L'ensenyament s'adapta als nous temps i a les noves tecnologies. Més enllà de l'ús dels clàssics llibres, ara els alumnes aprenen també amb apps, ordinadors i robots. Start-up i joves emprenedors aposten per solucions tecnològiques en l'àmbit educatiu i fan d'una altra via de l'ensenyament el seu negoci.
Barcelona celebra aquests dies el Saló de l'Ensenyament, on s'impartiran tallers de videojocs i robòtica dirigits als més joves. Un mercat que coneix bé l'empresa Ro-Botica, una start-up que aposta per la integració de la robòtica en l'educació dels nens. "Hem de tornar a la manipulació perquè creant artefactes la nostra ment també crea coneixement", afirma Rocío Lara López (@Robotica_rocio), una de les responsables de l'empresa. La seva proposta és aprendre amb robòtica de forma adaptativa les aptituds naturals del nen, on el més important és el mateix procés d'imaginació, creació, etc. En la seva opinió, treballant en un robot, "s'amplifica la informació, s'adquireixen més eines i ens ajuda a treballar altres intel·ligències", conclou Lara López.
Combinar tecnologia i educació també és la feina d'Emokio, una edtech de Barcelona que ofereix solucions per participar en l'aula de forma activa i grupal. "Emokio aporta solucions aplicatives per nens de 0 a 12 anys perquè puguin participar en processos grupals. Treballem al núvol per aprendre", explica Marta Montserrat. Aquesta empresa dissenya software per apps i dispositius ja existents. En la seva filosofia considera que l'aula és l'espai idoni on treballar en grup de manera cooperativa "i la casa on es treballa de manera individualitzada", afirma Montserrat.
Apps 'de qualitat'
BubbleBooks,editorial digital barcelonina, és una altra de les start-up que, com Emokio, també s'ha presentat recentment durant el sisè congrés ItWorld Edu. Aquesta empresa dissenya apps per a fomentar la lectura en nens de més de tres anys. "Vam veure que el material que es feia no prenia en compte a nens amb problemes greus -visuals o psicomotors- i que hi havia un excés d'aplicacions de baixa qualitat educativa", apunta Mª Fernanda del Real, de l'empresa. "Volem crear material TIC perquè un no exclou a l'altre, no substitueix al material tradicional sinó que ho complementa", afegeix. Amb tres apps a l'Apple Store que permeten afavorir la lectura per al nen; les veus estan enregistrades al país d'origen, disposen d'ajustos de colors perquè cada nen llegeix d'una manera o una altra i inclouen l'opció de voice over perquè la pugui usar un nen amb severs problemes visuals.
Un altre exemple és Tiching, una xarxa escolar i global amb continguts educatius creada a Barcelona. Actualment disposa de 350.000 usuaris que tenen accés a 110.000 continguts i que poden accedir a 525.000 centres educatius, segons explica Dídac Arnau, contents coordinator d'aquesta start-up. "Nosaltres creiem que ens diferenciem perquè a les aules estem construint el futur i per això apostem per la innovació, tot i saben que no és una tasca fàcil", afirma Arnau.
Per últim, Qpertin és una start-up amb seu a Sarrià de Ter que treballa seleccionant les millors apps educatives (amb sistema iOS i Android) que siguin educatives, segures i accessibles. "Hem avaluat més de 1.000 apps i dissenyem i dinamitzem tallers i projectes educatius per escola", explica Yolanda Hernández, CEO de l'empresa. Segons expliquen, més de 1.000 famílies i 600 alumnes ja han gaudit dels fruits del seu arbre, icona de l'empresa i metàfora de les branques de l'aprenentatge.
Adaptar-se a la tecnologia, la clau
Mantenir-se o no en el temps és la clau en una societat que canvia ràpidament. Per aconseguir l'èxit, adaptar-se a la tecnologia i no a l'inrevés és el plantejament bàsic que s'ha de formular qualsevol start-up educativa. "Estem en un moment de transició tecnològica i, segurament, moltes d'aquestes start-up morirem, però el moment que ens toca tot just és batallar per veure com evoluciona i quins elements pedagògics són més útils i quins no ho són", assegura Xavier Orri, co-fundador i cap d'operacions de Homuork, una altra start-up de Barcelona que ha traslladat el model revolucionari de plataformes com Coursera i Udacity a l'educació corporativa.
Segons Orri, el fonament d'una start-up educativa no pot ser la tecnologia, sinó intentar donar resposta a una necessitat. "El que és important és tenir un model d'ensenyament, un facilitador. No hem d'adaptar l'educació a la tecnologia, sinó millorar l'educació amb les eines que tenim", declara Orri.
Educar amb les noves tecnologies
Avaluadors d'apps educatives, robots, llibres digitals... Tecnologia i ensenyament s'uneixen en les propostes d'start-up educatives creades a Catalunya
13
de Març
de
2014
Act.
13
de Març
de
2014