• Economia
  • Què he de fer si tenia un vol als EUA cancel·lat pel coronavirus?

Què he de fer si tenia un vol als EUA cancel·lat pel coronavirus?

Les companyies aèries ofereixen canviar les dates dels viatges sense recàrrecs addicionals excepte en períodes de vacances i dies festius

Un passatger amb mascareta espera el seu vol en un aeroport buit | Europa Press
Un passatger amb mascareta espera el seu vol en un aeroport buit | Europa Press
Barcelona
13 de Març de 2020

El turisme és el sector més afectat per la crisi del coronavirus. La pandèmia ha provocat restriccions en els desplaçaments entre països: primer va ser el Govern espanyol que va prohibir els vols directes des dels aeroports de l'Estat fins a Itàlia i ara ha estat el president dels Estats Units, Donald Trump, que ha suspès totes les connexions entre els EUA i Europa. Què has de fer si tenies un viatge programat les properes setmanes? Pots recuperar els diners?

 

La majoria de companyies aèries han optat per oferir canvis de dates sense recàrrecs addicionals. Aquests, però, no es podran fer en dies festius ni de vacances d'estiu. Així, en queden exclosos la Setmana Santa, el pont del primer de maig, l'estiu (del 16 de juny al 15 de setembre) i el pont del 12 d'octubre. És així pel que fa a les dues aerolínies espanyoles que viatgen entre Madrid o Barcelona i els EUA, Iberia i Air Europa. 

 

En els dos casos, les empreses han reaccionat ràpid i han posat a disposició dels seus clients una guia de com han d'actuar en el cas que haguessin comprat algun vol per anar als Estats Units entre l'11 de març i el 3 d'abril. Serà aquest mes que s'estendrà la prohibició imposada per Trump, que afecta tots els països d'Europa excepte el Regne Unit. En concret, són els ciutadans no residents als EUA que han estat a l'espai Schengen els últims 14 dies que tindran restringit l'accés al país nord-americà. La mesura no afecta els residents.    

  • Iberia

Contactats per VIA Empresa, a Iberia asseguren que encara estan preparant les condicions per als passatgers que tinguessin un vol. L'aerolínia cobreix els trajectes de Barcelona a Boston, Nova York i San Francisco. Segons les instruccions que ofereixen al seu web, els passatgers podran triar unes altres dates per volar fins al 30 de novembre, exceptuant les vacances i festivitats ja especificades. Els clients també tenen l'opció de sol·licitar un bonus amb l'import del bitllet. Això és vàlid per a aquells que van comprar els bitllets fins al 6 de març. 

  • Air Europa

Pel que fa a Air Europa, fonts de l'empresa indiquen que hi haurà uns 120 vols afectats, ja que en tenen un de diari a Miami i Nova York (d'anada i tornada). Les condicions que ofereix l'aerolínia -que passarà a formar part del grup d'Iberia, IAG, com a màxim al 2021- són molt similars. És possible fer un canvi de dates també vàlid fins al 30 de novembre sense penalització (excepte en períodes de vacances) o obtenir un val pel preu del bitllet per bescanviar fins a finals d'any. A més, però, ofereixen canviar la ruta. En aquest cas, l'usuari pot triar qualsevol destinació d'Europa, Amèrica o Àfrica fins al 15 de juny i pagar la diferència entre les tarifes, si n'hi ha.   

Les altres aerolínies que cobreixen rutes directes entre l'aeroport del Prat i els Estats Units són: Delta Airlines, American Airlines, Norwegian i United Airlines.

  • Delta Airlines

La primera també ha aplicat la política de no recàrrecs extra per canvis de dates en tots els vols cancel·lats pel coronavirus que s'hagin comprat abans del 9 de març. El client pot triar una data fins al 31 de desembre per canviar el bitllet. En el cas d'haver comprat el vol entre el primer i el 31 de març del 2020, el període per canviar-lo és més llarg, fins al 28 de febrer del 2021. 

  • American Airlines

L'aerolínia nord-americana ofereix l'opció de canviar els vols cap a Europa que s'haguessin comprat abans del dia 1 de març. El client haurà d'abonar la diferència de preu, si n'hi ha, i podrà volar fins al 31 de desembre d'aquest any o fins la data en què es compleixi un any des que es va comprar el bitllet, la que arribi abans. 

  • Norwegian

​Norwegian ha aplicat la mateixa norma per a qualsevol viatge entre el 7 de març i el 31 d'agost, sigui o no a un país amb restriccions pel coronavirus. La companyia ha decidit no aplicar recàrrecs per canvis de data o destinació, però només es poden triar vols que s'enlairin, com a màxim, el dia 31 d'agost. Per a què s'apliqui aquesta condició, les reserves han d'haver estat fetes entre els dies 6 i 22 de març, exceptuant els vols amb origen o destinació a Àustria, Itàlia o els Estats Units. En aquests tres casos, els bitllets comprats abans del 6 de març també podran ser canviats amb aquestes condicions. El client haurà de pagar la diferència de preu. 

  • United Airlines

​La política de United Airlines també és més àmplia, amb absència de penalització per a tots els vols programats entre el 10 de març i el 30 d'abril. És igual l'origen, la destinació o quan es va comprar el bitllet. Anteriorment, l'aerolínia ja havia aplicat condicions semblants per als vols entre els Estats Units i la Xina, Corea del Sud i Itàlia. 

El crit de les aerolínies

Mentre aplicaven reajustaments i reprogramaven vols, les companyies aèries europees reclamaven ajuda de les administracions públiques. I és que s'esperen més límits als moviments entre països per contenir la pandèmia. En conjunt, les aerolínies calculen que deixaran d'ingressar entre 20.000 i 40.000 milions d'euros pel Covid-19. És l'estimació que fa el lobby A4E, que inclou empreses com Air France-KLM, Easyjet, IAG, Lufthansa, Ryanair, Norwegian, TAP Air Portugal, Aegean, Boeing i Airbus, entre d'altres. 

"Nosaltres no som de les més afectades per la restricció als EUA", afirmen fonts d'Air Europa a VIA Empresa. Però l'empresa ja ha presentat un ERO temporal, el primer en el sector. I és que a les cancel·lacions provocades per la prohibició de volar entre certes zones afectades s'hi afegeix el descens de la demanda per la por a la pandèmia. L'aerolínia Latam, per exemple, assegura que reduirà un 30% els vols internacionals que ofereix a causa dels dos escenaris. 

Entre les demandes de les companyies aèries destaca una que la Comissió Europea ja ha acceptat. És l'exempció de la norma de les franges horàries, també conegudes com slots. Aquesta diu que les aerolínies han d'utilitzar un mínim d'un 80% de l'espai d'enlairament i aterratge que tenen designats per no perdre'ls l'any següent. Tot i que la UE ja ha anunciat que s'aplicaria l'exempció per la crisi del coronavirus, no ha especificat fins quan durarà. A4E reclama que sigui fins després de l'estiu.