• Economia
  • Les zones restringides del Port de Barcelona s’obren a la ciutadania

Les zones restringides del Port de Barcelona s’obren a la ciutadania

El port permet visitar zones tancades al públic com la Zona d'Activitats Logística (ZAL), la terminal Best i La Farola durant les primeres Jornades de Portes Obertes

El Port de Barcelona és una de les grans infraestructures de Catalunya | iStock
El Port de Barcelona és una de les grans infraestructures de Catalunya | iStock
Barcelona
25 de Maig de 2024

A la ciutat comtal, el port és un enigma fascinant que impulsa l'economia. Segons el president del port, Lluís Salvadó, tot i que el Port Vell és un espai molt conegut per a la ciutadania, els visitants només coneixen 80 de les 1.140 hectàrees que configuren el Port de Barcelona. Ara, el port ens brinda l'oportunitat de descobrir algunes d’aquestes zones desconegudes i com aquest nucli logístic influeix en el desenvolupament econòmic, revelant una part d'aquest misteri.

El programa Endinsa't al Port farà possible això a través de visites per terra i mar i de diverses activitats lúdiques i divulgatives. Així, es podrà conèixer el dia a dia del port de manera més detallada. “L'objectiu de les jornades és apropar el port a la ciutadania per mostrar el port en la seva globalitat, explicar la importància del port per a la vida de la gent i donar a conèixer la seva història”, va destacar el director de Port Vell, David Pino, durant la presentació de les primeres Jornades de Portes Obertes celebrada a la rambla de l’antic Rompeolas, a l’espai de Marina Vela el passat mes. 

El Port de Barcelona ha omplert el 99% de les més de 16.000 entrades

El Port de Barcelona ha omplert el 99% de les més de 16.000 entrades per a les visites guiades de les seves primeres Jornades de Portes Obertes, que tindran lloc aquest cap de setmana, del divendres 24 fins al diumenge 26 de maig, coincidint amb el Dia Marítim Europeu. Els assistents poden conèixer de bracet de professionals de cada àmbit des de com funciona una terminal de contenidors fins a com el Port de Barcelona està integrant els drons i la tecnologia 5G a les seves instal·lacions o com té previst connectar els vaixells a la xarxa elèctrica a través del projecte Nexigen. També es posa l'accent en l’educació ambiental incorporant tallers per descobrir la vida marina de Barcelona i conèixer els diferents desafiaments que suposa. A més, el port permet visitar zones restringides de les seves instal·lacions que normalment estan tancades al públic com la Zona d'Activitats Logística (ZAL), la terminal Best i La Farola, mitjançant visites en bus. Hi haurà tres línies d'autobusos: la primera des del moll de Barcelona, la segona des de l'estació de Renfe del Prat i la tercera des del barri de la Marina del Prat Vermell.  

La ZAL Port, o 'hub' logístic

La ZAL Port és la plataforma logística intermodal del Port de Barcelona
La ZAL Port és la plataforma logística intermodal del Port de Barcelona | Port de Barcelona

La ZAL Port és la plataforma logística intermodal del Port de Barcelona, ubicada dins del mateix port. És la primera plataforma logística portuària d'Espanya, i actua com un hub logístic i motor econòmic de Barcelona. El seu desenvolupament s'ha convertit en un model a seguir, fins al punt que el terme "ZAL" s'ha generalitzat.

A més, la ZAL Port intenta generar trànsit marítim oferint serveis d'infraestructura logística i prioritza els serveis que faciliten la conciliació laboral, personal i familiar. Aquest compromís és avalat per més de 100 empreses instal·lades i més de 6.000 treballadors directes. D'altra banda, la ZAL Port aposta per les energies renovables i el principi de precaució com a pilars de la seva sostenibilitat, amb una gestió ètica i socialment responsable.

La terminal Hutchison, més coneguda com la terminal de BEST

La terminal Hutchison del port de Barcelona
La terminal Hutchison del port de Barcelona | Cedida
 

El juny de 2006, Hutchison Ports, un operador global asiàtic, va adquirir Terminal Catalunya (Tercat) per 230 milions d'euros. La veritable expansió va arribar el setembre de 2012, quan va començar a gestionar les instal·lacions de càrrega del moll Prat, les més importants del Port de Barcelona. Avui dia, la terminal BEST s'estén per 800.000 hectàrees i funciona de manera semiautomàtica. 

Hutchison Ports BEST, la primera terminal semiautomatitzada del grup, és el projecte portuari més avançat del Mediterrani. Des de la seva obertura el setembre de 2012, ha assolit les majors taxes de productivitat a Europa. La terminal pública de contenidors té com a objectiu reduir les seves emissions de gasos d'efecte hivernacle en un 80% per a 2030 i assolir zero emissions netes abans del 2040. Entre 2021 i 2022, ja va reduir la seva empremta de carboni en un 57%, la qual cosa li ha valgut reconeixements del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. A més, el març passat va rebre la primera subestació Onshore Power Supply (OPS), que proporcionarà electricitat als vaixells portacontenidors.

La Farola, un símbol mariner que narra la història d'un barri

La Farola, el nom amb què es coneix el monument, està situada dins del port de Barcelona
La Farola, el nom amb què es coneix el monument, està situada dins del port de Barcelona | Port de Barcelona

L'antic far del Llobregat, més conegut com La Farola, va ser rehabilitat pel Port de Barcelona després d'anys d'abandonament. Actualment, es troba dins del port i el seu accés està restringit. Va ser encès per primer cop el 1852, quan la Marina encara tenia platja i el riu Llobregat encara seguia el seu curs natural abans que es desviés per les ampliacions del port. Avui en dia es troba davant el canal principal de la Bocana Sud, sense accés directe pel públic. Aquest cap de setmana gràcies a les primeres Portes Obertes del Port de Barcelona, amb el lema Endinsa't al Port, els veïns podran tornar a gaudir de l'estructura, ja que es permet visitar zones restringides de les seves instal·lacions com La Farola.