En només un any, el turisme de viatges sorpresa ha multiplicat el seu impacte: dels 14.000 viatgers del 2023 hem passat als 28.000 d'enguany. Són dades de Waynabox, empresa catalana que ofereix aquesta classe de servei des de 2014 i que cada cop sedueix a més persones. En concret, consisteix a contractar un paquet on el consumidor només tria la durada del viatge, tot i que normalment són escapades. La destinació i l'allotjament se'ls revela amb 48 hores d'antelació.
L'estudi de Waynabox comprèn els mesos de maig i setembre d'aquest 2028 i destaca que el perfil principal d'aquest turista és una dona (60%, pel 40% d'homes) de 37 anys de mitjana, que prefereix viatjar amb amics (51%), mentre que fer-ho en parella és la segona opció (40%) i només el 9% adquireix aquest producte per viatjar en família. L'estada mitjana és d'entre tres i quatre dies i la despesa per nit es troba als 134,7 euros per nit.
Els viatges sorpresa a illes i per carretera són els paquets turístics favorits pels clients de l'Estat durant l'estiu
En el cas de Waynabox, destaquen que els seus clients opten especialment per la platja a l'estiu i adquireixen el paquet d'Illa sorpresa. "El nostre producte estrella ha estat sempre el viatge sorpresa a Europa, però a l'estiu tot canvia i viatjar a una illa sorpresa és l'experiència protagonista. La idea de passar unes vacances espontànies en una illa, que es reserva a 2 clics i a un bon preu és insuperable a l'estiu", assenyala Jordi Agusti, CEO de la companyia. Tot i això, darrerament també estan guanyant pes els roadtrips, és a dir, els viatges per carretera.
Actualment, Waynabox és considerada una de les grans dominadores del mercat de paquets turístics i, de fet, han començat el seu procés d'expansió a Europa. En aquest sentit, ja s'han ubicat a Itàlia, on tenen previst vendre 6.000 viatges sorpresa aquest estiu. Actualment, el mercat del país transalpí representa prop del 24% del total de viatgers que té la firma catalana a tot el món.