Fabricar un vehicle és un resultat complex, en els quals tots els agents de la cadena de subministrament han de treballar en un equilibri entre eficàcia i rendibilitat. Tot i que com a consumidors només en som conscients de la marca que comercialitza el producte final, el procés no pot funcionar sense la tasca dels proveïdors, que en el mercat de l’automòbil es coneix com a Tier. En aquest context és on s’ha de situar l’activitat de Zatorcal, una empresa familiar fundada l’any 1999, orientada a la fabricació de maquinària per al sector de l’automoció. Ubicada a Santa Maria de Palautordera, els seus inicis es remunten a la fabricació de peces de zinc. Progressivament, ha anat incorporant la injecció de magnesi i alumini. Centrada exclusivament en l’automòbil, Zatorcal treballa per als Tier 1, els proveïdors directes dels fabricants de cotxes. Recentment, la companyia ha ampliat les seves línies de producció. En aquesta operació és on ha intervingut l’Institut Català de Finances (ICF). L’organisme pertanyent a la Generalitat de Catalunya ha afavorit que la firma produeixi materials amb més valor afegit.
L’empresa familiar de segona generació està ara gestionada per Eugeni Torras. Així, explica que “sempre ens hem dedicat a subministrar peces d’automoció a empreses entre les quals es troben els principals Tier 1 del mercat”. Els productes que venen des de Zatorcal són retrovisors, suports de pantalles o els sistemes d’aquestes. A Santa Maria de Palautordera, es realitzen els processos de fosa dels metalls, la injecció i la fabricació de les peces, majoritàriament d’alumini.
Eugeni Torras: "El fet de treballar amb plataformes diferents d’una gran quantitat de fabricants ens fa diversificar els nostres projectes i els centres de subministrament amb els quals col·laborem”
Zatorcal col·labora amb alguns dels principals proveïdors del Tier 1, com poden ser els casos de Continental, Magna, que disposa d’una planta a Polinyà, o Marelli. En aquests moments, Torras assenyala que el 40% del volum de negoci de la companyia procedeix del mercat interior, mentre que el 60% restant són productes que s’exporten, especialment a Europa. “El fet de treballar amb plataformes diferents d’una gran quantitat de fabricants ens fa diversificar els nostres projectes i els centres de subministrament amb els quals col·laborem”.
Suport a un projecte industrial
Darrerament, Zatorcal ha fet un pas endavant, assolint una nova línia d’activitat, basada en la producció d’alumini pels fars dels vehicles, que com assegura Torras, “cada vegada són més grans i tenen un pes major”. Aquesta millora fa que “incrementem la productivitat, doblant la producció i sent més eficients i sostenibles”, explica Torras. La nova línia ha sigut possible gràcies al crèdit d’un milió d’euros aportat per l’ICF, que ha facilitat la fabricació de peces de mides més grans, incorporant en el seu ventall de productes components electrònics i més valor afegit.
Respecte al suport de l’ICF, Eugeni Torras comenta que “teníem una relació fluida des de l’any 2016 i estem contents per la seva aportació, donant suport a un projecte industrial i de futur”. En aquest sentit, afegeix que la relació amb l’ICF “resulta àgil, ja que ofereixen unes condicions financeres millors que les dels bancs tradicionals, amb més carències i amb uns terminis més llargs per al retorn del crèdit”.
L'ajut de l'ICF ha facilitat la fabricació de peces de mides més grans, incorporant en el seu ventall de productes components electrònics i més valor afegit
Originalment, Zatorcal va començar a treballar amb zamak, un aliatge de zinc, alumini, magnesi i coure. El fet que aquest material tingués un pes més elevat va provocar que les produccions es traslladessin a l’alumini, principal component desl sistemes d’injecció, i el magnesi, més lleuger i car, que se sol utilitzar amb vehicles de gamma alta. Torras precisa que “el nostre grau de diversificació fa que quasi totes les marques del mercat tinguin peces nostres”. Entre aquestes, es troben les pantalles de navegació de Seat, Skoda, els fars de Mercedes i Audi, els sistemes de so de Jaguar i Land Rover, les manetes de Ferrari o els retrovisors de Renault i Suzuki. El responsable de Zatorcal revela que “un dels nostres punts de diferenciació és la versatilitat per adaptar-nos a les necessitats dels proveïdors amb peces metàl·liques d’alumini i magnesi”.
A la planta de Zatorcal a Santa Maria de Palautordera, hi treballen 90 persones. Després de dos anys d’un estancament de les vendes, la companyia va facturar 25 milions d’euros el 2023. Eugeni Torras admet que en els darrers temps, la companyia s’ha trobat en la necessitat de créixer, produint més amb més capacitat per satisfer les necessitats dels seus proveïdors.
Amb aquesta consolidació, les pròximes marxes de la companyia vallesana s’orienten a un projecte amb el fabricant de components d’automòbil Magna per dissenyar retrovisors interiors. És el que es coneix com a ‘Drive Monitoring System’, una tecnologia avançada dissenyada per a millorar la seguretat i l'eficiència en la conducció de vehicles. El sistema utilitza una combinació de sensors i algoritmes per a monitorar i analitzar el comportament del conductor en temps real. A més, Zatorcal també col·labora en una iniciativa per fabricar pantalles de magnesi per la multinacional alemanya Bosch.