• Economia
  • La vinyeta farà estalviar 160 milions d'euros al Govern

La vinyeta farà estalviar 160 milions d'euros al Govern

Calvet es reunirà amb el ministre de Foment per discutir la implantació del sistema de cara a la finalització de diverses concessions

Damià Calvet a la seu del Racc
Damià Calvet a la seu del Racc
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
21 de Setembre de 2018

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, xifra en en 160 milions d'euros l'estalvi en el conjunt del sistema de mobilitat de Catalunya que s'aconseguiria amb la vinyeta. Així ho ha afirmat el conseller en una jornada organitzada pel Racc on també ha anunciat que es reunirà dimecres que ve a la tarda amb el ministre de Foment, José Luis Ábalos, i els seus respectius equips a Madrid. "Anem amb una llista de temes a debatre i a trobar solucions i respostes", ha dit el conseller en la clausura de la jornada Autopistes, autovies i carreteres: futurs models de gestió.

 

Un dels temes que Calvet portarà a la reunió és la vinyeta, una tarifa plana de 40 a 110 euros que establirà el pagament per ús i per contaminació -en línia amb directives europees- i que el Govern vol aplicar en totes les vies d'altes prestacions de Catalunya, és a dir, en les quals són titularitat de la Generalitat però també en les que corresponen a l'Estat.

L'estalvi de la vinyeta

Als 160 milions d'euros d'estalvi se sumen 6.700 milions d'euros en 10 anys entre els ingressos que generarà aquesta mesura i l'estalvi als Pressupostos de la Generalitat que suposarà, uns recursos que es destinarien a transport públic, inversions a resoldre colls d'ampolla i l'ambientalització de la flota.

 

Actualment, Catalunya compta amb 1.719 quilòmetres de vies d'altes prestacions, dels quals el 46% (793 quilòmetres) són titularitat de la Generalitat i la resta de l'Estat, mentre que un 40% són de pagament explícit i el 60% restant es finança a través dels pressupostos catalans, és a dir, via imposats que paguen els ciutadans.

Segons aquest sistema, quedarien exempts de pagar aquesta tarifa plana els ciutadans que no utilitzin les vies d'altes prestacions, i el model s'articularia amb una tarifa plana anual per a residents i una tarifa temporal -diària, setmanal, mensual o trimestral- per a turistes i tràfic de pas.

A més, la tarifa diferenciarà entre turismes, motos, autobusos de transport públic o camions, així com entre vehicles contaminants i verds, apostant així per l'ambientalització de la flota.

Inicialment, el Govern preveia aplicar la vinyeta l'1 de gener de 2019, però aquesta data ha resultat totalment impossible, per la qual cosa tot dependrà de com es desenvolupi la reunió del dimecres i les futures trobades entre tots dos equips: "Nosaltres ho tenim a punt".

Un nou model de finançament de les infraestructures

En la mateixa jornada ha participat Pedro Saura, secretari d'Estat d'Infraestructures, qui ha afirmat que el Ministeri de Foment veu "urgent" invertir 1.200 milions d'euros en el manteniment de les carreteres de l'Estat i incorporar aquesta partida als pressupostos generals de 2019, una quantitat que seria major a la consignada en 2017.

La decisió de destinar aquests 1.200 milions està motivada per l'acumulació d'un dèficit en aquesta matèria de gairebé 2.000 milions d'euros des de 2012 i per la caiguda de la inversió en reposició d'infraestructures, segons Suara, que ha destacat "la deterioració" de l'estat de les vies i el seu efecte en la seguretat.

Preguntat per la posició del Govern respecte a la finalització de les concessions de diverses autopistes al país en els propers anys, Saura ha afirmat que "no anticiparà la seva posició sense abans conèixer l'opinió del Congrés".

En aquest sentit, ha recordat la voluntat de l'executiu d'aconseguir un pacte d'Estat en matèria d'infraestructures i ha apuntat que el grup socialista portarà a una subcomissió al Congrés una proposta sobre finançament de les infraestructures. "El que s'ha plantejat és un debat obert i franc al Congrés, i a partir d'aquest debat es tindrà en compte aquest tipus de deliberacions", ha reiterat.

Durant la seva intervenció a la seu de Racc, el secretari d'Estat d'Infraestructures ha manifestat també la voluntat del Govern d'aplicar una política d'infraestructures "moderna, segura i eficient", i que es parli de la mobilitat com "un dret".

Aquesta nova política "hauria de tenir una inversió més estable", alguna cosa en el que el model de col·laboració públic-privada actual "podria ajudar", ha afegit Saura.

Entre els problemes de la xarxa de carreteres del país, ha destacat la concentració de les carreteres de peatge en certs punts, com a Catalunya, on un 40% dels quilòmetres de les carreteres d'alta capacitat són de peatge, mentre que la mitjana estatal és del 21%.

El que "persegueix" el Govern amb aquesta proposta és, segons ha resumit Saura, "reconstruir el romanent públic, realitzar un esforç inversor en conservació més notable i invertir en projectes que millorin la productivitat respectant el medi ambient".

El Racc proposa que els impostos als vehicles paguin les vies

El president de Racc, Josep Mateu, ha demanat que els impostos als cotxes paguin les autopistes. Segons Mateu el nou model de carreteres ha de tenir "un model de finançament millor", però que no representi "pagar més per als usuaris", ja que l'ús de l'automòbil "ja està suficientment gravat". El president del Racc ha detallat que els impostos de matriculació, hidrocarburs i circulació van generar 16.000 milions d’euros a Espanya l'any passat, i que aquests haurien de ser finalistes.

El president del Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya, Francisco Gutiérrez, ha manifestat també la "urgència" d'un nou model que incrementi les inversions sota un model de col·laboració públic-privada.