• Economia
  • Wecaria, la postvenda digital dels tallers mecànics

Wecaria, la postvenda digital dels tallers mecànics

L’empresa de Terrassa, ubicada al Logistics 4.0 Incubator, desenvolupa un software per disposar de dades en temps real de l’estat dels vehicles dels clients

Xavi Espinal i Marc Busom, fundadors de Wecaria | Cedida
Xavi Espinal i Marc Busom, fundadors de Wecaria | Cedida
Barcelona
30 d'Octubre de 2024
Act. 30 d'Octubre de 2024

De l’experiència familiar de Xavi Espinal, un dels fundadors de la companyia, que era propietària de diferents tallers mecànics, va sorgir l’embrió de què avui dia és Wecaria. Dificultats de fidelitzar els usuaris i una manca important en els processos de digitalització formaven part dels hàndicaps del sector. En aquest context, Espinal i Marc Busom, l’altre fundador de la companyia, van apostar per una tecnologia que permetés anticipar-se a les necessitats dels clients. El seu projecte, creat l’any 2021, desenvolupa solucions per digitalitzar automòbils, com per exemple que els tallers mecànics disposin de dades, en temps real, de l’estat dels vehicles dels seus clients. És una de les 12 iniciatives que es va incorporar el passat mes de maig al Logistics 4.0 Incubator, la incubadora logística del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB).

 

El software de Wecaria l’utilitzen els tallers mecànics a través de les dades que recullen dels seus clients, que alhora tenen descarregada una aplicació. “L’objectiu és obtenir la informació remotament i passin de tenir una actitud passiva a una proactiva”. Així n’explica el funcionament Marc Busom, que posa com a exemples d’accions que permet el sistema, la revisió, el canvi d’oli o la fidelització mitjançant els descomptes. El resultat de tot plegat és que els usuaris acudeixen més al taller. “En venir més sovint es gasten més diners”. Els estudis de la companyia indiquen que amb la utilització del software, la productivitat s’incrementa un 21% de mitjana.

La startup opera a tallers de tot l’Estat espanyol. De fet, disposa de presència arreu del territori tot i tenir una distribució una mica irregular. Busom afirma que “treballem amb tota mena de tallers, siguin els serveis oficials de les grans marques, o els multimarques”. De fet, un dels objectius a curt termini és el creixement comercial.

 

Wecaria actua com una startup de dades vinculada al sector de l'automoció, la mobilitat i la logística

Ecosistema logístic

Wecaria, que té la seu central a Terrassa, va aterrar fa uns mesos al Logistics 4.0 Incubator del CZFB. Prèviament, havia participat en un programa d’acceleració empresarial de Lanzadera. Amb la presència a la incubadora logística, Busom al·ludeix a la importància de “fer contactes, rebre coneixements mitjançant la formació i ser partícip d’un ecosistema logístic, que complementa la nostra activitat centrada en la mobilitat”. En la plantilla de la firma, a part dels dos socis fundadors, hi són presents diversos desenvolupadors de software i col·laboradors externs.

De moment, la companyia es vol posicionar al mercat estatal, operant amb diferents tipologies de tallers. Busom precisa que el model de negoci que proposen pels tallers permet obtenir una rendibilitat en poc temps amb un nombre limitat de clients.

"A la incubadora, fem contactes, rebem coneixements mitjançant la formació i som partíceps d’un ecosistema logístic que complementa la nostra activitat centrada en la mobilitat”

Wecaria actua com una startup de dades vinculada al sector de l'automoció, la mobilitat i la logística. Connecten vehicles (cotxes, motos, furgonetes, camions...) i extreuen les dades de la centraleta a fi de desenvolupar nous models i serveis. Busom afegeix que “digitalitzem vehicles i analitzem les seves dades en temps real, oferint als conductors l'experiència i els avantatges de tenir un cotxe connectat i als tallers i als concessionaris un motor de campanyes de màrqueting per a automòbils únic basat en les necessitats i el quilometratge de cada vehicle”. La tecnologia serveix per simplificar l’anàlisi de dades. Entre la seva cartera de serveis, s’hi inclouen els destinats a flotes (geolocalització i bloqueig remot) i a tallers i concessionaris (automatitzant el màrqueting sobre la base de les necessitats reals de cada vehicle). 

Des del Logistics Incubator 4.0 s'assenyala que la tasca de companyies com Wecaria "ens reafirma en la nostra aposta de comptar amb una plataforma que ofereix serveis de valor afegit al col·lectiu empresarial, científic i tecnològic per a dissenyar productes i processos innovadors que estan transformant la indústria logística cap a un sector més digital, connectat i eficient”.

El futur de la postvenda

Wecaria planteja la construcció d’un ecosistema connectat per a resoldre els reptes de la mobilitat dels tallers, conductors, administració i qualsevol altra organització privada. Aquest ecosistema aconsegueix que la conducció sigui més segura, més eficient i més sostenible, reduint d'aquesta manera el nombre d'accidents per falta de manteniment, agilitzar la cadena d'accions en cas de sinistre, reduir les emissions dels vehicles i contrarestar el seu CO2 plantant arbres en diferents llocs del territori en el qual opera.

Prenent com a base que la fidelització és el sant greal de la indústria automotriu, especialment quan els clients dels vehicles ja no disposen de garantia de fàbrica, la solució de Wecaria implica retenir els usuaris. El fenomen de la fugida dels tallers oficials és amb el qual combat l’empresa. Abans que acabin marxant, el missatge de Wecaria rau en què fidelitzar surt set vegades més barat que aconseguir un nou client. En aquest escenari és on es vol presentar com el referent en la digitalització de la postvenda dels tallers mecànics. Ara, segons afegeixen els seus impulsors, només requereixen finançament per guanyar múscul i desplegar la seva tecnologia.