El desplegament de la mobilitat elèctrica a Europa travessa una etapa de contrastos. Encara que els vehicles elèctrics han aconseguit una quota del 18% en el mercat europeu, aquesta xifra amaga una realitat preocupant: una penetració desigual entre els diferents països. Espanya, per exemple, frega el 5% en vendes de cotxes elèctrics, reflex de polítiques fragmentades i una infraestructura insuficient que limiten el seu creixement, tal com adverteixen des del hòlding Grup Moure.
La disparitat en les polítiques d'incentius i la falta d'infraestructures adequades són dues de les principals barreres que enfronta el sector, segons assenyala el Grup Moure en un comunicat. El hòlding engloba les empreses Elefante Azul, Autonetoil, Petronet, Washnet Factory i Jumbra Yachts. “La transició cap a la mobilitat elèctrica hauria de ser un esforç coordinat entre tots els països de la Unió Europea. No obstant això, la realitat és que ens trobem amb estratègies divergents que frenen l'adopció massiva de vehicles elèctrics”, explica el seu director general, Manel Montero.
El hòlding alerta que les projeccions futures no són encoratjadores. Països clau com Alemanya i França podrien reduir les seves ajudes al cotxe elèctric, mentre que les normatives més estrictes i els aranzels sobre vehicles importats de la Xina encariran encara més aquesta tecnologia. “Sense un enfocament comú, existeix un risc real de retrocés en el camí cap a una mobilitat sostenible”, adverteix Montero.
Infraestructures insuficients: el taló d'Aquil·les
El hòlding apunta que, a Espanya, la manca de punts de càrrega pública continua sent una de les grans assignatures pendents. Això limita l'autonomia dels conductors, especialment en trajectes llargs, i els dirigeix cap a models híbrids que ofereixen major flexibilitat. “El consumidor busca mobilitat sense restriccions. En aquest context, els híbrids es posicionen com una opció més viable en combinar el millor de tots dos mons: energia elèctrica i combustibles fòssils”, detalla l'expert.
Un altre dels grans reptes és l'accessibilitat econòmica. Encara que el preu dels vehicles elèctrics ha disminuït en els últims anys, continua estant fora de l'abast de molts consumidors, especialment en economies emergents o zones rurals. “No podem pretendre que tothom adopti el cotxe elèctric si no s'assegura la seva accessibilitat. Això requereix no sols incentius econòmics, sinó també inversions significatives en infraestructures i tecnologies que abarateixin els costos”, assenyala el director general de Grup Moure.
Malgrat els desafiaments, des de Grup Mouredefensen que la mobilitat elèctrica és una peça clau en la lluita contra el canvi climàtic. No obstant això, insisteixen que aquesta transició ha de ser ordenada i realista, amb plans a llarg termini que no deixin enrere a cap país ni sector econòmic. “El canvi climàtic exigeix mesures urgents, però aquestes han de ser sostenibles i equitatives. Necessitem un marc europeu que combini incentius econòmics, infraestructures robustes i un full de ruta clar que permeti complir amb els objectius climàtics sense generar incertesa en el mercat”, conclou Montero.