• Economia
  • La universitat s’adapta a la pandèmia

La universitat s’adapta a la pandèmia

El contacte amb les empreses és clau per respondre a les necessitats derivades de la crisi de la covid-19

Una classe presencial de postgrau universitari de l'Euncet amb els alumnes amb mascareta | Cedida
Una classe presencial de postgrau universitari de l'Euncet amb els alumnes amb mascareta | Cedida
Redacción VIA Empresa
Barcelona
23 d'Octubre de 2020

Les classes teòriques a la universitat són obligatòriament virtuals des d’aquesta setmana a Catalunya. Només es mantenen presencials les activitats pràctiques i de recerca, tal com va acordar la Generalitat amb el sistema universitari català. La covid-19 ja va obligar a fer gairebé la meitat del curs passat a distància, i el 2020/2021 anirà evolucionant segons ho faci la pandèmia. L’escola de negocis Euncet, adscrita a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), preveu que la situació seguirà igual, com a mínim, fins a finals de mes. “Tota la comunitat universitària hem fet un gran esforç per adaptar-nos a les mesures sanitàries requerides, ja que la salut de les persones va per davant de qualsevol altre objectiu”, assegura el director d’Euncet, Alfons Freixes.   

Fa anys que el centre ja ofereix el model d’educació semipresencial, però Freixes destaca un dels avantatges de les classes cara a cara: “Sempre que sigui necessari, les classes seran virtuals, però la modalitat presencial permet una proximitat entre professor i alumne molt profitosa tant a nivell formatiu com professional”. Així, esperen que els campus de Barcelona i Terrassa tornin a estar actius el més aviat possible. Com totes les altres universitats i escoles de negocis, hi ha hagut un període d’adaptació a la situació.

Tot i així, l’experiència prèvia en les classes a través d’internet -pel model híbrid que defensen- ha permès una major rapidesa i flexibilitat en tenir-ho tot a punt quan es va decretar l’estat d’alarma al març i per a un inici del curs marcat per la incertesa. “Tenim una llarga experiència amb l’ús d’eines tecnològiques enfocades a l’educació, però el context actual ha sacsejat totalment la metodologia d’ensenyament i tots els actors ens hi hem hagut d’adaptar”, indica Freixes.

Universitats i empreses

Un dels aspectes en què més ha influït la pandèmia és en el contacte directe entre universitats i empreses. Les pràctiques acadèmiques són un dels punts més importants de vincle. Des que va esclatar el coronavirus, però, “les companyies ja no requereixen tants estudiants en pràctiques i les que sí que en necessiten han de buscar fórmules que permetin als estudiants combinar el teletreball i una bona tutorització”, explica el director d’Euncet.

"Revisem i adaptem acuradament tots els programes 'executive' per ajustar-los a les noves realitats empresarials", indica Alfons Freixes, director de l'Euncet

Però hi ha altres fórmules per tenir un contacte estret amb el teixit empresarial: “La formació de l’Euncet gira al voltant del management, el màrqueting, la innovació, la tecnologia i l’esport. Per tant, és clau per a nosaltres tenir la visió de les patronals, ja que recullen les necessitats reals de les empreses”. En aquest sentit, l’escola de negocis està fortament vinculada amb el centre tecnològic Leitat i amb la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC), per exemple. Segons el feedback que reben d’aquestes institucions i empreses dels sectors que centren l’oferta acadèmica, “revisem i adaptem acuradament tots els programes executive per ajustar-los a les noves realitats empresarials”.

Un punt clau per aconseguir-ho és tenir bona part de la plantilla de docents en actiu en el seu àmbit professional. “Pateixen de primera mà tots els canvis”, explica Freixes. Un exemple és el màrqueting, un dels sectors que més ha evolucionat en els últims anys. “Els professionals han d’aprendre i desaprendre constantment i nosaltres tenim l’obligació d’oferir-los una formació de qualitat lligada a la realitat empresarial”, afegeix. Sigui en format presencial, virtual o híbrid, per sortir d’aquesta crisi econòmica derivada de la covid-19, Freixes defensa un factor clau: la formació.