Com un degoteig constant, gota a gota, hub a hub, Catalunya ha superat aquest estiu el centenar de hubs tecnològics que han decidit instal·lar-se al territori. Només fa cinc mesos, la Mobile World Capital Barcelona, Acció i l’Ajuntament de Barcelona presentaven l’informe Tech Hubs Overview amb un gran anunci: a Catalunya la implantació de hubs tecnològics s’havia duplicat en només cinc anys, passant de 43 l’any 2018 a 96 el 2023. Però des del febrer el degoteig no ha cessat i amb els anuncis d’AstraZeneca, Numintec (Telavox), Lufthansa, Unilever i Blue Tech `Port, Catalunya ja ha assolit el centenar de hubs tecnològics al territori.
Són cinc els anuncis, encara que no tots cinc estan ja implantats. Els de Numintec, Lufthansa i Blue Tech Port ja estan donant les seves primeres passes, el d'Unilever està en fase de reclutament i el d’AstraZeneca encara està per estrenar. Ara bé, és probablement el major hub de tots cinc: la companyia biofarmacèutica ha anunciat una inversió de 800 milions d’euros en els pròxims cinc anys i la creació de 1.000 llocs de treball científics i d’alta tecnologia.
De fet, en aquest degoteig de hubs no són tot noves obertures. També hi ha anuncis d’inversions per actualitzar i modernitzar els centres existents. És el cas de la farmacèutica alemanya Boehringer, que el juny va anunciar una inversió de 13 milions d’euros per digitalitzar i modernitzar el seu centre tecnològic ubicat a Sant Cugat del Vallès, el tercer major hub digital que té la companyia a escala mundial, després dels ubicats a Ingelheim i els Estats Units. Amb aquesta ampliació, el hub amb 10 anys de trajectòria incrementarà la seva plantilla un 10%, de 300 a 330 treballadors.
Es tracta d’una tendència a l’alça que, segons càlculs de Barcelona Digital Talent, es mantindrà -com a mínim- fins al 2025 i resultarà en 20.000 llocs de treball i 2.000 milions d’euros de facturació anual. Segons l’informe de la Mobile World Capital Barcelona (MWCB), actualment a Catalunya hi ha “més de 15.000 llocs de treball estables en empreses de tecnologia que fixen el seu centre de treball a Catalunya i [que generen] un impacte econòmic superior a 1.400 milions d’euros anuals”.
Un mapatge per la terra dels hubs
Diem que Catalunya és terra de hubs malgrat que la medalla, realment, se l'hauria d'emportar Barcelona i la seva Àrea Metropolitana. Segons dades de la MWCB, el 78% d'aquests centres estan ubicats a la ciutat de Barcelona, concentrats majoritàriament al 22@ -el 46% del total- i el 21% està a l'AMB. Fora del perímetre de l'AMB només n'hi ha un, a Sitges, el Garraf. Segons el mapatge elaborat per la Mobile, els 96 hubs detectats fins al febrer són: ABB, Acuity Trading, Adesso Spain, AkzoNobel, Alexion Pharmaceuticals, Alkimia Interactive, Allianz, Alstom, Amazon, Bandai Namco Mobile, Bayer, Bitpanda, Boehringer Ingelheim, Bumble, Centiro Solutions, Chartboost, Checkpoint Systems, Cimpress, Cisco Systems, Cloudblue (Ingram Micro), Cofidis Innolab, Contentsquare, Danone, Dedalus, Enel, Essity, Festo, FreeNow, Funplus, Gamehouse, Gameloft, Giesecke + Devrient, HCL Technologies, HP, IBM, IGG, Infor, IO Interactive, King, Laboratorios Hartmann, Larian Studios, LIDL, ManoMano, MediaMarkt, MeetDeal, Microsoft, MiR Robots, Monolithicpower, Moodle, Mytheresa, N26, Nestlé, Netease, Nicecactus, Nimble, Novartis, Nutanix, Ocado Technologies, Omron, Oracle, Outfit7, Paradox Tinto, PayFit, Pepsico, Popcore, Porsche Digital, Riot Games, Roche, Rovio, Sage, Salesforce, Sandsoft, Sanofi, SantéVet, Satellogic, Schneider Electric, Scopely, Shape Games, Siemens Energy, Smilegate, Starbreeze, Technica Electronics, Teladoc Health, Thoughtworks, Tilting point, Triple dot, T-Systems, Ubi Studios, Universal Robots, Unmanned life, Veriff, Viaplay (NENT), Vodoo, Ypsomed i Zeptolab Zurich.
El 78% d'aquests centres estan ubicats a la ciutat de Barcelona, concentrats majoritàriament al 22@
Com a curiositat: cadascun d'ells compta, de mitjana, amb una plantilla de 160 treballadors, i el 73% d'aquests tenen entre 25 i 35 anys. Respecte als sectors de les companyies que els lideren, hi ha tres protagonistes: el gaming, que representa el 32% dels hubs, la indústria (21%) i la salut (13%). Per tecnologies, el 60% desenvolupen aplicacions mòbils, el 57% s'orienta al disseny de l'experiència de l'usuari, el 55% a la intel·ligència artificial i un 54% fa desenvolupament web. S'entén, per tant, que hi ha centres que toquen més d'una tecnologia.
HP, el primer en arribar
HP va ser la primera empresa a radicar un centre de desenvolupament a l’àrea de Barcelona, concretament a Terrassa, l'any 1985, que van traslladar cinc anys després a Sant Cugat del Vallès. Si bé a Terrassa van concebre les instal·lacions com una fàbrica, on tenien 30 treballadors dedicats a la fabricació de plòters gràfics i posteriorment dos enginyers, el centre de Sant Cugat el van plantejar com un campus dedicat a la R+I amb un clar objectiu: liderar la impressió de gran format de la companyia a escala mundial. I de fet, poc temps després, el hub va fer d'aquesta branca del negoci la de més quota de mercat i més rendibilitat d'HP.
Avui dia, la multinacional té "el laboratori més gran del món en impressió 3D i el lideratge mundial de la impressió 3D, des de Sant Cugat", afirmava Ramon Pastor, vicepresident de la companyia en aquest diari fa un parell d'anys. ,
Els darrers en arribar
De les cinc darreres empreses que han anunciat la implantació -present o futura- dels seus hubs tecnològics a Catalunya, la primera i de major volum va ser AstraZeneca, el març. La farmacèutica anglosueca no ha concretat encara quan donarà el tret de sortida el seu centre, en el qual treballaran fins a 1.000 treballadors, però sí ha explicat quina serà la seva principal activitat: coordinar projectes internacionals de les cinc grans àrees terapèutiques d'AstraZeneca -oncologia; cardiovascular, renal i metabolisme; malalties respiratòries i immunologia; vacunes i immunoteràpies; i malalties estranyes-.
Unilever també ha ideat el seu hub amb una clara vocació internacional. Des de Powerhouse Legal -i compartint oficines amb Unilever a Viladecans Business Park-, la companyia de consum i alimentació donarà serveis jurídics a tots els departaments del grup en l'àmbit global. En aquests moments estan contractant la primera onada de 20-30 treballadors, però el grup preveu tenir fins a 100 advocats quan el projecte estigui a ple rendiment.
El hub impulsat pel Port de Barcelona i Tech Barcelona, Blue Tech Port, té com a protagonista l'economia blava. No té pas l'estructura d'una línia de negoci d'una companyia, sinó que neix com un espai d'innovació marítima que, de moment, acollirà entre 10 i 15 empreses vinculades al sector portuari, logístic, robòtica submarina, intel·ligència artificial i farmacèutic. “Parlem de sectors que representen noves oportunitats per a l'ecosistema marítim i portuari”, afirmava Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, a la inauguració del hub ubicat al Pier 01; i afegia: “Volem agafar l’impuls tecnològic i d’innovació que té la Copa Amèrica, més enllà de l’àmbit esportiu”.
Lufthansa, que ha decidit anar de bracet d'un partner local, Quantion, crearà 300 llocs de treball a Barcelona amb el que serà el primer centre tecnològic de la companyia sueca al sud d'Europa. Des del centre desenvoluparà solucions tecnològiques en àmbits com reserves de vols o atenció al client per a tota l'aerolínia.
2,7 milions d'euros és la inversió que ha destinat Telavox per impulsar el seu hub digital al centre de Barcelona. Al capdavant del centre hi serà Numintec, la firma catalana especialitzada en telecomunicacions que Televox va adquirir l'any 2021, amb una plantilla que ara és de 10 treballadors, però que creixerà fins als 60.
Aquestes cinc companyies, que ja no surten a la gràfica de la Mobile World Capital, són les últimes a sumar-se a aquest degoteig constant -de hubs, inversions, projectes i treballadors- que viu Catalunya des del 2015 i que l'ha convertida en territori de hubs tecnològics. Fins on podrà pujar la corba? Hi ha perill d'efecte bombolla?