Continuen les vagues, encara que inadvertides, als diversos aeroports estatals. Mentre Ryanair ja ha executat sis de les 10 jornades de vaga convocades pels tripulants de cabina contra els tancaments de les bases de l'aeroport de Girona, Tenerife Sud, Gran Canària i Lanzarote, Iberia torna a la càrrega i anuncia vuit jornades de vaga del personal de terra a tot l'Estat. Vagues que s'anuncien, però que -la majoria- passen desaparcebudes: sense imatges de caos ni llargues cues als taulells de reclamacions. El Ministeri de Foment ja es va encarregar de fixar uns serveis mínims per a Ryanair del 100% per als vols no peninsulars, dels quals el 60% dels peninsulars i internacionals s'han de realitzar amb un temps de desplaçament inferior a cinc hores, uns serveis mínims que els sindicats ja van denunciar com a "abusius". A més, adverteixen que s'està convocant més personal de guàrdia que en un dia habitual. Mentrestant, la direcció d'Iberia manté les negociacions aturades i la UGT ja ha dit "prou". Trablisa, per la seva banda, ja porta més d'un mes de vaga indefinida a l'aeroport del Prat.
L'aerolínia de IAG ja havia convocat el 5 de setembre una nova vaga a l'aeroport del Prat pel pont de la Mercè, concretament els dies 21, 22, 23 i 24 de setembre, un anunci al qual la direcció de la companyia havia respost que suspenia temporalment les converses per pactar un nou conveni col·lectiu. De fet, Iberia va considerar llavors que no podia continuar negociant el conveni "sota el principi de bona fe" si continua "sotmesa al xantatge permanent de vagues". Aquesta negativa ha desembocat en la convocatòria de vuit jornades més de vaga, que es duran a terme tots els dilluns entre el 30 de setembre i el 18 de novembre als aeroports de tot l'Estat. La protesta se suma ja a les desenes de cancel·lacions de vols de Vueling i Iberia aquest setembre.
UGT: "La direcció d'Iberia no ha deixat un altre camí per resoldre la precarietat laboral denunciada des de fa temps"
Sota l'argument que "ja no hi ha excuses: ni temor a un Brexit, ni a una futura crisi, ni a l'amenaça de pèrdua de contractes", la UGT -el sindicat majoritari a Iberia- fa una crida a les altres forces sindicals a afegir-se a la protesta ja que considera que la direcció d'Iberia "no ha deixat un altre camí" per fer que l'empresa compleixi les seves reivindicacions i "resoldre la precarietat laboral denunciada des de fa temps en els aeroports, en la direcció tècnica, en els serveis centrals i en tots els centres de treball".
En aquest sentit, el sindicat considera que ja va fer un "enorme exercici de responsabilitat" en l'anterior conveni després d'acceptar reduir-se el sou i les condicions per a tots els treballadors. Des d'aleshores, afegeixen els treballadors, la situació de la companyia "s'ha revertit" i s'han disparat els beneficis, la puntualitat i el volum de treball en totes les àrees. I "tot gràcies en un 99% a l'esforç dels professionals d'aquesta aerolínia", motiu pel qual creuen que "ha arribat el moment que aquestes millors condicions reverteixin en ells", sentencien.
Pèrdues, sancions i baixes laborals
Per la seva banda, Ryanair també continua el seu camí de reivindicacions. El tancament de les bases de l'aerolínia irlandesa de l'aeroport de Girona, Tenerife Sud, Gran Canària i Lanzarote a partir del 2020 afectaria 512 treballadors. És per això que els tripulants de cabina van convocar 10 jornades de vaga, jornades que, segons denuncia el sindicat USO, "tornen a veure's vulnerades". Els tripulants de les bases de la companyia sostenen que cada jornada que deixen de passar el servei de bar a bord, així com de vendre els seus productes -cosa que està tenint un seguiment d'entre el 70% i el 100%-, pot fer perdre uns 40.000 euros d'ingressos a la companyia perquè, sostenen, "encara que les xifres de venda mai no són les mateixes, sí que hi ha uns patrons".
Al mateix temps, denuncien que, per exemple a les Canàries, "les bases que ells mateixos anomenen no rendibles, amb vols de llarga distància i molts passatgers britànics, es factura en servei a bord i vendes uns 20.000 euros per dia: entre 5.000 i 6.000 a Lanzarote, de 6.000 a 8.000 a Las Palmas i de 7.000 a 9.000 a Tenerife". Ara no venen res, a no ser que algun passatger necessiti una ampolla d'aigua. Segons el membre del comitè de vaga d'USO i tripulant de cabina de Tenerife Sud, Marco Rodríguez, tot i que a les bases peninsulars es ven menys, "a Girona es perden uns 5.000 euros per jornada". Tot plegat, sumat a les altres nou bases que té l'aerolínia i que no estan afectades pel tancament, provoca que la companyia perdi uns 40.000 euros al dia.
USO denuncia que "ja no és que compleixin el 100% dels serveis mínims, sinó que hi ha més plantilla treballant en dies de vaga, el 110% de l'habitual"
Però la cosa encara va més enllà. Rodríguez denuncia que "ja no és que compleixin el 100% dels serveis mínims, sinó que hi ha més plantilla treballant en dies de vaga, el 110% de l'habitual". Si a Girona en un dia normal hi ha una persona de guàrdia pel matí i una altra per la tarda, en dies de vaga, sosté, en posen set per torn. Per tot plegat, la Generalitat ja ha advertit Ryanair que els sancionarà amb 44.000 euros per vulnerar el dret de vaga i obstruir l'activitat inspectora, segons avança La Vanguardia. La proposta de sanció de la Inspecció de Treball contempla 24.000 euros per vulneració de dret de vaga i 20.000 per obstrucció de l'activitat inspectora, cosa que ha detectat que està fent la companyia. Un cop fet aquesta proposta, l'aerolínia pot recórrer davant del Departament de Treball i, si ho fa, aquest analitzarà els seus arguments. En cas que no hi hagi recurs, Treball executarà la sanció.
A més, USO adverteix que aquesta situació d"incertesa pels seus llocs de feina i la seva impotència de no poder reclamar exercint el seu dret a vaga, està tenint conseqüències en la salut dels tripulants", cosa que, subratlla, ja està desembocant en "quadres d'angoixa amb baixes i, fins i tot, alguna hospitalització".
Trablisa manté la vaga indefinida
A aquestes vagues, s'hi suma la del personal de seguretat de l'aeroport del Prat, els treballadors de Trablisa, que mantenen la vaga indefinida de 24 hores des del 9 d'agost amb uns serveis mínims decretats per la Delegació del Govern espanyol a Catalunya del 90%. Reclamen que se'ls compensi la sobrecàrrega de feina amb un plus d'un euro per hora treballada, a més de formació, que es compleixi amb la paritat entre els treballadors i que es garanteixin els descansos. També denuncien que es vulnera el dret a vaga i que hi ha hagut suposades anomalies en els protocols dels filtres de seguretat, així com que suposadament l'empresa s'ha endut treballadors d'altres ciutats per cobrir els llocs de treball dels que secunden la vaga. Tanmateix, però, a l'aeroport de Barcelona no s'han generat cues més enllà de les habituals per al període vacacional.
Precarietat laboral, falta de negociació del conveni col·lectiu, tancament de bases amb el conseqüent acomiadament a alguns treballadors, baixes laborals... Segons la UGT, la convocatòria de vaga "és l'última eina que tenim els treballadors per fer valer els nostres drets, però en aquesta ocasió, l'actitud d'Iberia no deixa un altre camí". Posar fil a l'agulla per resoldre "la precarietat laboral denunciada des de fa temps" o anar cap al camí, com sosté USO, de patir "un dany a la salut i un risc per a la pròpia seguretat aèria"? Els òrgans sancionadors tenen part de la paella pel mànec per vetllar perquè es garanteixin els drets dels treballadors i aquestes protestes no passin inadvertides; les empreses, per negociar unes noves condicions.