Ryanair cancel·la 158 vols

La vaga de l'aerolínia afecta a 64 vols a l'Estat espanyol, sis dels quals són en aeroports catalans

Inspectors vigilaran que la companyia informa els passatgers afectats per la vaga
Inspectors vigilaran que la companyia informa els passatgers afectats per la vaga
ACN
Barcelona
28 de Setembre de 2018

Els treballadors de cabina de Ryanair han convocat aquest divendres una nova vaga de 24 hores cosa que ha obligat a la companyia del conseller delegat Michael O'Leary a cancel·lar 158 vols -és a dir 79 connexions- que afecten l'espai aeri de l'estat espanyol, Bèlgica, Holanda, Portugal, Itàlia i Alemanya, segons dades facilitades pel sindicat USO.

 

L'última reunió de mediació entre direcció i sindicats aquest dijous ha acabat sense acord cap a les deu de la nit. Aquests 158 vols suposen el 8% dels més de 2.500 que té programats Ryanair a la xarxa europea coincidint amb la jornada de vaga. En un primer moment, Ryanair havia informat que els vols cancel·lats eren 190.

 

Només a l'Estat espanyol, les cancel·lacions han afectat 64 vols -equivalents a 32 connexions-, dels quals sis a aeroports catalans (dos a Barcelona i dos a Girona). La companyia ha assegurat que la cancel·lació d'aquests vols a Europa ha afectat uns 30.000 passatgers, que han estat informats el dimarts 25 de setembre per correu electrònic, segons l'aerolínia.

Els vols cancel·lats a l'aeroport de Girona són les connexions d'anar i tornar a Düsseldorf i Berlín, quatre vols en total, i una connexió d'anar i tornar a Brussel·les a l'aeroport del Prat, dos vols, sempre segons dades facilitades pel sindicat USO. Els aeroports espanyols més afectats són el de València amb 18 vols cancel·lats, Alacant, amb 10, i Palma de Mallorca amb 14. 

Aquests són els vols afectats

València (18 vols cancel·lats):

Porto - Milà Bèrgam - Trieste - Bari - Bristol - Torí - Roma - Brussel·les - Venècia

Alacant (10 vols cancel·lats):

Colònia - Dusseldorf (dues connexions) - Berlín - Brussel·les Charleroi

Palma (14 vols cancel·lats):

Hamburg - Berlín Tegel - Dusseldorf (tres) - Dublín - Bremen

Girona (quatre vols cancel·lats):

Dusseldorf - Berlín

Barcelona - El Prat (dos vols cancel·lats):

Brussel·les

Madrid (quatre vols cancel·lats):

Brussel·les - Porto

Màlaga (dos vols cancel·lats):

Frankfurt

Sevilla (dos vols cancel·lats)

Brussel·les Charleroi

Jerez (dos vols cancel·lats):

Frankfurt

Tenerife Sud (dos vols cancel·lats):

Brussel·les Charleroi

Santander (dos vols cancel·lats):

Brussel·les Charleroi

Saragossa (dos vols cancel·lats):

Brussel·les Charleroi

Equip d'inspectors

L'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) ha anunciat que desplegarà un equip d'inspectors en diferents aeroports espanyols per comprovar que la companyia protegeixi els drets dels passatgers. Els inspectors adscrits al ministeri de Foment vigilaran que Ryanair compleixi amb el reglament europeu sobre retards, cancel·lacions i denegacions d'embarcament que protegeix els drets com consumidors dels passatgers afectats per l'impacte de la vaga. 

AESA informa que les compensacions econòmiques que els passatgers afectats per la vaga han de rebre ''van més enllà de l'assistència que la companyia està obligada a donar''. Els inspectors vigilaran que la companyia informi per escrit els passatgers de les condicions d'assistència i de les compensacions que els pertoquen. 

Es pot reclamar una compensació econòmica d'entre 250 i 600 euros si no avisen amb almenys 15 dies d'antelació

El reglament indica que si un passatger no ha estat informat ''almenys'' amb 15 dies d'antelació que el seu vol ha estat cancel·lat, pot reclamar una compensació econòmica entre un mínim de 250 euros i un màxim de 600 euros, en funció de la distància del vol cancel·lat. 

Compensacions

El ministeri de Foment també informa que els passatgers tenen dret d'assistència, a rebre menjar i begudes suficients, a fer dues trucades telefòniques o a accés a correu electrònic i una o més nits d'allotjament, amb el desplaçament al lloc de pernoctació inclòs. AESA afegeix que aquestes despeses les ha de pagar la companyia i adverteix que no es pot demanar al passatger que inicialment ho pagui per després abonar-li la despesa. 

Els inspectors aixecaran un informe sobre l'actuació de la companyia en cada un dels aeroports i lliurarà una còpia als afectats per si volen obrir una via judicial contra Ryanair si volen reclamar danys i perjudicis. 

Mentrestant, l'organització de consumidors FACUA ha emès un comunicat on recorda a la companyia Ryanair que ha de compensar als passatgers afectats per la vaga dels tripulants de cabina. FACUA fa referència a la mateixa normativa europea de l'any 2004 que recorda el ministeri de Foment on s'especifica a més de les compensacions que el passatger té dret a reemborsament íntegre del bitllet en un termini màxim de set dies o a la contractació d'un transport alternatiu. 

Per què la vaga?

Els treballadors en vaga reclamen que se'ls apliqui la legislació laboral de cada un dels països on despleguen la seva activitat laboral i no la normativa irlandesa com exigeix l'empresa. Ryanair ha lamentat "profundament" les molèsties "innecessàries" derivades de les vagues, convocades pels sindicats. Segons Ryanair, els treballadors que hi donen suport són "una petita minoria" del personal de cabina.

Segons l'empresa, les aturades no tenen raó de ser perquè Ryanair "ja ha acceptat" les condicions dels sindicats que reclamaven els contractes i termes i condicions locals.

El ministeri de Foment ha fixat els serveis mínims de la vaga de Ryanair on es garanteix el 100% dels vols a territoris no penínsulars, el 59% dels serveis domèstics sense alternativa de transport inferiors a cinc hores i el 35% en la resta de rutes.