• Economia
  • "Una joguina exitosa pot pagar 15 fracassos"

"Una joguina exitosa pot pagar 15 fracassos"

IMC Toys, empresa de joguines de Terrassa, té una destacada presència internacional gràcies a l'aposta pel creixement exterior i la innovació que li permet distribuir productes Disney per tot Europa

Albert Ventura és el conseller delegat de l'empresa de Terrassa IMC Toys
Albert Ventura és el conseller delegat de l'empresa de Terrassa IMC Toys
Xavi Segura
13 de Juliol de 2015

Les joguines formen part del dia a dia de la nostra societat, sobretot per les parelles amb fills. Però sovint ignorem d'on provenen tots aquests productes i ninots que tant agraden a les criatures. La majoria dels que es venen a l'Estat provenen de l'empresa IMC Toys, situada a Terrassa.

La firma catalana va néixer fa 35 anys i es va haver de reinventar al segle XXI per adaptar-se al nou panorama sectorial. Una evolució que l'ha convertit en una marca internacional de joguines que fabrica en països estrangers i exporta els productes pels cinc continents. Recentment, IMC ha ofert una conferència a Barcelona a través d'ACCIÓ Agència per a la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat.

L'empresa aposta clarament per l'expansió internacional però sobretot per la innovació com a motor de desenvolupament, tasca que realitza a Catalunya amb connexió amb Hong Kong on té el departament de desenvolupament. IMC ven productes tan coneguts a tot el món com els personatges de sèries i pel·lícules com Frozen, Cars, Toy Story o Spiderman, així com els ninots del Mickey Mouse i la Minnie de Disney. Tot plegat gràcies a tenir llicències per comercialitzar aquestes joguines principalment a Europa després d' haver-se consolidat al mercat internacional. L'empresa preveu créixer aquest any gràcies al desembarcament del mercat nord-americà.

Un inici ambiciós destinat a l'èxit
"IMC Toys va néixer amb l'objectiu d'importar productes de fora perquè durant els anys 80 vivíem una època en què encara no hi havia una entrada clara del mercat exterior", assegura Albert Ventura, conseller delegat de l'empresa vallesana. Amb aquesta fita d'economia global, la firma catalana tenia el gran repte d'obrir el sector al mercat internacional, cosa que va assolir amb èxit. L'empresa va donar el tret de sortida l'any 1981 dedicant-se a la distribució i introducció a Espanya de les primeres joguines de radiocontrol de la marca Niko, així com dels productes per a nens de construcció de Meccano. Una iniciativa, però, que als anys 90 va trobar-se amb l'expansió de mercats com el francès que començaven a eclipsar IMC i a limitar el seu creixement, raó per la qual la marca de joguines catalana va haver de reinventar-se.

"L'actitud davant dels problemes és clau", apunta Ventura. En aquest sentit, l'empresa va decidir reinventar-se i anar més enllà començant a fabricar els seus propis productes. Un procés que va iniciar l'any 2001 a Hong Kong a una fàbrica amb tres treballadors per estalviar costos. Amb les primeres vendes a l'estranger, a partir del 2004, la marca catalana va obrir filials a França, Regne Unit, Portugal o Alemanya, en definitiva, als principals mercats europeus. Una expansió molt treballada que ha portat la firma a l'èxit venent a més de 60 països dels cinc continents, sobretot a Europa, Amèrica Llatina i inclús Àsia. "El moment clau de l'empresa és quan decidim transformar-nos i canviar el model, ja que teníem grans somnis perquè volíem ser una gran empresa. Volem dissenyar a Terrassa, fabricar a Xina i vendre a tot el món, i si no haguéssim emprès aquest camí, ara estaríem morts", explica Ventura.

Innovació i avantatges del mercat internacional
Unes de les grans apostes de IMC Toys des del seu revulsiu l'any 2001 has estat la innovació i el creixement a l'exterior. De fet, sense una evolució tecnològica i adaptada a les noves tendències, l'èxit de les noves joguines no seria possible, ja que el mercat canvia ràpidament cada any sobretot de cara al Nadal, l'època de més consum d'aquests productes. "La innovació és clau per a nosaltres perquè el cicle de les joguines és molt curt. Un producte que aquest any triomfa l'any que ve pot haver caducat", assegura Ventura.

Al llarg dels anys, la firma vallesana no ha parat de créixer i cada vegada ha estès més l'empresa a l'exterior, fent que actualment el 75% del negoci és fora d'Espanya, amb unes exportacions que han permès elevar la facturació fins als 92 milions d'euros l'any 2014. IMC té el mercat internacional dividit en dues parts diferenciades: les filials i les no filials, és a dir, on es fabriquen els productes i on els treballadors no estan contractats per l'empresa.

La marca catalana compta amb prop de 270 empleats repartits per sis països, 130 dels quals es troben a la seu de Terrassa (on es centralitza el departament comercial d'Espanya, el de màrqueting, finances, innovació, recerca i disseny, entre d'altres) i altres 40 a la planta logística del Bages. La fabricació dels productes es fa en altres països on els costos són més barats com la Xina (Hong Kong) Romania, República Txeca, Tànger o Vietnam, i d'allà s'envien les joguines als països on exporta l'empresa.

"En 15 anys hem multiplicat per 15 el negoci. Quan una empresa està concentrada en un sol país el perill de caure és molt gran, ja que l'avantatge de vendre a tants països és que si en falla un, les vendes pujaran en un altre", explica Ventura. IMC s'ha convertit en l'empresa de joguines de capital espanyol més gran del país en un mercat que produeix prop de 1.000 milions d'euros anuals a Espanya.

Canvis per adaptar-se a la crisi i la variació de preus
"Hem hagut de deslocalitzar producció de la Xina perquè el país s'ha anat encarint els últims anys. La tendència és anar fabricant cada vegada més a l'Europa de l'est, ja que ens aporta avantatges pel que fa al canvi de moneda, el tema logístic i la proximitat dels enviaments", assegura Ventura. Uns enviaments que, en gran part, es fan als països europeus, tot i que l'empresa exporta a altres mercats com, per exemple, Àsia o l'Amèrica Llatina.

"El mercat de les joguines és bastant estable i quasi no ha notat la crisi, però sí que en els últims anys ha colpejat el sector i de fet hem retrocedit quant a mida de mercat", apunta Ventura. Explica que una de les claus per no perdre quota de mercat ha estat l'aposta continuada per la innovació i el creixement dels últims cinc anys a l'exterior on els diferents sistemes financers han anat fluctuant de manera irregular. L'exemple el trobem a Rússia on, a causa de diferents crisis, les vendes de les joguines han baixat, però alhora han pujat les d'Amèrica. Ventura preveu que el sector creixi un 3% a Espanya aquest any.

L'èxit dels coneguts productes d'IMC Toys
"Nosaltres treballem i estudiem quines tendències hi ha entre el públic del nostre producte. És molt difícils saber què vol un nen i hi ha joguines que són un èxit i altres que no, però t'has d'arriscar perquè una joguina exitosa pot pagar 15 fracassos", explica Ventura. L'empresa vallesana llança primer un producte a un sol país i si la venda va bé l'estenen a la resta. "Tenim llicències per vendre productes coneguts de pel·lícules i sèries de televisió, sobretot a tot Europa, i un dels mercats difícils és els Estats Units perquè el seu mercat és tant gra com l'europeu", apunta Ventura.

En aquest sentit, els productes innovadors són la primera línia de la companyia amb l'anomenat Club de Pets (animals de companyia), on trobem productes exitosos com ara dofí nadó BluBlu, que en tres anys s'han venut 230.000 exemplars, o la gosseta Lucy, que porta un ritme de vendes similar. Joguines que han tingut molt bona acollida entre els nens i nenes i que són molt coneguts pels pares de les criatures. On trobem els productes més coneguts, però, és a l'apartat de llicències, ja que IMC distribueix més enllà d'Espanya els coneguts ninots del Mickey Mouse i la Minnie, els de Spiderman o Toy Story així com d'altres pel·lícules i personatges de Disney com ara Frozen, èxit absolut i inesperat pel sector.

Les llicències puntuals acostumen a ser efímeres i a durar entre 3 i 4 anys, com les joguines dels films Planes o Cars, o les sèries Pepa Pig i Bob Esponja, temps durant el qual les vendes van baixant fins a desaparèixer el producte.

Seguir amb l'expansió internacional de cara al futur
Aquest any, l'empresa vallesana ha obert una nova filial a Itàlia, on fins ara tenia un distribuïdor, i ha començat a vendre amb força als Estats Units on fins ara només feien alguns negocis. La consolidació d'aquests dos mercats serà l'objectiu immediat de la marca. "Ara estem focalitzats en desenvolupar-nos a Itàlia i afrontar el repte important de consolidar-nos als Estats Units, on el mercat és enorme i difícil de penetrar", assegura Ventura.

En aquest sentit, un dels productes propis que s'han introduït als Estats Units és la gosseta Lucy, que preveu doblar les vendes d'aquesta joguina i arribar a les 500.000. La presència al mercat nord-americà significarà ingressar 5 milions anuals més, amb la previsió de facturar enguany 105 milions d'euros, comptant també amb el creixement en mercats com el japonès, el britànic, l'asiàtic o el de l'Amèrica Llatina. Unes dades que evidencien que la firma vallesana no té sostre.