir en igualtat de condicions. Els ingressos comercials del Barça són reals, de mercat. Aquí no tenim un propietari que pagui la factura a final d'any".
Més que una marca
"No n'hi ha prou amb ser un gran club, has de ser una gran marca global, reconeguda i admirada per tothom més enllà de l'esport". El president del Barça insisteix constantment en la necessitat d'enfortir el branding blaugrana. "El Pla Estratègic pels propers cinc anys inclou moltes coses per ser alguna cosa més que un club de futbol", adverteix.
La constant comercialització i internacionalització de la marca té en un club de futbol uns temors diferents dels d'una empresa convencional. Per exemple, que els socis pateixin per una pèrdua dels valors tradicionals substituïts pel màrqueting. "Tenim clares les arrels, el 96% dels socis viuen a Catalunya", es defensa Bartomeu. Amb la careta d'empresari sempre a punt, però, introdueix el discurs que li interessa: "per créixer has de sortir fora, tenir presència física als mercats, ser a prop dels seguidors que tenim al món. És un repte compartit amb la resta de clubs, com ser admirat al món sense perdre les arrels".
Pel president del Barça són precisament els valors blaugrana els que enforteixen la marca. "Els seguidors del món admiren la Masia, els seus valors, l'estil de joc, que treballi pels nens del món. Això fa que la gent entengui que el Barça va més enllà del futbol", indica.
Ara, a més, hi sumen el projecte FCB Universitas, acabat de presentar a Nova York. "Farem màsters i postgraus exportant coneixement mèdic i esportiu. Com més compartim aquest know-how, més haurem d'innovar i fer recerca". Una exportació del talent que per Bartomeu "és un cercle que segur que ens farà estar molt contents d'aquí 10 o 15 anys".
Un estadi que generi ingressos
Malgrat les enormes xifres que mou el Barça, des de la seva directiva veuen una àrea que encara s'ha d'explotar: els ingressos que genera un estadi modern. "Els ingressos que provenen de l'explotació de l'estadi estan desfasats amb la resta de clubs, segur que som l'últim dels grans clubs en aquest aspecte", diu Bartomeu.
Amb aquesta premissa s'ha projectat l'Espai Barça, una autèntica remodelació urbanística del barri de Les Corts i "una inversió molt gran però que generarà uns 45 o 50 milions d'euros a l'any", segons el president culer. "Si no el fem, el Barça quedarà enrere respecte els altres clubs amb estadis moderns i equipats". El soci ja està avisat.