06
de Novembre
de
2013
El futbolista del Barça, Leo Messi, és la figura triada per l'empresa xinesa Tencent per popularitzar WeChat, l'aplicació de missatgeriainstantània nascuda l'any 2011 i que ja triomfa a la Xina. WeChat es presenta com l'evolució del popular WhatsApp, amb un disseny més atractiu i noves funcions. Però si alguna cosa fa diferent aquesta aplicació, coneguda al seu país d'origen com a WeiXin (breu missatge) és la seva doble funció social i econòmica.
Popularitat com a negoci
De la mateixa manera que moltes empreses fan servir Twitter o Facebook per comunicar-se amb els seus clients i anunciar els seus productes, a la Xina ho fan també amb WeChat. L'aplicació té una secció anomenada Moments, on els usuaris pengen fotos, comentaris, cançons o enllaços mostrant així les seves preferències, inquietuds i rutines.
Així doncs, és habitual que restaurants, marques de roba, sales de cinema o personatges famosos, tinguin el seu propi perfil a WeChat i a través d'enllaços o codis QR anunciïn les seves darreres novetats a banda de interactuar amb el seu públic. Ho fan amb un estil molt asiàtic: personalitzant les emoticones i fent servir populars dibuixos animats.
L'èxit a la Xina és més que evident. Més de 400 milions d'usuaris al seu país d'origen i un creixement dels ingressos que segons el Ministeri d'Industria és proper al 60%, aquest 2013. Aquest triomf s'explica per la popularitat del producte estrella de Tencent: el QQ. Aquest equivalent a l'antic Messenger de Microsoft té més de 800 milions de persones registrades a la Xina i encara és (amb el permís del seu germà petit WeChat) l'eina de comunicació 2.0 més utilitzada. Molts usuaris de QQ van fer el pas lògic a WeChat quan Tencent va voler popularitzar-lo per a mòbils i va dotar de contingut la seva nova aposta. Amb la Xina sota control, ara l'objectiu és el món.
Més enllà de l'Àsia
Els plans de WeChat passen per començar amb una forta campanyapublicitària a més de quinze països entre els que destaca Espanya, Brasil, Mèxic i l'Índia, i aprofitar les multinacionals xineses com a principal aparador. "Ens surti bé o no aquesta és una oportunitat que només tindrem una vegada a la vida", explicava el cofundador de Tencent, Ma Huateng, referint-se a la internacionalització, en una ponència al Global Mobile Internet Congrés a Pequín.
De moment les coses no els van malament i ja tenen mes de 100 milions d'usuaris fora de la Xina i amenacen seriosament els seus competidors WhatsApp i la japonesa Line. No obstant, l'èxit es limita força a l'Àsia i encara no ha quallat amb força a un mercat europeu i nord-americà que es resisteix a abandonar WhatsApp.
Avantatges de WeChat
Desavantatges de WeChat
Popularitat com a negoci
De la mateixa manera que moltes empreses fan servir Twitter o Facebook per comunicar-se amb els seus clients i anunciar els seus productes, a la Xina ho fan també amb WeChat. L'aplicació té una secció anomenada Moments, on els usuaris pengen fotos, comentaris, cançons o enllaços mostrant així les seves preferències, inquietuds i rutines.
Així doncs, és habitual que restaurants, marques de roba, sales de cinema o personatges famosos, tinguin el seu propi perfil a WeChat i a través d'enllaços o codis QR anunciïn les seves darreres novetats a banda de interactuar amb el seu públic. Ho fan amb un estil molt asiàtic: personalitzant les emoticones i fent servir populars dibuixos animats.
L'èxit a la Xina és més que evident. Més de 400 milions d'usuaris al seu país d'origen i un creixement dels ingressos que segons el Ministeri d'Industria és proper al 60%, aquest 2013. Aquest triomf s'explica per la popularitat del producte estrella de Tencent: el QQ. Aquest equivalent a l'antic Messenger de Microsoft té més de 800 milions de persones registrades a la Xina i encara és (amb el permís del seu germà petit WeChat) l'eina de comunicació 2.0 més utilitzada. Molts usuaris de QQ van fer el pas lògic a WeChat quan Tencent va voler popularitzar-lo per a mòbils i va dotar de contingut la seva nova aposta. Amb la Xina sota control, ara l'objectiu és el món.
Més enllà de l'Àsia
Els plans de WeChat passen per començar amb una forta campanyapublicitària a més de quinze països entre els que destaca Espanya, Brasil, Mèxic i l'Índia, i aprofitar les multinacionals xineses com a principal aparador. "Ens surti bé o no aquesta és una oportunitat que només tindrem una vegada a la vida", explicava el cofundador de Tencent, Ma Huateng, referint-se a la internacionalització, en una ponència al Global Mobile Internet Congrés a Pequín.
De moment les coses no els van malament i ja tenen mes de 100 milions d'usuaris fora de la Xina i amenacen seriosament els seus competidors WhatsApp i la japonesa Line. No obstant, l'èxit es limita força a l'Àsia i encara no ha quallat amb força a un mercat europeu i nord-americà que es resisteix a abandonar WhatsApp.
Avantatges de WeChat
- Independència: No cal lligar el teu compte de WeChat a un número de telèfon. Amb un nom d'usuari i contrasenya pots fer-lo servir a qualsevol dispositiu mòbil.
- Animacions: Emoticones personalitzades, dibuixos que es mouen, i constants actualitzacions i millores fan de WeChat un aplicació més atractiva.
- Versatilitat: WeChat permet vídeo trucades, converses en mode walkie-talkie, trucades de veu i la possibilitat de tenir la teva pròpia targeta de visita en un codi QR. A més, la senzilla funció de missatges de veu és de les més utilitzades a la Xina.
- Aparador: A diferència de WhatsApp, WeChat permet que empreses i marques puguin colar-se als mòbils de la gent amb els seus perfils propis oferint publicitat i interacció amb el client.
Desavantatges de WeChat
- Desconfiança: Tot i que molta gent no sap que és una aplicació xinesa, a occident encara hi ha força recels a productes tecnològics provinents del gegant asiàtic.
- Seguretat: El fet d'estar registrat en una aplicació xinesa exposa els seus usuaris al omnipresent control a la xarxa de les autoritats xineses. Aquest fet provoca força por en relació a la intimitat de les comunicacions.
- Poca implantació: De res serveix tenir instal·lat WeChat si no tens contactes amb qui interactuar i compartir les teves vivències i converses.
- Contrast: Excés d'emoticones, stickers que es mouen, dibuixos animats, poden ser excessiu per usuaris occidentals que prefereixen senzillesa i elegància en comparació a l'histrionisme o infantilisme asiàtic.