Els patinets elèctrics s'han consolidat com un nou model de transport a Barcelona. Una de cada 100 persones l'utilitza com a principal mitjà de transport quotidià. En xifres absolutes, encara no és una dada gaire elevada, però les perspectives de creixement són evidents. De fet, els vehicles de mobilitat personal són l'únic mode de transport que va créixer entre el 2019 i el 2020 a Barcelona: es van realitzar fins a un 17,6% més de desplaçaments. Són xifres extretes de l'informe El comportament dels usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) a Barcelona elaborat pel RACC. El club català de serveis a la mobilitat ha volgut fer una radiografia de les persones que utilitzen patinets elèctrics i n'ha extret conclusions envers la ràtio de sinistralitat, el desconeixement de la normativa i la potencialitat de combinar el seu ús amb altres transports.
"Hi ha un gran desconeixement de la normativa d'ús i de les normes de circulació per part dels usuaris", explica el president del club, Josep Mateu, assenyalant aquesta com una de les principals causes de l'increment del nombre d'accidents amb VMP implicats. Per a això, l'organisme insisteix a fer una recomanació: "S'ha de fomentar el coneixement de la normativa amb una formació obligatòria sobre les normes de circulació, que no té perquè ser de pagament".
Increment de patinets vs. reducció de cotxes?
Malgrat que se sol vincular l'ús del patinet elèctric amb una disminució a la carretera dels vehicles de motor, són poques les persones que han substituït el cotxe o la moto pel patinet en els seus desplaçaments quotidians. Concretament, un 5% dels usuaris de VMP a Barcelona utilitzaven abans el cotxe com a principal mode de transport, i un 12% la moto. El gran gruix de persones que van en patinet elèctric provenen del transport públic (40%) o anaven a peu (24%). Per tant, "el patinet elèctric no està reduint el trànsit rodat de forma significativa", explica el director de l'àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardají.
Cristian Bardají (RACC): "El patinet elèctric no està reduint el trànsit rodat de forma significativa"
Aquests canvis, a més, s'han produït fa molt poc temps: més de la meitat dels usuaris de patinets elèctrics han començat a utilitzar-lo l'últim any. Un 56% dels usuaris tenen un any d'experiència; un 31%, entre un i dos anys; i un 14% l'utilitzen des de fa més de dos anys.
S'hi sumen més dones
A través de 600 enquestes, el RACC ha fet una radiografia de l'usuari de patinets elèctrics a Barcelona: té entre 21 i 30 anys, treballa i utilitza aquest transport per a desplaçaments inferiors a cinc quilòmetres. De mitjana, el fa servir fins a tres vegades al dia, i dedica entre 10 i 20 minuts a cada trajecte. Destaca en aquest fenomen la incorporació recent de la dona: fins al 58% de les usuàries l'utilitzen des de fa menys d'un any.
Fins al 58% de les usuàries utilitzen el patinet elèctric des de fa menys d'un any
Els patinets i les motos, les ràtios d'accidentalitat més elevades
El nombre d'accidents amb vehicles de mobilitat personal involucrats creix any rere any, fet que ha encès totes les alarmes dels organismes de trànsit municipals i estatals. A la primera meitat del 2021, ja s'han produït un 42% més d'accidents que en tot el 2020. És un increment alarmant, malgrat que la majoria d'aquests accidents hagin estat lleus.
De fet, els accidents amb patinets elèctrics representen el 5% de tots els que es produeixen a Barcelona. De per si, no sembla un percentatge elevat, però ho és si s'analitza la ràtio d'accidentalitat: representen un 1% dels desplaçaments i comporten el 5% dels accidents. És exactament la mateixa ràtio que les motos, que representen el 6% dels desplaçaments i el 30% dels accidents.
Els vehicles de mobilitat personal representen un 1% dels desplaçaments i comporten el 5% dels accidents
Segons l'informe del RACC, la majoria d'aquests accidents estan produïts per un excés de velocitat i pel desconeixement de la normativa. Fins a un 51% dels usuaris admet que no sap aspectes bàsics de les normes de circulació com l'obligatorietat del casc per als vehicles de tipus B (amb capacitat d'anar a més de 25 quilòmetres per hora) o la via per la qual han de circular en cas de no tenir un carril específic.
Deures per al nou curs
Per evitar que les xifres d'accidents amb patinets elèctrics continuïn augmentant i per facilitar que es faci un ús combinat amb altres transports, el RACC ha proposat una sèrie de deures i recomanacions tant per a les administracions com per als usuaris.
A més de fer una major difusió de la normativa de circulació, l'organisme proposa establir una senyalització específica per als VMP i realitzar campanyes específiques de convivència entre els diferents tipus de transport. Una altra solució que proposen per reduir el nombre d'infraccions és "baixar tots els carrils bici de la vorera a la calçada", explica Mateu.
Envers la intermodalitat, "s'ha incrementat el nombre d'usuaris de patinet que asseguren tenir dificultats per accedir al transport públic amb el seu vehicle -remarca Bardají- i aquest és un altre factor de millora important si volem que el transport combinat continuï creixent".