Les xarxes socials i la influència dels creadors de contingut han convertit certes peces de roba en imprescindibles cada temporada, especialment a través dels populars hauls, vídeos on els influencers mostren els productes que han comprat. Aquest hivern, un clar exemple d'aquesta tendència han estat les jaquetes de pèl. Al carrer i, sobretot, a les xarxes socials, les veiem en una àmplia gamma de colors. Aquesta alta demanda ha provocat que s'esgotin ràpidament a les botigues, especialment a les d'Inditex.
A mesura que aquesta tendència s'intensifica, molts consumidors recorren a plataformes com Vinted per trobar aquestes peces de roba de segona mà, amb l'esperança de trobar-les a un preu més assequible. Però, per la seva sorpresa, no només són noves amb l'etiqueta sense treure, sinó que el seu preu no és més baix, sinó més alt que el preu original.
Molts consumidors recorren a plataformes com Vinted per trobar aquestes peces de roba de segona mà, amb l'esperança de trobar-les a un preu més assequible
Si accedim a Vinted i escrivim al cercador de l'aplicació "jaquetes de pèl", apareixen diferents dissenys de diverses marques i talles a la venda. Un exemple és una jaqueta de pèl que es ven per 89,95 euros a Zara, la botiga d'Inditex, però a l'aplicació de Vinted està a la venda per 130 euros.
Una usuària que ha comentat aquest fenomen a TikTok ha rebut una gran diversitat d'opinions en els comentaris del vídeo: "Va passar el mateix amb la icònica jaqueta de cuir que costava 99 euros i jo mateixa vaig pagar 300 euros", afirma una usuària. "Això ho vaig veure amb un vestit vermell de gasa de Mango que es va posar Mery Teriel (influencer) i després la gent el venia per Vinted per 160 euros", afirma una altra.
La moda viral que puja de preu
Vinted, coneguda per ser una de les plataformes més populars per vendre roba de segona mà, compta amb més de 1.500 empleats i està present en 19 països d'Europa i Amèrica. Actualment, té un total de 65 milions de membres a la seva plataforma i sembla que s'ha convertit en un blanc fàcil per a aquells que aprofiten que una peça s'ha fet viral i és objecte de desig per vendre-la a un preu més elevat.
S'estan convertint plataformes com Vinted en un negoci? S'estàn convertint en alguna cosa més que només una botiga de segona mà? El negoci de la revenda i la compra de segona mà fa diversos anys que està en auge, i es preveu que el 2028 arribi als 350.000 milions, un 10% del negoci de la moda mundial, segons l'últim informe elaborat per Global Data i la plataforma de revenda ThredUp.
El negoci de la revenda i la compra de segona mà es preveu que el 2028 arribi als 350.000 milions, un 10% del negoci de la moda mundial
Aquest creixement no només reflecteix una tendència econòmica, sinó també un canvi en la manera de consumir. Però, com apunta Josep-Francesc Valls, director de la Cátedra Escenarios de Futuro Retail, Turismo y Servicios de la UPF-Barcelona School of Management, a l’article El Black Friday i la paradoxa del consum responsable,“la indústria insisteix en el consum i en l'acumulació de béns, mentre que el poder adquisitiu no creix al mateix ritme que la inflació”.
Així, sorgeixen les qüestions del sobreconsum i la sobreproducció. Segons Valls, “la resposta no és el decreixement, sinó créixer d'una altra manera, comprant tot allò que realment creiem que necessitem i assumint que la nostra felicitat no implica tenir més productes o comprar ràpidament les últimes novetats”.
En resum, l'auge del mercat de segona mà i plataformes com Vinted reflecteixen un canvi important en com consumim i com ens relacionem amb la moda. Tot i que algunes persones recriminen els preus més alts en aquestes plataformes, sembla que aquesta nova manera de comprar s’ha fet un lloc al mercat i està aquí per quedar-se. La dinàmica del consum responsable i la manera en què veiem la moda continuaran evolucionant, però el que és clar és que les plataformes de revenda estan jugant un paper cada cop més gran en aquest canvi.