• Economia
  • VTC, el rei Salomó i quatre anys de (des)gràcia

VTC, el rei Salomó i quatre anys de (des)gràcia

El nou decret llei frena les llicències de vehicles de lloguer amb conductor i passa la pilota a l'administració local

Un taxista amb una careta d'Anonymous i una pancarta amb la inscripció 'Uber Off'. | ACN
Un taxista amb una careta d'Anonymous i una pancarta amb la inscripció 'Uber Off'. | ACN
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
03 d'Octubre de 2018

Una decisió salomònica implica "saviesa, prudència i justícia", segons la història bíblica i la cultura popular. El Consell de Ministres va aprovar el passat divendres un decret llei per frenar les llicències de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) i passar així la pilota a les comunitats autònomes i als ajuntaments amb un període de gràcia (o desgràcia) transitòria de quatre anys. "És una solució salomònica que no deixarà molt satisfet ni al sector del taxi ni al dels VTC", augurava el ministre de Foment, José Luis Ábalos, poc abans de la reunió de directors generals de transport de les comunitats que té lloc aquest dimecres a Madrid. Les reaccions no s'han fet esperar.

 

Ábalos: "És una solució salomònica que no deixarà molt satisfet ni al sector del taxi ni al dels vehicles llogats amb conductor"

Segons la patronal Unauto-VTC que representa el 90% del sector, el Govern espanyol ha cedit al "xantatge" del taxi i ha creat "inseguretat jurídica" pels treballadors que depenen d'aquestes llicències. El president d'Unauto, Eduardo Martín, ha titllat el decret "d'embolic i disbarat" i ha acusat els taxistes de voler "tornar 40 anys enrere, eliminar i erradicar la competència defensant el monopoli que porten gaudint tantíssims anys". 

El fundador i president de Cabify, Juan de Antonio, ha criticat també que Ábalos no hagi contactat amb ells per parlar sobre el decret: "Perjudica la mobilitat dels ciutadans perquè tenir 17 marcs legals diferents no ajuda a la inversió de les empreses". A l'altre costat de la carretera, les principals associacions de taxistes com Fedetaxi o Antaxi han advertit també que una moratòria no resoldrà el problema. 

 

Actualment, hi ha 11.200 llicències VTC arreu d'Espanya, principalment a Madrid amb més del 40% del total però també a Barcelona, alhora que hi ha 9.000 més pendents de resolució judicial. A tall de comparació, hi ha 65.500 llicències de taxi. Segons la llei, la ràtio hauria de ser d'una VTC per 30 taxis però la partida ja es mou un a cinc i tot sembla indicar que assolirà la fita d'un a tres. 

La moratòria que indemnitza

Un cop superada la moratòria dels quatre anys, cada ciutat tindrà el seu propi circuit i flota de transport urbà i és que seran les comunitats autònomes, els municipis i les àrees metropolitanes qui establiran la ràtio, els límits i la gestió de llicències. Tal com ja passa amb els taxis, els cotxes compartits, les bicicletes o els patinets de lloguer.

"S'ha actuat amb objectivitat i racionalitat", ha reiterat el ministre de Foment. Fins a l'horitzó del 2022, les VTC estaran blindades i no podran suprimir-se com tampoc les seves condicions de precontractació. Ara bé, sí que es podrà començar a regular ja la recollida de clients, els horaris i torns dels conductors, el recorregut màxim i mínim o les característiques tècniques del vehicle, entre d'altres.

Aquest estiu, el taxi va cremar... El motiu? Les VTC i la "suspensió cautelar" per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) sobre la normativa de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que restringia l'activitat d'Uber, Cabify i companyia. Aquesta decisió judicial recollia la petició de lliure mercat i competència de, valgui la redundància, la Comissió Nacional del Mercats i Competència (CNMC). 

Taxistes es manifesten a l'Arc de Triomf de Barcelona contra la suspensió del reglament aprovat per l'AMB. | ACN

Taxistes es manifesten a l'Arc de Triomf de Barcelona contra la suspensió del reglament aprovat per l'AMB. | ACN

Ara, segons Ábalos, el decret llei té un període de transició per amortitzar la llicència VTC i compensar així a tots aquells que la perdin a partir del 2022 i no puguin donar servei de transport urbà: "Si algú entén que li suposa un perjudici respecte a la perspectiva que tenia, aquests quatre anys adquireixen una naturalesa indemnitzadora". I si a tot això encara hi ha una indemnització complementària serà en forma de moratòria addicional. 

Atac català a l'Estat

El decret llei impulsat des del Ministeri de Foment tampoc ha deixat especialment "content" al Govern. Tant és així que la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha criticat que "la ineficàcia de l'Estat ha creat aquest problema de cohabitació entre el servei públic de transport i el servei d'arrendament de vehicles amb conductor". Encara més: "El sistema temporal de restriccions a les llicències VTC intenta evitar responsabilitats patrimonials". 

"La ineficàcia de l'Estat ha creat aquest problema de cohabitació entre el servei públic de transport i el servei d'arrendament de vehicles amb conductor"

En aquest sentit, el departament dirigit per Damià Calvet insisteix a implementar mesures com: la creació d'un registre electrònic on les empreses de VTC comuniquin els serveis que volen prestar, l'elaboració d'un distintiu pels vehicles o la moratòria segons la qual les llicències domiciliades a Catalunya només es poden transmetre al cap de dos anys del seu atorgament. 

De tot plegat, es parlarà tant a la comissió d'aquest dimecres com a les futures reunions que la Conselleria de Territori mantindrà amb el sector dels taxis, VTC i AMB per fixar les mesures temporals de restricció de les condicions de les llicències. El rellotge ja corre a l'espera que el Govern espanyol sumi una majoria parlamentària al Congrés de Diputats per convalidar el nou decret llei en menys de 30 dies. 

Una pintada amb el lema 'El taxi unido jamás será vencido. |ACN

Una pintada amb el lema 'El taxi unido jamás será vencido. |  ACN

Mentrestant, l'Àrea Metropolitana de Barcelona ja ha demanat al TSJC que aixequi la mesura cautelar de suspensió del seu nou reglament d'ordenació de les llicències. "L'AMB instarà la Generalitat a desenvolupar conjuntament el màxim nombre de mesures de limitació i regulació de les prestacions de les VTC, que el mateix decret llei preveu, amb l'objectiu de reduir els seus efectes negatius", han apuntat.  

"Talleu el nadó en dos, i doneu-ne una meitat a cada dona", va dir Salomó per desencallar el conflicte de dues mares que es disputaven la custòdia d'un infant. "No! Si us plau, no mateu el nen. Doneu-l’hi a ella!", cridà l’autèntica mare. I l'altra dona respongué: "Ni teu ni meu; que el tallin en dos". Salomó va cloure la disputa: "No mateu el nen! Doneu-l’hi a la primera dona. Ella és la seva mare". 

Qui serà l'autèntica mare: taxis i/o VTC? Que no hi falti mai la saviesa, la prudència i la justícia i sobretot que no mori el transport urbà.